Category Archives: 2011

Sobat Kras klaar voor de winter….

Al vijf dagen zijn we steeds bezig om alle zaken gereed te maken op Sobat Kras zodat we haar goed achter laten deze winter. In het water hebben we de zeilen eraf gehaald en de motor- en keerkoppelingsolie ververst. Vervolgens als we in Lagos bij de werf aan komen, maken we de rubberboot schoon. Na het liften en op de plaats zetten, spoelen we het dek helemaal af met zoet water, drogen en ruimen de rubberboot op, draaien de buitenboordmotor leeg met de staart in een emmer met zoet water. Alle losse spullen halen we van dek en reling af en ruimen we op. Ankerketting en anker spoelen, drogen en weer in de schone ankerbak opbergen. De voorpunt schoon maken en leeg ruimen zodat we die als opslag kunnen gebruiken voor de zeilen, stootwillen, joon, reddingsboeien, trapje enz. Ondertussen draait ‘INA’ onze wasjes en zo worden de handdoeken, korte broeken, hemdjes en t-shirts lekker schoon gedraaid. Als deze wasjes droog zijn, komt de grote was. De lakens één voor één in de draaiemmer en gelukkig allemaal voor de regenbuien droog en weer schoon op bed. Hans poetst de hele romp en heeft zo het hele schip de laatste maand in de was gezet. De schroef ziet er weer uit als nieuw en…

Alvor – onze favoriete ankerplek in 2011

Hierbij wat foto’s van onze favoriete ankerplek in Portugal. Sobat Kras heeft hier twee keer gelegen en wij vinden dit een geweldige ankerplek. Wel opletten met in- en uitvaren, want veel schepen raken wel een keer de grond. Niet echt een probleem met opkomend water en een zanderige bodem, maar toch………

Papa Jorge happy hour

Vanuit Albufeira (woensdag, 12 oktober) varen we met zicht op de Robeyne die naar Porto Santo bij Madeira vertrekt, naar Portimao en laten daar het anker vallen. De volgende morgen informeren we bij ‘Lovely Rita’ naar de supermarkt. Onder het genot van een kop koffie krijgen we ook informatie over het wekelijkse happy hour voor Nederlanders bij Papa Jorge op vrijdag van vijf tot acht uur. Daar gaan we dan maar kijken. We lopen er al drie keer wat schuchter langs, weinig mensen te zien. Als we besluiten op het terras een drankje te nemen, worden we direct door Dick en Tineke van de ‘Velvet’ aangesproken. “Komen jullie voor het happy hour? Jullie zien er als Nederlanders uit, dus kom er gezellig bij zitten.” En langzaamaan druppelt het vol met Nederlanders, Engelsen en Australiërs. Ook Louis en Karin, die ons de tip gaven, zijn erbij. Rond half elf rekenen we 12 Euro af en lopen we naar de boot, die inmiddels in de haven ligt. ‘s Middags hebben we de zeilen van Sobat Kras afgehaald en de motorolie en keerkoppelingsolie ververst. Ook vinden we in de supermarkt koelvloeistof voor het koelwatersysteem van de motor en de leidingen naar de toiletten. Van Frits…

Algarve westelijk van Faro

Robeijne komt naar ons toe zeilen vanuit Albufeira met Bernard en Madée, René en Marijke. Hier gaan ze ook voor anker op de rivier de Alvor. Sobat Kras heeft Beer en Madée als gasten aan boord. Een prachtige wandeling volgt en ook zwemmen we als we op het strand zijn. ‘s Avonds komen Coen en Roelie met de huurauto en eten we met zijn achten spaghetti aan boord. René en Marijke blijven op de Robeijne en de anderen gaan naar het appartement in Albufeira. De dag erna, vorige week woensdag, varen we over een ongemakkelijke deining met weinig wind naar Albufeira. Sobat Kras ligt hier nog om wat klussen te doen en van het strand te genieten. Robeijne is nog een paar dagen naar Faro gevaren. Komende woensdag vliegen de meiden weer naar Nederland en zullen de mannen met de Robeijne naar Madeira vertrekken, een tocht van een dag of vier, vijf. We zwaaien ze uit en vertrekken dan terug naar Portimao. Daar willen we diesel tanken, de zeilen in de loop van de week van Sobat Kras afhalen en de motor klaar maken voor 6 maanden op de kant. De resterende dagen zullen we de Alvor rivier wel weer op…