Inmiddels ligt Zweden achter ons. We zijn na een paar dagen Kalmar vanwege een flink regenfront en veel wind, maandag van Kalmar naar Utklippan gezeild. In Kalmar hebben we van de nood een deugd gemaakt en gewassen, gepoetst en boodschappen gedaan zodat we weer een poosje vooruit kunnen zonder winkels, elektriciteit enz.

Utklippan zijn twee kleine eilandjes zuid-oostelijk onder de Karskrona scheren met één visser die tegelijkertijd havengelden komt innen en reclame maakt voor gerookte zalm. Hans erop uit om zalm te halen. We dachten allebei dat het vers gerookte zalm zou zijn, maar het was een vacuüm pak dat gewoon uit de koeling getrokken werd. Op de tocht er naar toe, hebben we eerst een uurtje gemotord en toen konden we scherp aan de wind zeilen. Wel draaide de wind steeds wel zo’n 30 graden heen en weer. Wat het leuk maakte was dat een First 40.7 ons inhaalde maar dat we met een beetje moeite deze toch als snel bekend staande boot net bei konden houden. Uiteindelijk liep de First na zo’n 20 mijl op ons uit, omdat de wind terugliep onder de 10 knopen en dan merk je dat de IP een ander type en zwaarder schip is. Later lag dezelfde First naast ons op Utklippan en ook zij hadden het een leuk spel gevonden.

De volgende morgen geheel geen wind dus waar gaan we nu heen. Toch maar richting Bornholm en om precies te zijn stuurautomaat in een rechte lijn op de noordkant van Christianso, het meest Oostelijke eiland van Denemarken, gezet. 43 mijl verder kwamen we aan op twee eilandjes met een voetgangersbrug ertussen en een klein pittoresk dorpje waar tegenwoordig nog zo’n 150 mensen wonen. Een paar keer per dag spuwt een veerboot een lading toeristen het eiland op en om 16.30 vertrekt de laatste boot terug naar Bornholm. Dan daalt de rust neer over Christianso. Op het kleinste eilandje Fredrikso is een prachtige zwemplek en omdat het een prachtige dag was, is Suzan daar nog gaan zwemmen. Heerlijk. Hier lagen we naast een Zweedse Hanse 53, met een salon die wel een balzaal leek aan de ene kant en aan de andere kant een spiksplinternieuwe Engelse Southerly 49, daarnaast weer een 50 voeter met 10 mensen erop. Sobat Kras voelde aan als een dreumes tussen de grote mensen.

Vanmorgen met een weerbericht waar later flink wat wind verwacht werd vertrokken naar Bornholm, de bedoeling was om naar Allinge te zeilen zo’n 15 mijl, maar omdat dit plaatsje toch net niet bezeild was, hebben we geruimd en zijn in Gudhjem terecht gekomen. Hier liggen we als haringen in een tonnetje. Met naar alle kanten lijnen, kont op de wal en het boegtrapje aan het hek om aan de wal te kunnen komen.

Wat het weer morgen zal gaan doen, zullen we zien. De verwachting is flinke West tot Noordwesten wind en regen. Misschien blijven we nog een dagje liggen of we schuiven een haventje door naar Allinge. We beslissen het morgen weer.

Hartelijk groet
Hans en Suzan
a/b Sobat Kras
Gudhjem Borhnholm Denemarken

Andere blogs

Suzan Groeneveld

Suzan zeilde sinds 1983 met Hans in Europa. Eerst met een oude Wibo die ze samen opknapten maar bij de koop van hun eerste huis weer verkochten. Begin jaren negentig kwam er na een zeilvakantie op een gehuurde Compromis 777 de Friendship 26, Sobat Kras waarmee ze samen met een peuter en een kleuter enkele jaren veel tijd doorbrachten . Van eind april tot eind oktober in de weekeinden op de Grevelingen. En zomers door Zeeland naar de Oosterschelde en het Veerse Meer.

Pas met de Contest 31 HT AC die daarna kwam, leerde Suzan zeilen. Daarmee zeilde het hele gezin jarenlang in de zomers van de Waddeneilanden tot Noord Frankrijk en de overkant van het Kanaal naar Ramsgate. De kinderen inmiddels tieners wilden wel vriendjes meenemen in de weekeinden. Dat leverde wat ruimteproblemen op en de Contest verwisselde van eigenaar. Na een tijd zoeken kwam de Moody 425 in zicht. Ook daarmee zeilden ze nog enkele jaren rond.

Met de kinderen de deur uit werd de Moody verkocht en kwam er na lang nadenken een stevige langkieler waarmee lange reizen gemaakt konden worden. De Island Packet 45 diende als stevige thuisbasis voor verdere zeilreizen van Oost Zweden tot en met Oost Spanje en de Balearen. De kusten België, Normandië, Bretagne, Westkust Frankrijk, Noord Spanje, Portugal, Algarve, Zuid Spanje en Oost Spanje werden in een zestal zomers aangedaan. Na thuiskomst in Lelystad in 2015 werd de directe omgeving verkend en de Island Packet verkocht.

Eind 2016 kwam er nog een snelle Salona 37 op hun pad en zeilden ze diverse zomers in Nederland op het Ijsselmeer en de Waddenzee. Na een medische diagnose met consequenties is ook deze zeilboot in 2020 verkocht. Maar het water blijft trekken en in 2022 doet de Kent 33 motorboot genaamd Kentering haar intrede.