Water op de Balearen

‘Op de Balearen is het drinkwater van slechte kwaliteit en moeilijk te krijgen’, is ons verteld door een Engelsman die hier al jaren rondvaart. Tot nu toe kunnen we met onze 1000 liter watertank met zijn tweeën gemakkelijk een maand of langer doorvaren, maar met bezoek aan boord gaat de tank natuurlijk sneller leeg.

Water kopen

Dezelfde Engelsman reageert nogal verontwaardigd dat hij in de haven van San Antoni de Portmany op Ibiza, twaalf euro moet betalen om een half uur afgemeerd te mogen liggen en binnen die tijd water te tanken en stroomaansluiting te hebben.
Wij maken er graag gebruik van.

VHF 12

Oproepen op kanaal twaalf dat je in de haven water wilt innemen en je krijgt een keurig antwoord bij welk ponton je kunt afmeren. Het systeem wordt uitgelegd en de tijd gaat in.

Werken

Het is even hard werken bij temperaturen boven de 30 graden in de volle zon! Walstroom aansluiten, waterslang aansluiten, door laten spoelen en in de watertank hangen, alle camera accu’s, telefoons, laptop, tablet en tandenborstels op de lader. Als de watertank vol is, besparen we onszelf een watersafari op het strand door alle leeggedronken waterflessen ook te vullen voor de was, afspoelen na het zwemmen e.d.. Daarna ontzouten we Sobat Kras na drie weken in het zilte nat en maken we tegelijkertijd de ramen, reling, preekstoel en hekwerk schoon.

Gematst tarief

Na 65 minuten roept Hans de marinero op dat we klaar zijn. Hij komt eraan op de fiets en berekent ons een uur! Met plezier rekenen we 24 euro af want een schoon schip, een volle watertank en een uur walstroom zijn ons dat dan toch meer dan waard op Ibiza, waar de havengelden in juli beginnen bij 120 euro per nacht.

We varen de haven uit en gaan stuurboord uit richting Cala San Miguel waar we met een vertraging van vier dagen aankomen.

Andere blogs

Suzan Groeneveld

Suzan zeilde sinds 1983 met Hans in Europa. Eerst met een oude Wibo die ze samen opknapten maar bij de koop van hun eerste huis weer verkochten. Begin jaren negentig kwam er na een zeilvakantie op een gehuurde Compromis 777 de Friendship 26, Sobat Kras waarmee ze samen met een peuter en een kleuter enkele jaren veel tijd doorbrachten . Van eind april tot eind oktober in de weekeinden op de Grevelingen. En zomers door Zeeland naar de Oosterschelde en het Veerse Meer.

Pas met de Contest 31 HT AC die daarna kwam, leerde Suzan zeilen. Daarmee zeilde het hele gezin jarenlang in de zomers van de Waddeneilanden tot Noord Frankrijk en de overkant van het Kanaal naar Ramsgate. De kinderen inmiddels tieners wilden wel vriendjes meenemen in de weekeinden. Dat leverde wat ruimteproblemen op en de Contest verwisselde van eigenaar. Na een tijd zoeken kwam de Moody 425 in zicht. Ook daarmee zeilden ze nog enkele jaren rond.

Met de kinderen de deur uit werd de Moody verkocht en kwam er na lang nadenken een stevige langkieler waarmee lange reizen gemaakt konden worden. De Island Packet 45 diende als stevige thuisbasis voor verdere zeilreizen van Oost Zweden tot en met Oost Spanje en de Balearen. De kusten België, Normandië, Bretagne, Westkust Frankrijk, Noord Spanje, Portugal, Algarve, Zuid Spanje en Oost Spanje werden in een zestal zomers aangedaan. Na thuiskomst in Lelystad in 2015 werd de directe omgeving verkend en de Island Packet verkocht.

Eind 2016 kwam er nog een snelle Salona 37 op hun pad en zeilden ze diverse zomers in Nederland op het Ijsselmeer en de Waddenzee. Na een medische diagnose met consequenties is ook deze zeilboot in 2020 verkocht. Maar het water blijft trekken en in 2022 doet de Kent 33 motorboot genaamd Kentering haar intrede.