Al vijf dagen zijn we steeds bezig om alle zaken gereed te maken op Sobat Kras zodat we haar goed achter laten deze winter.

In het water hebben we de zeilen eraf gehaald en de motor- en keerkoppelingsolie ververst. Vervolgens als we in Lagos bij de werf aan komen, maken we de rubberboot schoon.

Na het liften en op de plaats zetten, spoelen we het dek helemaal af met zoet water, drogen en ruimen de rubberboot op, draaien de buitenboordmotor leeg met de staart in een emmer met zoet water. Alle losse spullen halen we van dek en reling af en ruimen we op. Ankerketting en anker spoelen, drogen en weer in de schone ankerbak opbergen. De voorpunt schoon maken en leeg ruimen zodat we die als opslag kunnen gebruiken voor de zeilen, stootwillen, joon, reddingsboeien, trapje enz.

Ondertussen draait ‘INA’ onze wasjes en zo worden de handdoeken, korte broeken, hemdjes en t-shirts lekker schoon gedraaid. Als deze wasjes droog zijn, komt de grote was. De lakens één voor één in de draaiemmer en gelukkig allemaal voor de regenbuien droog en weer schoon op bed.

Hans poetst de hele romp en heeft zo het hele schip de laatste maand in de was gezet. De schroef ziet er weer uit als nieuw en alle afsluiters zijn gecontroleerd en gesmeerd.

We huren nog even een autootje en bekijken in het achterland de Barrachem de Arade, genieten van de flinke heuvels en kleine weggetjes en sluiten af aan de kust met een heerlijke vislunch in Benagil. Ook kopen we een extra tas en een weegschaal om onze bagage te wegen. We nemen veel ongebruikte spullen mee terug naar Lelystad.

Zondagnacht komt de al dagen aangekondigde depressie van de Atlantische Oceaan over ons heen. Heftige regenbuien, 35 knopen wind met uitschieters terwijl wij binnen proberen te slapen. Het geeft een goed gevoel dat Sobat Kras stevig staat en nauwelijks beweegt. We gaan donderdag met een gerust hart terug naar Nederland, als vliegveld Faro weer in normale doen is tenminste…..

Andere blogs

Suzan Groeneveld

Suzan zeilde sinds 1983 met Hans in Europa. Eerst met een oude Wibo die ze samen opknapten maar bij de koop van hun eerste huis weer verkochten. Begin jaren negentig kwam er na een zeilvakantie op een gehuurde Compromis 777 de Friendship 26, Sobat Kras waarmee ze samen met een peuter en een kleuter enkele jaren veel tijd doorbrachten . Van eind april tot eind oktober in de weekeinden op de Grevelingen. En zomers door Zeeland naar de Oosterschelde en het Veerse Meer.

Pas met de Contest 31 HT AC die daarna kwam, leerde Suzan zeilen. Daarmee zeilde het hele gezin jarenlang in de zomers van de Waddeneilanden tot Noord Frankrijk en de overkant van het Kanaal naar Ramsgate. De kinderen inmiddels tieners wilden wel vriendjes meenemen in de weekeinden. Dat leverde wat ruimteproblemen op en de Contest verwisselde van eigenaar. Na een tijd zoeken kwam de Moody 425 in zicht. Ook daarmee zeilden ze nog enkele jaren rond.

Met de kinderen de deur uit werd de Moody verkocht en kwam er na lang nadenken een stevige langkieler waarmee lange reizen gemaakt konden worden. De Island Packet 45 diende als stevige thuisbasis voor verdere zeilreizen van Oost Zweden tot en met Oost Spanje en de Balearen. De kusten België, Normandië, Bretagne, Westkust Frankrijk, Noord Spanje, Portugal, Algarve, Zuid Spanje en Oost Spanje werden in een zestal zomers aangedaan. Na thuiskomst in Lelystad in 2015 werd de directe omgeving verkend en de Island Packet verkocht.

Eind 2016 kwam er nog een snelle Salona 37 op hun pad en zeilden ze diverse zomers in Nederland op het Ijsselmeer en de Waddenzee. Na een medische diagnose met consequenties is ook deze zeilboot in 2020 verkocht. Maar het water blijft trekken en in 2022 doet de Kent 33 motorboot genaamd Kentering haar intrede.