Met de vloed mee op de Charente naar Rochefort
Kanaal van La Rochelle
We verlaten La Rochelle rond laag water nadat we diesel getankt hebben. Het ondiepe kanaal heeft voldoende water staan om geen probleem op te leveren, maar het blijft toch altijdeen beetje spannend of onze berekening en gedachten kloppen met de werkelijkheid. Het ondiepste stuk dat onze dieptemeter aangeeft is 2,60 m dus daar kan zelfs Amethyst met een 2 m diepe kiel nog overheen, alhoewel ze nog een half uur wachten voor de zekerheid.
Lui zeilen tussen Ile d’Aix en Fort Boyard
We hebben geen zin om heel actief te doen en rollen de genua uit. Wel zeilen we scherp en moeten een kleine slag overstag maken om Ile d’Aix te ronden naar het Zuiden. Dat grote ding moet Fort Boyard zijn, maar waar ligt het eigenlijk. Op de kaartplotter is het niet duidelijk, dus als we er vlakbij zijn zetten we een waypoint in de kaart zodat we de positie nu weten. Alhoewel het fort nauwelijks te missen is…
Met de vloed mee op de Charente naar Rochefort
Zuid van Ile d’Aix ruimen we het zeil en navigeren nauwkeurig op de door de pilot beschreven waypoints. Door de opkomende vloed gaan we wel hard en varen met 7 knopen snelheid de monding van de rivier La Charente naar Rochefort binnen. We minderen zeil om de snelheid te verlagen, anders zijn we veel te vroeg bij Rochefort en moeten we op de opening van de brug en sluisdeuren wachten. Met een vaartje van 4 tot 4,5 knoop en een puntje genua om Sobat Kras bestuurbaar te houden varen we de rivier op.
La Charente getijdenrivier
Er staan heel veel vissershutjes die niet erg bewoond lijken langs de oevers. We zeilen langs Fort Lupin en met mooie ruime bochten varen we door en komen 2 mijl voor Rochefort de Transbordeur tegen. De zwevende voetgangers- en fietserspont die in ere hersteld is in de negentiger jaren. Ervoor ligt een hoge verkeersbrug waar we gemakkelijk onderdoor kunnen.
Havenmeester Rochefort
Bij Rochefort komt de havenmeester ons een plekje aanwijzen voor we naar binnen varen en dat is fijn want er is weinig laveerruimte binnen de havenbassins. Deze haven is alleen vanwege de bijzondere omgeving al een absolute must voor zeilers, daarbij is de gemeentehaven betalbaar en is iedereen even vriendelijk en behulpzaam. Als het wifitegoed op is, komt de havenmeester zelf een nieuwe inlogcode brengen met zijn bootje.
Moules Frites en actief in de omgeving
Samen met Amethyst eten we op de kant een Moules Frites en we bekijken de omgeving te voet, per fiets, nemen de Transbordeur naar de overkant, laten de was draaien bij de Lavanderie terwijl wij bij de Boulangerie een koffie met croissant nemen en doen boodschappen bij de Lidl niet ver van de haven.
Afhankelijk van openingstijden in relatie tot hoog waterstand
Vrijdagmorgen gaan de deuren om 7.15 weer open en varen we de rivier op om ons terug te laten spoelen richting Ile d’Aix. Als we de Charente af zijn, kunnen we al snel zeilen, scherp aan de wind richting Ile d’Oleron, onderlangs Ile d’Aix en Fort Boyard en omdat er nog voldoende water staat, gaan we Noord overstag richting Ile de Yeu.
Onderweg een andere keuze gemaakt
We willen naar Ile d’Oleron, St. Denis. Door de opening tussen Ile de Yeu en Ile d’Oleron komt de deining binnen lopen en de wind zet door. Bij St. Denis zullen we op een meerboei of achter anker moeten wachten tot er voldoende water staat om naar binnen te varen over de bijna droogvallende voorhaven. Dat is pas rond een uur of vijf en daar hebben we geen zin in. We ruimen de zeilen en schieten met een snelheid van acht, af en toe negen, knopen naar La Rochelle.
Nog een dag en nacht La Rochelle
Met onze 1,5 m diepgang hebben we geen problemen in het kanaal naar La Rochelle en we liggen om kwart over één vast na ruim 30 mijl gezeild te hebben. We bezoeken nog een keer de stad met beter weer beschreven bij La Rochelle.
2-6 juni 2015