St Malo

Als we bij St Malo de Sablons haven oproepen op de marifoon, mogen we er vanwege onze lengte niet in. Jammer dan dus naar binnen naar Port Vauban.

St Malo sluis naar Port Vauban

Sluis naar Port Vauban

We draaien om richting sluis du Naye die voor onze neus dicht gaat. Dat wordt een uur wachten aan de meerboei, nou geen probleem hoor het zonnetje laat zich goed zien. Na een uur komt M.S. Sprinter aanvaren en pikt onze sluis in, dat is wel balen, nog een uur wachten. Maar dan kunnen we ook aan de kade vastmaken in port Vauban – St Malo.

St Malo Port Vauban aan de kade

Nostalgie

Suzan is hier in haar Franse zomer, meer dan 30 jaar geleden, een aantal keren geweest en is benieuwd. Het is nog altijd toeristisch maar heeft een bijzondere charme, zo’n stadje volledig omgeven door Stadsmuren uit vroeger eeuwen. Dat zijn dan ook de enige echte oude stenen in de stad. In W.O.II zijn bijna alle gebouwen in puin geschoten door de geallieerden bij de bevrijding van Frankrijk omdat de Duitsers hier hun hoofdkwartier hadden. Een mooie roman daarover is ‘Als je het licht niet kunt zien’ van Anthony Doerr, waarin het laatste deel van W.O.II wordt beschreven met de bevrijding van St Malo en de ineenstorting van de stad daarbij.

We liggen een paar dagen aan de kade en struinen rond in de stad  maar vooral over de muren, een belevenis.

Fruits de Mer

We slenteren over de muren, zien mensen met halftij bijna te laat door het water waden terug naar de stad vanaf een van de forten, eten een heerlijk ijsje, zien straattheater en eten met Wim en Annemieke, Fruits de Mer in één van de restaurants in de Rue Jacques Cartier, waar alle restaurants in soorten en maten op een rijtje te vinden zijn.

St Malo wachten op de sluisgang

Andere blogs

Suzan Groeneveld

Suzan zeilde sinds 1983 met Hans in Europa. Eerst met een oude Wibo die ze samen opknapten maar bij de koop van hun eerste huis weer verkochten. Begin jaren negentig kwam er na een zeilvakantie op een gehuurde Compromis 777 de Friendship 26, Sobat Kras waarmee ze samen met een peuter en een kleuter enkele jaren veel tijd doorbrachten . Van eind april tot eind oktober in de weekeinden op de Grevelingen. En zomers door Zeeland naar de Oosterschelde en het Veerse Meer.

Pas met de Contest 31 HT AC die daarna kwam, leerde Suzan zeilen. Daarmee zeilde het hele gezin jarenlang in de zomers van de Waddeneilanden tot Noord Frankrijk en de overkant van het Kanaal naar Ramsgate. De kinderen inmiddels tieners wilden wel vriendjes meenemen in de weekeinden. Dat leverde wat ruimteproblemen op en de Contest verwisselde van eigenaar. Na een tijd zoeken kwam de Moody 425 in zicht. Ook daarmee zeilden ze nog enkele jaren rond.

Met de kinderen de deur uit werd de Moody verkocht en kwam er na lang nadenken een stevige langkieler waarmee lange reizen gemaakt konden worden. De Island Packet 45 diende als stevige thuisbasis voor verdere zeilreizen van Oost Zweden tot en met Oost Spanje en de Balearen. De kusten België, Normandië, Bretagne, Westkust Frankrijk, Noord Spanje, Portugal, Algarve, Zuid Spanje en Oost Spanje werden in een zestal zomers aangedaan. Na thuiskomst in Lelystad in 2015 werd de directe omgeving verkend en de Island Packet verkocht.

Eind 2016 kwam er nog een snelle Salona 37 op hun pad en zeilden ze diverse zomers in Nederland op het Ijsselmeer en de Waddenzee. Na een medische diagnose met consequenties is ook deze zeilboot in 2020 verkocht. Maar het water blijft trekken en in 2022 doet de Kent 33 motorboot genaamd Kentering haar intrede.