Nadat we zondag op Terschelling zijn blijven liggen i.v.m. een voorspelde windkracht 6-7, waren er voor maandag tegenstrijdige berichten voor wat betreft de windkracht en richting voor maandag. We wilden zowiezo maandag van Terschelling terugvaren naar het IJsselmeer en daar verder zien.

Zondagavond voorspelling voor maandag door kanaal 23 Nederlandse Kustwacht N-NW 6-7, Brandaris gaf West 4-5 op en dat leek een aardige wind om op te kunnen zeilen. Hans is inmiddels verknocht geraakt aan de gribfiles die je op kunt halen als je internet hebt. Die hadden het zoals de hele vakantie, alweer goed oostenwind met een kracht van 1-2 beaufort. En dus mocht onze Yanmar zijn kracht weer bewijzen en Sobat Kras veilig naar Kornwerderzand en verder brengen. Daar moesten we nog even een uurtje extra wachten omdat de brug kapot was en er een monteur moest komen voor reparatie, maar toen waren we ook weer snel door de sluis op het IJsselmeer. Waar we naar Stavoren door gevaren zijn.

De buren wilden de volgende morgen om 09.00 uur vertrekken en wij dus ook. Dat werd al half negen want we werden wakker van flinke regen- en windbuien. Maar àla het is nog maar 25 mijl naar Lelystad en we wilden wel naar de thuishaven. Dus zeilpakken en laarzen aan en vertrekken. Stavoren uit op het voorzeil scherp tot aan de vaargeul en om Vrouwenzand heen, ruimend naar het Zuiden.

Iets ruimer liepen we zo 8 knopen en het hoekje om bij de Flevo Marina op een puntje voorzeil nog 6 knopen. Het waaide dan ook op deze afsluitende zeildag tegen de 30 knopen ware wind. Af en toe een bui en heel weinig zicht. Dan merk je met andere schepen hoe goed je moet kijken om te zien of het schip naar je toe of van je af vaart.

Met aanmeren op de laad- en loswal vlak bij ons huis hadden we flink last van de wind. Tussen de flat en de huizen door poeierde de wind dwars op Sobat Kras en pas na hulp van de boegschroef die er al snel mee ophield en Ruud (bedankt Ruud) die ons meehielp naar de kant trekken, lagen we een klein halfuurtje later toch veilig en wel aangemeerd.

Later bleek dat de houder van de 500 A zekering voor de boegschroef flink gesmolten was omdat er een 300 Amp houder in plaats van een 600 Amp houder geplaatst was. Foutje…….. De nieuwe houder is onderweg, de boegschroef heeft geen schade opgelopen en beter dat dit nu gebeurt dan later.
Sobat Kras ligt weer op haar eigen plek en de meeste vakantiespullen zijn opgeruimd en schoongemaakt.
Iedereen bedankt voor de leuke reacties op ons blog. Voorlopig zal het wel stiller worden hier maar we zullen dit blog met nieuwe zeilavonturen vullen als het zover is.

Zeilersgroeten Hans en Suzan
vanuit Parkhaven – Lelystad

Andere blogs

Suzan Groeneveld

Suzan zeilde sinds 1983 met Hans in Europa. Eerst met een oude Wibo die ze samen opknapten maar bij de koop van hun eerste huis weer verkochten. Begin jaren negentig kwam er na een zeilvakantie op een gehuurde Compromis 777 de Friendship 26, Sobat Kras waarmee ze samen met een peuter en een kleuter enkele jaren veel tijd doorbrachten . Van eind april tot eind oktober in de weekeinden op de Grevelingen. En zomers door Zeeland naar de Oosterschelde en het Veerse Meer.

Pas met de Contest 31 HT AC die daarna kwam, leerde Suzan zeilen. Daarmee zeilde het hele gezin jarenlang in de zomers van de Waddeneilanden tot Noord Frankrijk en de overkant van het Kanaal naar Ramsgate. De kinderen inmiddels tieners wilden wel vriendjes meenemen in de weekeinden. Dat leverde wat ruimteproblemen op en de Contest verwisselde van eigenaar. Na een tijd zoeken kwam de Moody 425 in zicht. Ook daarmee zeilden ze nog enkele jaren rond.

Met de kinderen de deur uit werd de Moody verkocht en kwam er na lang nadenken een stevige langkieler waarmee lange reizen gemaakt konden worden. De Island Packet 45 diende als stevige thuisbasis voor verdere zeilreizen van Oost Zweden tot en met Oost Spanje en de Balearen. De kusten België, Normandië, Bretagne, Westkust Frankrijk, Noord Spanje, Portugal, Algarve, Zuid Spanje en Oost Spanje werden in een zestal zomers aangedaan. Na thuiskomst in Lelystad in 2015 werd de directe omgeving verkend en de Island Packet verkocht.

Eind 2016 kwam er nog een snelle Salona 37 op hun pad en zeilden ze diverse zomers in Nederland op het Ijsselmeer en de Waddenzee. Na een medische diagnose met consequenties is ook deze zeilboot in 2020 verkocht. Maar het water blijft trekken en in 2022 doet de Kent 33 motorboot genaamd Kentering haar intrede.