Regelmatig krijgen we de vraag hoe onze nieuwe boot bevalt. Nu we ruim 6 weken onderweg zijn met Sobat Kras als onze leefruimte, kunnen we hier wat over zeggen.

In de eerste paar dagen was het vooral veel zoeken naar spullen die we een plekje aan boord gegeven hadden en niet meer of na lang zoeken terug konden vinden. Normaal zouden we al vanaf begin april ieder weekeinde wat meenemen naar de boot en zo langzaamaan het proces van inrichten en naar je hand zetten hebben gedaan. Nu moesten we in de laatste twee dagen voor vertrek alles wat we mee wilden hebben inpakken en een plek geven. Ook de boodschappen hebben we in één keer gedaan. Dit alles leverde best wel wat vertrekstress op. Maar éénmaal los in Lelystad hebben we anderhalve dag in Urk uitgepuft.
Op de vorige boot Moody was alles logisch en op een vaste plek te vinden, maar we vergaten voor het gemak maar even dat dit ook een jaar duurde voordat we toen zover waren.

De zeilprestaties en de stabiliteit voldoen goed aan onze verwachtingen voor het doel van een heel lange reis die we met dit schip willen gaan maken. Met een langkieler mag je niet verwachten dat je heel scherp aan de wind kunt zeilen, maar vanaf 50 graden schijnbare wind komt de gang er wel in. Daarnaast vinden wij heel scherp aan de wind varen niet bijzonder comfortabel en velen met ons.

Onderweg een nieuwe route invoeren.

Het manoevreren gaat steeds beter en ondanks het feit dat we niet meer zonder onze boegschroef willen, gebruiken we die nu al steeds minder. De apparatuur begint vertrouwd te raken en kunnen we beide zonder problemen bedienen.

Aapje in de mast
Als we bedenken wat we in 2010 aan deze IP45 gedaan hebben, dan zijn er bijzonder weinig rare dingen naar voren gekomen tijdens de zeiltocht tot nu toe. Wel zijn de bevestiging van de bandjes van de voordriehoek van het grootzeilprofiel los gekomen en heeft Suzan deze hangend in het bootmanstoeltje weer vast genaaid. Deze constructie verdient nog wel de nodige aandacht om het systeem sterker en oceaan proef te maken. Volgens de werf kon dit niet kapot en was deze constructie ijzersterk.

Ook gaan we goed bekijken of we de kerstboom aan zaken achterop kunnen aanpassen zodat er meer ruimte en een mooier geheel ontstaat. In Zweden wordt er veel gehekankerd en we overwegen om een ankerrol aan te schaffen met een min of meer vaste ankerinrichting gecombineerd met een soort zwemplateau en -trap aan de spiegel.

Wat we missen ten opzichte van de vorige Moody, zijn de twee grote bakskisten die zij achter de kuip had en waar van allerlei zaken in weggeruimd konden worden, die nu in de IP ergens binnen een plekje hebben gekregen. Wel stoppen we nu de stootwillen ( 6 van die dikke) in de bakskist van IP en die is dan snel vol.

Al met al hebben we inmiddels allerlei ideeën de revue laten passeren en zullen er straks een paar overblijven die we komende winter uit gaan voeren.

Conclusie is wel dat de IP bevalt en dat we ons er allebei erg veilig en comfortabel op voelen.
Groeten van Hans en Suzan
a/b Sobat Kras
Kalmar

Andere blogs

Suzan Groeneveld

Suzan zeilde sinds 1983 met Hans in Europa. Eerst met een oude Wibo die ze samen opknapten maar bij de koop van hun eerste huis weer verkochten. Begin jaren negentig kwam er na een zeilvakantie op een gehuurde Compromis 777 de Friendship 26, Sobat Kras waarmee ze samen met een peuter en een kleuter enkele jaren veel tijd doorbrachten . Van eind april tot eind oktober in de weekeinden op de Grevelingen. En zomers door Zeeland naar de Oosterschelde en het Veerse Meer.

Pas met de Contest 31 HT AC die daarna kwam, leerde Suzan zeilen. Daarmee zeilde het hele gezin jarenlang in de zomers van de Waddeneilanden tot Noord Frankrijk en de overkant van het Kanaal naar Ramsgate. De kinderen inmiddels tieners wilden wel vriendjes meenemen in de weekeinden. Dat leverde wat ruimteproblemen op en de Contest verwisselde van eigenaar. Na een tijd zoeken kwam de Moody 425 in zicht. Ook daarmee zeilden ze nog enkele jaren rond.

Met de kinderen de deur uit werd de Moody verkocht en kwam er na lang nadenken een stevige langkieler waarmee lange reizen gemaakt konden worden. De Island Packet 45 diende als stevige thuisbasis voor verdere zeilreizen van Oost Zweden tot en met Oost Spanje en de Balearen. De kusten België, Normandië, Bretagne, Westkust Frankrijk, Noord Spanje, Portugal, Algarve, Zuid Spanje en Oost Spanje werden in een zestal zomers aangedaan. Na thuiskomst in Lelystad in 2015 werd de directe omgeving verkend en de Island Packet verkocht.

Eind 2016 kwam er nog een snelle Salona 37 op hun pad en zeilden ze diverse zomers in Nederland op het Ijsselmeer en de Waddenzee. Na een medische diagnose met consequenties is ook deze zeilboot in 2020 verkocht. Maar het water blijft trekken en in 2022 doet de Kent 33 motorboot genaamd Kentering haar intrede.