LaVieille met west kardinaal la Plate

Raz de Sein en Chenal du Four

In Loctudy maken we vroeg los waarbij we worden getrakteerd op een prachtige zonsopkomst, om op tijd bij de Raz de Sein aan te komen. De hele tocht is er te weinig wind om te zeilen, zo’n 4-6 knopen, dus motorzeilen we weer.

LaVieille met west kardinaal la Plate

In Raz de Sein, klotsen we onverwacht heen en weer

Bij de Raz du Sein aangekomen komt de NO wind vrij om de hoek heen geblazen en hebben we ineens 13-15 knopen wind. De wind loopt nu pal tegen de stroming in en het wordt een klotsbak. Sobat Kras wordt heen en weer geslingerd maar na een paar mijl zijn we door de Raz heen en wordt het water weer rustig. Pfff maar goed dat we hier niet met slecht weer of veel wind doorheen hoeven.

Plateau de Tevennec noord van Raz de Sein

Lekker zeilen naar Camaret

De laatste twee uur kunnen we mooi zeilen naar Camaret s/Mer waar we twee nachten boeken. Met het aanvullen van voorraden en lekker eten met de Pelikaan crew brengen we onze tijd door.

Pelikaan passeert west en wij oost

Palaver Chenal du Four

Natuurlijk weer palaveren wat de beste dag is om het Chenal du Four door te varen naar l’Aber Wrac’h. We zien dat het zondag kan, maar met een aantrekkende wind die dwars in de aankomsthaven staat. Tsja de volgende dag is er minder wind maar weer meer golven. Enne met wind achter kun je pas zeilen als er meer wind staat. We gaan uiteindelijk met elkaar op zondag.

Camaret avondzicht

Camaret volle maan

Noord zeilend door Chenal du Four

De tocht begint rustig met halve wind naar de point de Saint Mathieu, dan voor de wind op de genua het Chenal du Four door. Maar dan komen er windstoten waarbij we 36 knopen ware wind (windkracht 7-8) langs zien komen.

Aan de windse aanloop L’Aber Wrac’h

De aanloop naar l’Aber Wrac’h wordt steeds scherper zeilend genomen, maar de meelopende stroming en windkracht 5-6 leveren een spectaculair tweede deel van deze dag op. Aanmeren gaat goed en we liggen weer. Deze keer naast de ‘Anna’ uit Enkhuizen, een Breehorn 44.

Tourduf plus 90 deelnemers Tourduf zit ons in de weg

Tourduf, Tour de voile de Finistere

Dan horen we dat we de volgende dag weg moeten omdat de Tourduf, de tour de Finistere, eraan komt. Die komen we inderdaad de volgende dag tegen met een veld van grof geteld meer dan 90 schepen onderweg van Roscoff naar L´Aber Wrach.

L Aberwrach avondlicht

Te laat in het tij naar Roscoff

We vertrekken op tijd ( 07.30) naar Roscoff, snijden een stuk af, wat kan omdat het bijna hoog water is en motorzeilen oost uit. Bij Ile de Batz stroomt het behoorlijk tegen en we kijken onze ogen uit naar wat stroming en wind met ons schip en andere schepen kunnen doen. Er zijn stukjes waarbij we nog maar 0.9 knoop gaan. Maar dat duurt gelukkig niet lang. Om twee uur liggen we in de nieuwe haven van Roscoff met prima voorzieningen.

Bij nacht en ontij gaan of toch maar wat later?

Stroming mee of tegen scheelt erg veel in beleving, snelheid en aankomsttijd maar dan moet er goed gerekend worden en zoals meestal nemen we het de eerste keer niet al te nauw en moeten we dus een paar uur tegen de stroom invaren. In plaats van dat we de stroming mee hadden gehad als we om half vijf waren gaan varen en niet pas om zeven uur.

Nu dan maar een dagje uitrusten en morgen met het busje op stap in Roscoff.

Andere blogs

Suzan Groeneveld

Suzan zeilde sinds 1983 met Hans in Europa. Eerst met een oude Wibo die ze samen opknapten maar bij de koop van hun eerste huis weer verkochten. Begin jaren negentig kwam er na een zeilvakantie op een gehuurde Compromis 777 de Friendship 26, Sobat Kras waarmee ze samen met een peuter en een kleuter enkele jaren veel tijd doorbrachten . Van eind april tot eind oktober in de weekeinden op de Grevelingen. En zomers door Zeeland naar de Oosterschelde en het Veerse Meer.

Pas met de Contest 31 HT AC die daarna kwam, leerde Suzan zeilen. Daarmee zeilde het hele gezin jarenlang in de zomers van de Waddeneilanden tot Noord Frankrijk en de overkant van het Kanaal naar Ramsgate. De kinderen inmiddels tieners wilden wel vriendjes meenemen in de weekeinden. Dat leverde wat ruimteproblemen op en de Contest verwisselde van eigenaar. Na een tijd zoeken kwam de Moody 425 in zicht. Ook daarmee zeilden ze nog enkele jaren rond.

Met de kinderen de deur uit werd de Moody verkocht en kwam er na lang nadenken een stevige langkieler waarmee lange reizen gemaakt konden worden. De Island Packet 45 diende als stevige thuisbasis voor verdere zeilreizen van Oost Zweden tot en met Oost Spanje en de Balearen. De kusten België, Normandië, Bretagne, Westkust Frankrijk, Noord Spanje, Portugal, Algarve, Zuid Spanje en Oost Spanje werden in een zestal zomers aangedaan. Na thuiskomst in Lelystad in 2015 werd de directe omgeving verkend en de Island Packet verkocht.

Eind 2016 kwam er nog een snelle Salona 37 op hun pad en zeilden ze diverse zomers in Nederland op het Ijsselmeer en de Waddenzee. Na een medische diagnose met consequenties is ook deze zeilboot in 2020 verkocht. Maar het water blijft trekken en in 2022 doet de Kent 33 motorboot genaamd Kentering haar intrede.