Geankerd bij Pollensa

Sobat Kras zeilt rond Mallorca

Noordwaarts rond Mallorca

Als woensdag ons bezoek weg is, nemen we Sobat Kras onderhanden. Poetsen, vegen, soppen en nieuwe boodschappen halen om de komende tijd verder rond de noordkant van Mallorca te zeilen.

Voorzorgsmaatregel

Avond voor het onweer
De bewolking neemt al toe voordat ’s nachts het onweer losbarst.

’s Middags is er ruimte om meer ketting te steken want er is wind en onweer voorspeld de komende nacht. Met 30 meter ketting aan de pink Rocna voelen we ons heel veilig op een diepte van een meter of acht. Er komen steeds meer boten in de kom ankeren en ’s avonds liggen we, met voor en achter op twee, drie meter afstand een andere ankeraar, wel wat dicht op elkaar!

Krabbende buurman

Suzan wordt wakker als om twee uur in de nacht de wind opsteekt en staat op om even rond te kijken. Dan ziet ze de kleine Engelse Island Packet bijna het hek van Sobat Kras rammen. Na flink kloppen op de preekstoel worden de heren wakker. Een beschaafde discussie volgt, eerst willen ze niet anker op en opnieuw ankeren, maar wij zijn er inmiddels van overtuigd dat ze liggen te krabben. Het anker wordt toch opgehaald en de IP vertrekt. De rust keert weer.

Onweer en ankerwacht

We gaan weer slapen, maar niet voor lang. Het onweer komt eraan, weerlichten op zee en om ons heen in de bergen van het Tramuntana gebergte. Om kwart over drie barst het los, harde wind en windstoten, slagregens en onweer. Onze ketting strekt zich en de Franse boot achter ons komt wel erg dichtbij, de eigenaar is daar ook wakker om de boel in de gaten te houden. Dat voelt geruststellend en geeft een saamhorigheidsgevoel, iedereen kijkt rond en neemt actie indien nodig. Zeker een derde van de schepen haalt het anker op en zoekt een nieuwe plek om opnieuw te ankeren. Hans houdt de motor bij en doet nog een uur ankerwacht, na anderhalf uur is alles weer in rustiger vaarwater en gaat hij ook weer slapen.

Tramontana deining

De hele dag liggen we heen en weer te rollen. De wind is eruit, maar de zeegang zet nog door in de baai van Soller. We gaan van armoe op de kant een biertje drinken en ook de volgende nacht liggen we zo te rollen dat je wel slaapt maar heel licht en continue in beweging bent, echt uitrusten lukt zo niet…
De Tramontana houdt vooralsnog veel wind in tussen Menorca en Sardinië, maar de veroorzaakte zeegang zet wel flink door.

Mobilae en Twins

We blijven het weekeinde over liggen en hebben contact met de Lagoon 38 ‘Mobilae’ met Maarten, Marjolein en hun jonge in Portugal opgepikte pup Pien. Er volgen een paar gezellige borreluurtjes op de verschillende boten. Waar we kunnen helpen we Ingrid van de ‘Twins’ Nautitec 44 en als alles weer loopt en de wind en deining tot rust komen, vertrekken we maandag richting het noordoosten van Mallorca.

Cala de San Vincente

Cala San Vicente
Rustige nacht in de cala San Vicente

Anker op en diesel tanken wat wel even duurt omdat er drie motorboten voor ons aan de beurt zijn en niemand haast heeft. In augustus is het vakantietijd in Spanje. Rond half twaalf varen we Port de Soller uit. 7 knopen wind tegen is niet genoeg om de zeilen van Sobat Kras te vullen dus gebruiken we ons mechanische zeil. 20 mijl verder ankeren in de Cala de San Vicente. Veel ruimte, twee strandjes, verder rotsen en helder water. Een mooie zandplaat om het anker in te trekken. Zwemmen, zonnen en lezen….. In de nacht draait de wind naar Zuidoost zoals voorspeld, prima daar hebben we op gerekend.

Cala Murta

De volgende morgen weer te weinig wind en Sobat Kras tuft de noordoostelijke hoek van Mallorca om naar de Cala Murta. Een prachtig baaitje tussen hoge kliffen met achterin een strandje. De Mobilae ligt hier ook. Na de siësta controleren we of het anker goed ingegraven is en worden uitgenodigd op de Mobilae. Het happy hour loopt uit in een gezamenlijke maaltijd. Heerlijk. Nog even vallende sterren kijken in het catamarannet en aan boord vallen we snel in slaap.

Baia de Pollensa

Nu is toch echt het brood zo oud dat we het moeten oppiepen in de koekenpan om het te kunnen eten. Anker op en naar puerto de Pollensa om boodschappen te doen. De supermarkt is geplunderd, we kunnen er weer even tegen.