Voor het eerst zitten we met de laptop in een internetcafé in Peniche waar we aan het einde van de morgen aangelopen zijn na zo’n 25 uur zeilen. Bij vertrek maandagmorgen 12 sept. luidt het weerbericht wel dat de zeegang wat kan oplopen, maar ach 2,5 tot 3 meter hebben we al een keer gehad en dat ging heerlijk. De hele dag zeilen we met het grootzeil en de genua op met een lange zee deining langs de Portugese kust naar beneden.

Als we de nacht in gaan reven we het grootzeil zodat we op wacht niet voor verrassingen komen te staan. Later in de nacht reeft Hans ook de genua (het voorzeil) want het grote zware zeil klappert teveel en dan heeft diegene die slaapt er minder last van. Bijkomend voordeel is dat we minder hard gaan zodat we niet in donker een haven aanlopen.

De havens die we op het oog hebben om naartoe te gaan, zijn we al snel voorbij. Daarbij liggen ze niet heel lekker met de ingang t.o.v. de nu opgelopen zeegang naar een meter of vier.De bijbehorende weerkaart van 13 september In de vroege ochtend komt er een waarschuwing voor zware zeegang en worden de havens van Povoa de Varzim en Figuea de Foz afgesloten voor kleine schepen zoals zij. Ook komt het schiereiland Peniche in zicht en we kruisen inmiddels af naar het Zuiden omdat het lekker gaat en we voor de wind erg zouden rollen, dat gaan we een andere keer met minder wind uitproberen. Vroeg in de morgen trekt de wind aan naar 6 beaufort en begint de zeegang erg knobbelig te worden. We besluiten aan de Zuidkant van Peniche de haven in te gaan. Als we net tussen een eiland en Peniche door zijn, hebben we nog even marifooncontact met de Robeyne. Zij gaan prima en varen door naar Lissabon, wij volgen later.

Op AIS is soms te volgen hoe we gevaren hebben.Wachtlopen doen we ’s nachts om de beurt vier uur op en vier uur proberen te slapen. Dat betekent dat vroeg in de avond één van ons probeert een paar uur te slapen, wat meestal niet goed lukt. Dan komt die uit bed en neemt de wacht over, terwijl de ander gaat slapen, wat ook altijd onrustig is door geluiden die je in een haven niet hoort bijvoorbeeld. Zo slapen we allebei twee keer vier dus totaal acht uur, als het ideaal gaat. Dan zou je uitgerust aan moeten komen, maar je nacht is gebroken, je slaapt slecht of niet. Bij veel wind en zeegang kun je dan ook overdag niet even bijslapen en rust je niet uit. Zo besluiten we sneller dan de Robeyne om een haven aan te lopen. Want op de Robeyne lopen ze met drie man wacht en daardoor heb je maar één wacht van vier uur per nacht, slaap je twee keer vier of acht uur aan één stuk en ben je de volgende dag uitgeruster wakker dan als je met zijn tweeën wacht moet lopen.

Het binnenlopen van Peniche haven was een spannende gebeurtenis: zeegang van een meter of 3.5 recht van achter, dus surfend op het havenhoofd af en ineens allemaal kleine vissersbootjes midden in de doorvaart die voor anker aan het vissen waren in de haven ingang. Je ziet ze wel, je ziet ze niet en dan moet je er nog omheen sturen……..

Als de zeegang wat afneemt gaan we morgen door naar Lissabon.

Hieronder de waarschuwing zoals die bij ons binnenkomt op de NAVTEX:

ZCZC RB33

MONSANTORADIO

130550 UTC SEP2011

INSTITUTO DE METEOROLOGIA.

WEATHER BULLETIM FOR SHIPPING

FOR THE ATLANTIC ZONES

LIMITED BY MERIDIANS 22W-07W AND

BY PARALLELS 35N-45N.

T T T T T T T T T.

HEAVY WAVES WARNING UP TO 20

MILES FROM THE COAST OF RIVER

MINHO TO CAPE CARVOEIRO IN ZONE

17(PORTO).

SOURCE INSTITUTO DE

METEOROLOGIA – PORTUGAL

NNNN

 

Andere blogs

Suzan Groeneveld

Suzan zeilde sinds 1983 met Hans in Europa. Eerst met een oude Wibo die ze samen opknapten maar bij de koop van hun eerste huis weer verkochten. Begin jaren negentig kwam er na een zeilvakantie op een gehuurde Compromis 777 de Friendship 26, Sobat Kras waarmee ze samen met een peuter en een kleuter enkele jaren veel tijd doorbrachten . Van eind april tot eind oktober in de weekeinden op de Grevelingen. En zomers door Zeeland naar de Oosterschelde en het Veerse Meer.

Pas met de Contest 31 HT AC die daarna kwam, leerde Suzan zeilen. Daarmee zeilde het hele gezin jarenlang in de zomers van de Waddeneilanden tot Noord Frankrijk en de overkant van het Kanaal naar Ramsgate. De kinderen inmiddels tieners wilden wel vriendjes meenemen in de weekeinden. Dat leverde wat ruimteproblemen op en de Contest verwisselde van eigenaar. Na een tijd zoeken kwam de Moody 425 in zicht. Ook daarmee zeilden ze nog enkele jaren rond.

Met de kinderen de deur uit werd de Moody verkocht en kwam er na lang nadenken een stevige langkieler waarmee lange reizen gemaakt konden worden. De Island Packet 45 diende als stevige thuisbasis voor verdere zeilreizen van Oost Zweden tot en met Oost Spanje en de Balearen. De kusten België, Normandië, Bretagne, Westkust Frankrijk, Noord Spanje, Portugal, Algarve, Zuid Spanje en Oost Spanje werden in een zestal zomers aangedaan. Na thuiskomst in Lelystad in 2015 werd de directe omgeving verkend en de Island Packet verkocht.

Eind 2016 kwam er nog een snelle Salona 37 op hun pad en zeilden ze diverse zomers in Nederland op het Ijsselmeer en de Waddenzee. Na een medische diagnose met consequenties is ook deze zeilboot in 2020 verkocht. Maar het water blijft trekken en in 2022 doet de Kent 33 motorboot genaamd Kentering haar intrede.