21-29 juli 2014

Bye bye Ibiza

Naar de Spaanse Oostkust varen we in een prachtige zeiltocht van Cala Tarida – Ibiza naar de Ensenade de Altea waar het anker om zes uur ’s middags valt. Onderweg zien we een rookpluim die later een bosbrand blijkt te zijn op de helling van de Monte la Llorenza boven Moraira. Vliegtuigen en helicopters vliegen af en aan maar we zien gedurende uren de vuurhaarden oplaaien, wat vreselijk als daar je huis of vakantiehuis staat.

Cala Bassa
Topdrukte Cala Bassa
Bye bye Balearen
Bye bye Ibiza!
Onder vol zeil
Onder vol zeil
Bosbrand Moraira Spaanse Oostkust
Bosbrand op de kant
Passage '0'-meridiaan
Passage ‘0’-meridiaan van Oost naar West

Altea – Guardamar

Na heerlijk zwemmen blijft de Sobat Kras alleen over voor anker omdat de Pelikaan de haven ingaat met Bella die een dagje ziek is. Een wiebelnachtje volgt en ’s morgens voor 7 uur trekken we alweer verder langs de Spaanse Oostkust. Helaas deze keer in een rechte lijn op de motor naar Guardamar waar we de was draaien en bijkomen van twee lange vaardagen.

Voor Rita
Groepsfoto PH in Alicante

PH bijeenkomst in Alicante en Guardamar

Claire en Rita verzinnen een leuk plan en we ontmoeten elkaar vrijdags in Alicante op het balkon van het VOR museum, vooruitlopend op de bijeenkomst van oktober als er nog meer buren het spektakel gaan meemaken. Lekker koffie, lunchen en een drankje op verschillende terrassen in goed gezelschap van Roger en Rita en Henk en Claire, super gezellig!

Flamingo's
Flamingo’s in de salines

PH Cobb

Zaterdags komen Rita, Roger, Q en V, Henk en Claire en Wim en Annemieke cobb-en op de kade. Als iedereen er is, is het zo bloedheet dat we met zijn tienen verkassen naar het terras van Henk en Claire in de schaduw. Cobb, eten en drank nemen we mee. Een TOP-avond delen we met elkaar.

Clarie, Rita en Quirine
Terras
Verkast naar terras

Carthagena

Dan is het weer tijd om te gaan. We varen naar Carthagena, weer met gebruik van onze trouwe motor en als we ’s avonds de mail bekijken, krijgen we een dramatisch bericht, waar we alle vier dagenlang ontdaan van zijn.

ibiza ligt achter ons
Ibiza ligt achter ons

Zeiltocht met alle facetten

Ook de Spaanse Oostkust is de Middellandse Zee en dat blijkt de volgende dag als Sobat Kras met vlak water, zonder wind vertrekt richting Garrucha. Na een uurtje of wat kunnen we de zeilen zetten en kruisen we richting de kust waar we onder Punta de Albir overstag gaan. Dan zeilen we over bakboord zo’n 150 graden uit, maar het wordt al onplezieriger vanwege de opbouwende golven. Na nog een slag richting de kust hebben we nog 15 mijl te gaan en is de wind nog Zuid 4. We strijken de zeilen en motoren tegen golven en wind in niet volgens verwachting in twee en een half uur maar boksend en beukend tegen de 2,5 meter golven met een puntje genua om de druk te houden en een Zuid 6 eventjes 7 Bft in drie en een half uur naar Garrucha. Hier komen we kapot aan.

VTS passage
Passage VTS Cabo de la Nao
VTS passage
Passage VTS op kaartplotter

Suzan boos

Voor het eerst in haar leven is Suzan zo boos op zichzelf dat de emoties hoog oplopen tussen de Pelikaan en Sobat Kras crew. Maar gelukkig wordt dit de volgende morgen ook weer uitgepraat. Conclusie: emoties over het tragische drama dat ons bezighoudt, vermoeidheid en niet naar elkaar luisteren, kunnen vervelende consequenties krijgen. Maar die na te zijn opgelost ook een dieper gevoel van vriendschap opleveren.

Hans trimt zeil
Hans trimt het voorzeil

Andere blogs

Suzan Groeneveld

Suzan zeilde sinds 1983 met Hans in Europa. Eerst met een oude Wibo die ze samen opknapten maar bij de koop van hun eerste huis weer verkochten. Begin jaren negentig kwam er na een zeilvakantie op een gehuurde Compromis 777 de Friendship 26, Sobat Kras waarmee ze samen met een peuter en een kleuter enkele jaren veel tijd doorbrachten . Van eind april tot eind oktober in de weekeinden op de Grevelingen. En zomers door Zeeland naar de Oosterschelde en het Veerse Meer.

Pas met de Contest 31 HT AC die daarna kwam, leerde Suzan zeilen. Daarmee zeilde het hele gezin jarenlang in de zomers van de Waddeneilanden tot Noord Frankrijk en de overkant van het Kanaal naar Ramsgate. De kinderen inmiddels tieners wilden wel vriendjes meenemen in de weekeinden. Dat leverde wat ruimteproblemen op en de Contest verwisselde van eigenaar. Na een tijd zoeken kwam de Moody 425 in zicht. Ook daarmee zeilden ze nog enkele jaren rond.

Met de kinderen de deur uit werd de Moody verkocht en kwam er na lang nadenken een stevige langkieler waarmee lange reizen gemaakt konden worden. De Island Packet 45 diende als stevige thuisbasis voor verdere zeilreizen van Oost Zweden tot en met Oost Spanje en de Balearen. De kusten België, Normandië, Bretagne, Westkust Frankrijk, Noord Spanje, Portugal, Algarve, Zuid Spanje en Oost Spanje werden in een zestal zomers aangedaan. Na thuiskomst in Lelystad in 2015 werd de directe omgeving verkend en de Island Packet verkocht.

Eind 2016 kwam er nog een snelle Salona 37 op hun pad en zeilden ze diverse zomers in Nederland op het Ijsselmeer en de Waddenzee. Na een medische diagnose met consequenties is ook deze zeilboot in 2020 verkocht. Maar het water blijft trekken en in 2022 doet de Kent 33 motorboot genaamd Kentering haar intrede.