Omdat 1 juli onze oorspronkelijke geplande vertrekdatum inmiddels voorbij is, krijgen we veel vragen wanneer we nu gaan. Er zijn nog een paar hikjes die we even moeten wegslikken, maar het vertrekplan staat nog steeds.

Sobat Kras is bijna gereed voor vertrek. De kachel, zonnepanelen, windmolen, SSB-zender en AIS-transponder zijn allemaal geïnstalleerd en werken. Alleen begaf de kompressor van de koelbox het afgelopen week en deze is niet te repareren. Dus bestellen we een nieuwe complete unit met koudebuffer, die weer een kwart minder energie verbruikt. Die is dit weekeinde besteld, moet binnen komen en geïnstalleerd worden.

Ondertussen wachten we nog op de zeebrief en het brandmerk, dat neemt ook iets meer tijd in beslag dan ons eerder verteld is. Maar à la als dat alles is?

Ook heeft Hans nog last van zijn linker kaakgewricht, inmiddels is reuma uitgesloten en zoeken we verder naar een mogelijke oorzaak en oplossing. Indien nodig passen we onze plannen aan. Voorlopig zal het wel medio juli worden. We houden jullie op de hoogte.

Andere blogs

Suzan Groeneveld

Suzan zeilde sinds 1983 met Hans in Europa. Eerst met een oude Wibo die ze samen opknapten maar bij de koop van hun eerste huis weer verkochten. Begin jaren negentig kwam er na een zeilvakantie op een gehuurde Compromis 777 de Friendship 26, Sobat Kras waarmee ze samen met een peuter en een kleuter enkele jaren veel tijd doorbrachten . Van eind april tot eind oktober in de weekeinden op de Grevelingen. En zomers door Zeeland naar de Oosterschelde en het Veerse Meer.

Pas met de Contest 31 HT AC die daarna kwam, leerde Suzan zeilen. Daarmee zeilde het hele gezin jarenlang in de zomers van de Waddeneilanden tot Noord Frankrijk en de overkant van het Kanaal naar Ramsgate. De kinderen inmiddels tieners wilden wel vriendjes meenemen in de weekeinden. Dat leverde wat ruimteproblemen op en de Contest verwisselde van eigenaar. Na een tijd zoeken kwam de Moody 425 in zicht. Ook daarmee zeilden ze nog enkele jaren rond.

Met de kinderen de deur uit werd de Moody verkocht en kwam er na lang nadenken een stevige langkieler waarmee lange reizen gemaakt konden worden. De Island Packet 45 diende als stevige thuisbasis voor verdere zeilreizen van Oost Zweden tot en met Oost Spanje en de Balearen. De kusten België, Normandië, Bretagne, Westkust Frankrijk, Noord Spanje, Portugal, Algarve, Zuid Spanje en Oost Spanje werden in een zestal zomers aangedaan. Na thuiskomst in Lelystad in 2015 werd de directe omgeving verkend en de Island Packet verkocht.

Eind 2016 kwam er nog een snelle Salona 37 op hun pad en zeilden ze diverse zomers in Nederland op het Ijsselmeer en de Waddenzee. Na een medische diagnose met consequenties is ook deze zeilboot in 2020 verkocht. Maar het water blijft trekken en in 2022 doet de Kent 33 motorboot genaamd Kentering haar intrede.