La Roche Bernard Port Neuf

La Vilaine op

We vertrekken uit La Turballe en zeilen met niet teveel wind naar de monding van de rivier La Vilaine om Sobat Kras straks bijna vier weken achter te laten. Met een prachtige koerslijn komen we bij de monding aan en halen het grootzeil naar beneden. Op de genua en de stroming gaan we met een gangetje voorzichtig vooruit over de zandplaten, we houden 20cm water onder de kiel over en dat is voldoende. We komen net te laat voor de sluis van Arzal om vier uur.

La Vilaine opzeilen Sluis Arzal een belevenis

Sluis van Arzal

De volgende schutting is om zes uur. Nu zitten we niet in de hektiek en mogen de bijna lege sluis al invaren. Deze staat open en de sluismeester bepaalt waar je moet liggen. Zo stouwt hij de sluis vol, dan gaat de brug open en schuiven we met zijn allen naar voren, zodat er nog een paar schepen bij kunnen voordat de deuren achter ons sluiten. Hij heeft het er heel druk mee! Aan de andere kant gaan de deuren open en pas als iedereen eruit is en de andere kant weer geschut is, gaat de brug weer dicht. Iets om rekening mee te houden als we er met de auto of fiets over willen….

ponton offshore La Roche Bernard Va et Vient bootje

La Roche Bernard

We leggen aan op het ponton offshore, zonder elektriciteit en water en nemen ons aankomstbiertje. De volgende morgen kunnen we een paar dagen in een box met elektriciteit en water liggen.  Om bij het havenkantoor te komen, moet je eerst het ‘va-et-vient’ bootje naar je toe trekken en ingestapt het bootje met inhoud naar de kant trekken, vervolgens een tocht door het bos van zo’n 10 minuten voordat je in de bewoonde wereld bent.

La Roche Bernard brug naar Marzan

LRB is een historisch plaatsje met middeleeuwse gebouwen en een oud centrum, erg leuk om doorheen te wandelen.

Sloep slopen in één dag

1405-LRB_sloep 1418-LRB-sloep-gesloopt

 

Gisteren nog een oude grote visserssloep, de volgende dag gesloopt opgeruimd en het wrakhout wordt afgevoerd op een aanhangwagen.

Naar Nederland

Aan de overkant van de brug halen we dinsdagmorgen onze huurauto op. Inladen, boot verhalen naar het ponton offshore en om 11.30 rijden we weg richting Nederland. Zakelijke afspraken en feestelijkheden staan in de agenda’s voor de komende drieeneenhalve week. Maar het loopt anders.

mooi plaatje La Roche Bernard 1415-LRB-boeg-oud-schip

Onverwachte gebeurtenis

Als we één dag in Nederland zijn, komt het langverwachte onverwachte telefoontje dat Hans zijn moeder achteruit gaat. Na 15 uur thuis te zijn geweest, springen we in de auto naar Vlissingen waar we bij haar zijn als ze een paar dagen later rustig inslaapt. Dan moet er veel geregeld worden.

Terug naar Sobat Kras

Als we op 18 juli viaTilburg naar Frankrijk terug rijden, hebben we een drukke tijd achter de rug, maar ook een mooi afscheid kunnen nemen en geven aan Hans zijn moeder.

19 juni – 18 juli 2015

Andere blogs

Suzan Groeneveld

Suzan zeilde sinds 1983 met Hans in Europa. Eerst met een oude Wibo die ze samen opknapten maar bij de koop van hun eerste huis weer verkochten. Begin jaren negentig kwam er na een zeilvakantie op een gehuurde Compromis 777 de Friendship 26, Sobat Kras waarmee ze samen met een peuter en een kleuter enkele jaren veel tijd doorbrachten . Van eind april tot eind oktober in de weekeinden op de Grevelingen. En zomers door Zeeland naar de Oosterschelde en het Veerse Meer.

Pas met de Contest 31 HT AC die daarna kwam, leerde Suzan zeilen. Daarmee zeilde het hele gezin jarenlang in de zomers van de Waddeneilanden tot Noord Frankrijk en de overkant van het Kanaal naar Ramsgate. De kinderen inmiddels tieners wilden wel vriendjes meenemen in de weekeinden. Dat leverde wat ruimteproblemen op en de Contest verwisselde van eigenaar. Na een tijd zoeken kwam de Moody 425 in zicht. Ook daarmee zeilden ze nog enkele jaren rond.

Met de kinderen de deur uit werd de Moody verkocht en kwam er na lang nadenken een stevige langkieler waarmee lange reizen gemaakt konden worden. De Island Packet 45 diende als stevige thuisbasis voor verdere zeilreizen van Oost Zweden tot en met Oost Spanje en de Balearen. De kusten België, Normandië, Bretagne, Westkust Frankrijk, Noord Spanje, Portugal, Algarve, Zuid Spanje en Oost Spanje werden in een zestal zomers aangedaan. Na thuiskomst in Lelystad in 2015 werd de directe omgeving verkend en de Island Packet verkocht.

Eind 2016 kwam er nog een snelle Salona 37 op hun pad en zeilden ze diverse zomers in Nederland op het Ijsselmeer en de Waddenzee. Na een medische diagnose met consequenties is ook deze zeilboot in 2020 verkocht. Maar het water blijft trekken en in 2022 doet de Kent 33 motorboot genaamd Kentering haar intrede.