Cabo de la Nao, de Palos en de Gata ronden
Denia – Cabo de la Nao – Punta de Albir
Vertrek uit Denia op de motor en in de loop van de morgen de zeilen bij. Zoals de komende dagen zal blijken, vertrekken we steeds met weinig wind en kunnen we na een uur of twee de zeilen zetten. We ronden de Cabo de la Nao en overnachten in een Cala achter een rotspunt bij Punta de Albir, ten zuiden van Altea. Hier liggen meerboeien die vrij beschikbaar zijn. Als we aankomen is er nog een vrij. Later verkassen we meer naar binnen en liggen dan minder te rollen. Als enige schip brengen we er de nacht door.
Albir – Guardamar
Identiek aan de dag ervoor, vertrek op de motor en voor Alicante de zeilen op. We kruisen door de baai langs Isla Tabarcar richting het zuiden. Langs de Cabo de Santa Pola. Bij Guardarmar hebben we het wel gezien voor die dag en varen we de Marina de las Dunas in.
Henk en Claire
De volgende morgen sms-en we Henk en Claire. Twee genoeglijke dagen volgen. Een avond eten aan boord van Sobat Kras en de volgende dag naar de markt, gasfles vullen en boodschappen doen met de auto van Henk en Claire, wat een luxe! Ter afsluiting ’s avonds de onovertreffelijke gamba’s van Henk, heerlijk……. Henk en Claire, bedankt!
Guardamar – Cabo de Palos
Eigenlijk willen we nog Mar Menor in, maar nu Hans en Wim 4 oktober al terug vliegen naar Nederland om de auto op te halen, varen we sneller door. We ankeren onder de vuurtoren van de Cabo de Palos, nadat we weer eerst gemotored en vervolgens gezeild hebben.
Cabo de Palos – Cala Bardina
Rond de Cabo de Palos zien we honderden vliegende vissen die opschrikken als we door een school heenvaren en tientallen ,soms wel honderd, meters laag over het water vliegen. In eerste instantie denken we dat het kleine vogeltjes zijn, maar dat lijkt onlogisch en is al snel opgelost.
Zuidelijk van Carthagena zien we twee marineschepen op een paar mijl afstand. Ineens zes korte stoten, u ligt op aanvaringskoers, betekent dat. Is dat voor ons bedoeld? Op de marifoon volgt geen communicatie en op de AIS zijn ze niet zichtbaar. We varen met vraagtekens door en verder gebeurd er niets. Deze dag helaas meer motor- dan zeiluren, maar wel in een leuke cala west van Mont Cope ten anker.
Rond Cabo de Gata naar Almerimar
De volgende morgen zijn we alweer vroeg aan het varen. In het weerbericht wordt in de regio Palos, waar we varen, de Levantevoorspeld. De wind oostelijk 4-6 bft. zal geen problemen opleveren, maar de eraan voorafgaande zware deining voor zondag, las tascas genoemd, vinden we minder leuk.
Tot aan de Cabo de Gata motoren, de kaap rondend wordt de deining al minder en hebben we eindelijk voldoende wind achter om op de genua verder te zeilen. Nog 30 mijl naar Almerimar. We komen in het donker rond half tien aan en maken vast voor 6 maanden.
Levante, las tascas
In de Imray pilot staat:
“The Levante , sometimes called a llevantade when it blows a gale force, is caused by a depression located between the Islas Baleares and the North African coast. It is preceded by a heavy swell (las tascas), cold damp air, poor visibility and low cloud which forms first around the higher hills. A Levante may last for three or four days.”