Category Archives: 2010

Terug in Lelystad

Nadat we zondag op Terschelling zijn blijven liggen i.v.m. een voorspelde windkracht 6-7, waren er voor maandag tegenstrijdige berichten voor wat betreft de windkracht en richting voor maandag. We wilden zowiezo maandag van Terschelling terugvaren naar het IJsselmeer en daar verder zien. Zondagavond voorspelling voor maandag door kanaal 23 Nederlandse Kustwacht N-NW 6-7, Brandaris gaf West 4-5 op en dat leek een aardige wind om op te kunnen zeilen. Hans is inmiddels verknocht geraakt aan de gribfiles die je op kunt halen als je internet hebt. Die hadden het zoals de hele vakantie, alweer goed oostenwind met een kracht van 1-2 beaufort. En dus mocht onze Yanmar zijn kracht weer bewijzen en Sobat Kras veilig naar Kornwerderzand en verder brengen. Daar moesten we nog even een uurtje extra wachten omdat de brug kapot was en er een monteur moest komen voor reparatie, maar toen waren we ook weer snel door de sluis op het IJsselmeer. Waar we naar Stavoren door gevaren zijn. De buren wilden de volgende morgen om 09.00 uur vertrekken en wij dus ook. Dat werd al half negen want we werden wakker van flinke regen- en windbuien. Maar àla het is nog maar 25 mijl naar Lelystad en we wilden wel naar…

Read More »

Duitse Bocht en Wadvaren.

De aanval op de Duitse Bocht is donderdag zonder problemen gelukt. In de gribfiles zat al een windafname naar 2-3 bft en inderdaad bleek er op de morgen van vertrek nauwelijks wind te zijn. Om met het tij mee de Elbe af te komen vertrokken we ‘s morgens om 5 uur precies. Het werd net licht. Helaas was er in het Oosten veel bewolking en daardoor misten we de zonsopkomst geheel. Wel indrukwekkend was het grote aantal zeiljachten dat Cuxhaven verlet en onderweg ging naar Nederland. Ondanks het rustige weer en het motoren had Suzan wel wat last van een onrustige maag. En dat zijn natuurlijk beginnende tekenen van zeeziekte. Door de stroming van de Elbe, Jade en Weser die in de DB allemaal bij elkaar komen is de zee en het golfpatroon er ondanks het rustige weer wat tegen elkaar inlopend en dat voel je dan al snel. Later met meer wind en veel meer golven, geen enkel probleem meer. Na 70 mijl op de motor is Norderney een welkome haven en terwijl we op het terras een witbiertje dronken, kwam er een korte felle regenbui. Het verwachte onweer bleef daar uit. Het restaurant biedt prima maaltijden na zo’n…

Read More »

Onderlangs en tussendoor de Deense eilanden.

Na twee heerlijke dagen in Kopenhagen heeft Sobat Kras dinsdag morgen haar steven gewend naar de zuidpunt van Sjealland. Een flinke klap gemaakt langs Stevn’s Klimt naar Kalvehave een klein haventje langs de Boegestrom. Stevn’s Klimt vonden we indrukwekkender dan Mon’s Klimt waar we op de heenreis langs kwamen, maar dat we nu links laten liggen. De Boegestrom is weer heel precies navigeren om niet op ondieptes te lopen. ‘s Avonds komt er een ontzettend dreigend onweer opzetten, maar veel last hebben we er in Kalvehave niet van gehad. De volgende dag wilden we perse zeilen dus de haven waar we ‘s avonds zouden gaan liggen, lieten we aan de wind en koers over. Eiland Omo was een optie en leek bezeild. Maar na de bruggen en betonde vaargeulen kwamen we voorbij Vordingborg op een mooie aan de windse koers te liggen die de laatste paar uur van Femo in de zuidhoek naar boven liep. Omo was ook niet meer bezeild en toen kwamen we terecht in Bisserup op Sjealland. Hier was de aanloop zo smal dat we er net tussendoor konden. Een schat van een lokaal haventje met wat kleine vissertjes, een camping (uit het zicht), dus wandelaars in…

Fietsen door Kopenhagen

Kopenhagen is een hele compacte stad maar net te groot om alles lopend te zien in anderhalve dag. Dus deze qua sfeer op Amsterdam lijkende stad, hebben we een hele dag doorgefietst. ‘s Morgens langs de Nyehavn en de cruiseschepenkade met nieuwe grote hotels en aanlegsteigers voor grote schepen op zoek naar de kleine zeemeermin. Die wilde Suzan nu wel eens in het echt zien. Hans zijn vader had al gewaarschuwd maar ze geloofde er niets van: “De kleine zeemeermin is voor de wereldtentoonstelling tijdelijk uitgeleend aan Shanghai”, waren zijn letterlijike woorden. en inderdaad geen kleine zeemeermin maar een digitaal bord met live beelden uit Shanghai, een teleurstelling dus……….., maar we kunnen niet zeggen dat we het niet wisten…… Terugfietsend naar de stad door de oude vesting met een zeer bekend kerkje en garnizoensgebouwen. Daarna de parken doorgelopen met en zonder fiets aan de hand, want in de botanische tuim komt er als een duiveltje uit een doosje een wachter op je af om een reprimande te geven als je het toch waagt met je fiets aan de hand de poort binnen te lopen. Eindelijk Smörrebrod gegeten na al die weken dat Hans het erover had. Smörrebrod met viscakejes, kappers…