Vertrek

Ons vertrek naar Mallorca stellen we een paar dagen uit en we relaxen in El Masnou. Na een paar dagen zijn we er klaar voor. Boot bevoorraad, niet teveel wind verwacht en de bemanning weer fit. We vertrekken op maandag 1 juli rond een uur of 11 ’s morgens. Met ruim 100 mijl voor de boeg naar Port de Sóller komen we dan naar verwachting ’s morgens bij daglicht aan. Allebei houden we rekening met uren motoren maar dat loopt anders.

Zeilen

Peter van de Happy Daze zwaait ons uit: tot in Ibiza…. We zetten direct de zeilen: grootzeil, genua en kotterzeil en varen met ongeveer 13 knopen windsnelheid zo’n 5-6 knopen snelheid. De wind komt uit het Oosten dus een comfortabele 60 graden windinval en een prima snelheid. De zon schijnt en we zijn weer onderweg. In de loop van de middag ontmoeten we twee zeeschildpadden van zo’n 80 cm schatten we. Wat een prachtig gezicht en wat zijn ze snel weer weg.
’s Middags ruimt de wind iets naar het Oostzuidoosten maar we houden de koerslijn van 170 graden zuid aardig aan.

Wacht

Als Suzan de eerste wacht probeert te slapen, trekt de wind aan en reeft Hans de genua wat. Het kotterzeil was voor de nacht al ingerold. Tussen twee en vijf uur is er eerst een aantrekkende wind naar 23 knopen (windkracht 6). Sobat Kras accellereert naar de 6-7 knopen. Dat is veel te hard, zo komen we in het donker aan op een onbekende kust. Daarbij heeft Suzan ruzie met de windvaan die overigens prima werkt. Nog meer reven dus. Hans is gelukkig al uit bed en komt helpen. Grootzeil flink gereefd, genua nog verder ingedraaid en nu gaat Sobat Kras dan eindelijk wat minder snel, een knoop of 4. Hans duikt weer zijn bed in.

Windshift

Na een half uur valt de wind praktisch weg, verdorie net nu we alles goed gereefd hebben staan. De genua wordt weer helemaal uitgerold. Dan liggen we ineens op een westelijke koers ipv 170 graden zuid. Wat nu weer? Binnen vijf minuten is de wind van Oostzuidoost naar Zuidwest gedraaid. Hans er weer uit en we gaan overstag. Het grootzeil houden we om de snelheid te beperken gereefd. De wind trekt weer aan en zakt dan van 22 naar 18 knopen windsnelheid. We kunnen tot dicht onder de kust doorzeilen.

Ochtendlicht

Om half zes wordt het licht en verdwijnen de duizenden sterren. Maar voordat het zover is komt eerst de wassende maan aan de Oostelijke horizon omhoog piepen. Een aangename verrassing. Mallorca is al een tijd in zicht en het licht dat als berg bestempelt is, blijkt ook echt bovenop een berg te staan.

Aanloop

De laatste anderhalf uur sturen we rond de 190 graden en de wind is dit laatste stuk niet hard meer maar wel tegen. En als we de baai van de Port de Sóller binnenvaren zijn er nog nauwelijks mensen wakker. Om acht uur ligt het anker erin en na het opruimen gaan we eerst een paar uur slaap inhalen.

Slapen

Een eerste nacht doorvaren levert altijd weer wat slaapproblemen op. Je lijkt te slapen, maar je hoort alles: iedere golf die langs de Sobat Kras klotst, iedere windvlaag en iedere klappering van de zeilen. Daarnaast is dan een rommelige zee met af en toe wat kuilen ook niet bevorderlijk voor een heerlijke slaap.

De Middellandse Zee

De Middellandse zee staat bekend om de onvoorspelbare en korte golfslag met plotseling opstekende winden waar je net niet op gerekend had. Ook zegt men dat je altijd teveel of te weinig wind hebt in deze streken. In dat opzicht denken we dat we een prachtige zeiltocht achter de rug hebben. Enne die uurtjes slaap halen we vanzelf wel weer in….

Andere blogs

Suzan Groeneveld

Suzan zeilde sinds 1983 met Hans in Europa. Eerst met een oude Wibo die ze samen opknapten maar bij de koop van hun eerste huis weer verkochten. Begin jaren negentig kwam er na een zeilvakantie op een gehuurde Compromis 777 de Friendship 26, Sobat Kras waarmee ze samen met een peuter en een kleuter enkele jaren veel tijd doorbrachten . Van eind april tot eind oktober in de weekeinden op de Grevelingen. En zomers door Zeeland naar de Oosterschelde en het Veerse Meer.

Pas met de Contest 31 HT AC die daarna kwam, leerde Suzan zeilen. Daarmee zeilde het hele gezin jarenlang in de zomers van de Waddeneilanden tot Noord Frankrijk en de overkant van het Kanaal naar Ramsgate. De kinderen inmiddels tieners wilden wel vriendjes meenemen in de weekeinden. Dat leverde wat ruimteproblemen op en de Contest verwisselde van eigenaar. Na een tijd zoeken kwam de Moody 425 in zicht. Ook daarmee zeilden ze nog enkele jaren rond.

Met de kinderen de deur uit werd de Moody verkocht en kwam er na lang nadenken een stevige langkieler waarmee lange reizen gemaakt konden worden. De Island Packet 45 diende als stevige thuisbasis voor verdere zeilreizen van Oost Zweden tot en met Oost Spanje en de Balearen. De kusten België, Normandië, Bretagne, Westkust Frankrijk, Noord Spanje, Portugal, Algarve, Zuid Spanje en Oost Spanje werden in een zestal zomers aangedaan. Na thuiskomst in Lelystad in 2015 werd de directe omgeving verkend en de Island Packet verkocht.

Eind 2016 kwam er nog een snelle Salona 37 op hun pad en zeilden ze diverse zomers in Nederland op het Ijsselmeer en de Waddenzee. Na een medische diagnose met consequenties is ook deze zeilboot in 2020 verkocht. Maar het water blijft trekken en in 2022 doet de Kent 33 motorboot genaamd Kentering haar intrede.