Het zonnetje zakt alweer richting de horizon. Weer een dag voorbij. Gisteravond is Sobat Kras rond half tien na een fijne dag zeilen in Ystad, Zweden binnen gelopen. 63,4 mijlen op het log waarvan we er ongeveer 55 gezeild hebben. Het eerste stuk van Klintholm tot voorbij het drielandenpunt Denemarken, Zweden, Duitsland, waarvan ik tot het moment van nadering geen weet had, met de asymetrische spinaker op.

Het tweede stuk bijna Noord, richting Zweden met grootzeil, voorzeil en kotterzeiltje bij. Een groot verschil in snelheid, beide rond de 120 graden ruime wind, maar met spi 5.5 – 7 knopen en daarna rond de 4,5 knoop. Het laatste stuk wel gemotord, maar twee uurtjes in tegenstelling tot anderen die 7 uur gemotord hadden op hetzelfde traject. Die hebben er uiteraard minder tijd voor nodig gehad, maar wij hebben van het zeilen en het prachtige weer genoten.

De dagen ervoor hebben we trajecten Guldborg – Vordingborg en Vordingborg – Klintholm afgelegd. Guldborg is een dorpje van niets, Vordingborg een flink dorp met een aantal winkels en een bank, Klintholm een paar huizen en een vakantiepark langs de kust van Moen en bekend vanwege de nabijheid van Moens Klimt. Kalkachtige witte kliffen zoals wij die van Dover kennen……… Daar zijn we dus wel langsgevaren onderweg naar Zweden.

Vandaag een dagje Ystad, het plaatsje bekend van inspecteur Kurt Wallander. Als je het niet wist, zou je het niet zeggen en ook niet ontdekken, want ik heb het hooguit op een ansichtkaart zien staan. Een leuke plaats, mooie straatjes met vakwerkhuisjes en een Engelse pub waar we vanmiddag Nederland-Brazilië keken. Eens kijken of we met de halve finale weer een kroeg met hdtv-schermen kunnen vinden. Heel leuk was dat de Zweden zelf absoluut voor Nederland zijn, want wij horen bij Europa net als zij………….

Morgen op weg naar Simrishamn, net om het hoekje op zoek naar een Racon dieseloliefilter. In Klintholm hebben we de wierpot weer eens opengemaakt omdat er minder koelwater bij de motor vandaan kwam. Bij onze vorige Sobat Kras is dit filter als eens in stukjes gebroken tijdens onze eerste vakantie in Denemarken. Toen zat er geen wier in, maar nu…………, kijk zelf maar.

Groetjes Hans en Suzan
a/b Sobat Kras – YSTAD

P.s. Drielandenpunt Denemarken, Zweden, Duitsland midden op zee, zouden we hier ooit nog een keer zo precies langsvaren?? Het baken zend zelfs een AIS signaal uit……………………

Andere blogs

Suzan Groeneveld

Suzan zeilde sinds 1983 met Hans in Europa. Eerst met een oude Wibo die ze samen opknapten maar bij de koop van hun eerste huis weer verkochten. Begin jaren negentig kwam er na een zeilvakantie op een gehuurde Compromis 777 de Friendship 26, Sobat Kras waarmee ze samen met een peuter en een kleuter enkele jaren veel tijd doorbrachten . Van eind april tot eind oktober in de weekeinden op de Grevelingen. En zomers door Zeeland naar de Oosterschelde en het Veerse Meer.

Pas met de Contest 31 HT AC die daarna kwam, leerde Suzan zeilen. Daarmee zeilde het hele gezin jarenlang in de zomers van de Waddeneilanden tot Noord Frankrijk en de overkant van het Kanaal naar Ramsgate. De kinderen inmiddels tieners wilden wel vriendjes meenemen in de weekeinden. Dat leverde wat ruimteproblemen op en de Contest verwisselde van eigenaar. Na een tijd zoeken kwam de Moody 425 in zicht. Ook daarmee zeilden ze nog enkele jaren rond.

Met de kinderen de deur uit werd de Moody verkocht en kwam er na lang nadenken een stevige langkieler waarmee lange reizen gemaakt konden worden. De Island Packet 45 diende als stevige thuisbasis voor verdere zeilreizen van Oost Zweden tot en met Oost Spanje en de Balearen. De kusten België, Normandië, Bretagne, Westkust Frankrijk, Noord Spanje, Portugal, Algarve, Zuid Spanje en Oost Spanje werden in een zestal zomers aangedaan. Na thuiskomst in Lelystad in 2015 werd de directe omgeving verkend en de Island Packet verkocht.

Eind 2016 kwam er nog een snelle Salona 37 op hun pad en zeilden ze diverse zomers in Nederland op het Ijsselmeer en de Waddenzee. Na een medische diagnose met consequenties is ook deze zeilboot in 2020 verkocht. Maar het water blijft trekken en in 2022 doet de Kent 33 motorboot genaamd Kentering haar intrede.