Terug in Lelystad

Nadat we zondag op Terschelling zijn blijven liggen i.v.m. een voorspelde windkracht 6-7, waren er voor maandag tegenstrijdige berichten voor wat betreft de windkracht en richting voor maandag. We wilden zowiezo maandag van Terschelling terugvaren naar het IJsselmeer en daar verder zien.

Zondagavond voorspelling voor maandag door kanaal 23 Nederlandse Kustwacht N-NW 6-7, Brandaris gaf West 4-5 op en dat leek een aardige wind om op te kunnen zeilen. Hans is inmiddels verknocht geraakt aan de gribfiles die je op kunt halen als je internet hebt. Die hadden het zoals de hele vakantie, alweer goed oostenwind met een kracht van 1-2 beaufort. En dus mocht onze Yanmar zijn kracht weer bewijzen en Sobat Kras veilig naar Kornwerderzand en verder brengen. Daar moesten we nog even een uurtje extra wachten omdat de brug kapot was en er een monteur moest komen voor reparatie, maar toen waren we ook weer snel door de sluis op het IJsselmeer. Waar we naar Stavoren door gevaren zijn.

De buren wilden de volgende morgen om 09.00 uur vertrekken en wij dus ook. Dat werd al half negen want we werden wakker van flinke regen- en windbuien. Maar àla het is nog maar 25 mijl naar Lelystad en we wilden wel naar de thuishaven. Dus zeilpakken en laarzen aan en vertrekken. Stavoren uit op het voorzeil scherp tot aan de vaargeul en om Vrouwenzand heen, ruimend naar het Zuiden.

Iets ruimer liepen we zo 8 knopen en het hoekje om bij de Flevo Marina op een puntje voorzeil nog 6 knopen. Het waaide dan ook op deze afsluitende zeildag tegen de 30 knopen ware wind. Af en toe een bui en heel weinig zicht. Dan merk je met andere schepen hoe goed je moet kijken om te zien of het schip naar je toe of van je af vaart.

Met aanmeren op de laad- en loswal vlak bij ons huis hadden we flink last van de wind. Tussen de flat en de huizen door poeierde de wind dwars op Sobat Kras en pas na hulp van de boegschroef die er al snel mee ophield en Ruud (bedankt Ruud) die ons meehielp naar de kant trekken, lagen we een klein halfuurtje later toch veilig en wel aangemeerd.

Later bleek dat de houder van de 500 A zekering voor de boegschroef flink gesmolten was omdat er een 300 Amp houder in plaats van een 600 Amp houder geplaatst was. Foutje…….. De nieuwe houder is onderweg, de boegschroef heeft geen schade opgelopen en beter dat dit nu gebeurt dan later.
Sobat Kras ligt weer op haar eigen plek en de meeste vakantiespullen zijn opgeruimd en schoongemaakt.
Iedereen bedankt voor de leuke reacties op ons blog. Voorlopig zal het wel stiller worden hier maar we zullen dit blog met nieuwe zeilavonturen vullen als het zover is.

Zeilersgroeten Hans en Suzan
vanuit Parkhaven – Lelystad

Facebook Twitter Linkedin Google Email

Social links powered by Ecreative Internet Marketing