LaVieille met west kardinaal la Plate

Raz de Sein en Chenal du Four

In Loctudy maken we vroeg los waarbij we worden getrakteerd op een prachtige zonsopkomst, om op tijd bij de Raz de Sein aan te komen. De hele tocht is er te weinig wind om te zeilen, zo’n 4-6 knopen, dus motorzeilen we weer.

In Raz de Sein, klotsen we onverwacht heen en weer

Bij de Raz du Sein aangekomen komt de NO wind vrij om de hoek heen geblazen en hebben we ineens 13-15 knopen wind. De wind loopt nu pal tegen de stroming in en het wordt een klotsbak. Sobat Kras wordt heen en weer geslingerd maar na een paar mijl zijn we door de Raz heen en wordt het water weer rustig. Pfff maar goed dat we hier niet met slecht weer of veel wind doorheen hoeven.

Plateau de Tevennec noord van Raz de Sein

Lekker zeilen naar Camaret

De laatste twee uur kunnen we mooi zeilen naar Camaret s/Mer waar we twee nachten boeken. Met het aanvullen van voorraden en lekker eten met de Pelikaan crew brengen we onze tijd door.

Pelikaan passeert west en wij oost

Palaver Chenal du Four

Natuurlijk weer palaveren wat de beste dag is om het Chenal du Four door te varen naar l’Aber Wrac’h. We zien dat het zondag kan, maar met een aantrekkende wind die dwars in de aankomsthaven staat. Tsja de volgende dag is er minder wind maar weer meer golven. Enne met wind achter kun je pas zeilen als er meer wind staat. We gaan uiteindelijk met elkaar op zondag.

Camaret avondzicht

Camaret volle maan

Noord zeilend door Chenal du Four

De tocht begint rustig met halve wind naar de point de Saint Mathieu, dan voor de wind op de genua het Chenal du Four door. Maar dan komen er windstoten waarbij we 36 knopen ware wind (windkracht 7-8) langs zien komen.

Aan de windse aanloop L’Aber Wrac’h

De aanloop naar l’Aber Wrac’h wordt steeds scherper zeilend genomen, maar de meelopende stroming en windkracht 5-6 leveren een spectaculair tweede deel van deze dag op. Aanmeren gaat goed en we liggen weer. Deze keer naast de ‘Anna’ uit Enkhuizen, een Breehorn 44.

Tourduf plus 90 deelnemers Tourduf zit ons in de weg

Tourduf, Tour de voile de Finistere

Dan horen we dat we de volgende dag weg moeten omdat de Tourduf, de tour de Finistere, eraan komt. Die komen we inderdaad de volgende dag tegen met een veld van grof geteld meer dan 90 schepen onderweg van Roscoff naar L´Aber Wrach.

L Aberwrach avondlicht

Te laat in het tij naar Roscoff

We vertrekken op tijd ( 07.30) naar Roscoff, snijden een stuk af, wat kan omdat het bijna hoog water is en motorzeilen oost uit. Bij Ile de Batz stroomt het behoorlijk tegen en we kijken onze ogen uit naar wat stroming en wind met ons schip en andere schepen kunnen doen. Er zijn stukjes waarbij we nog maar 0.9 knoop gaan. Maar dat duurt gelukkig niet lang. Om twee uur liggen we in de nieuwe haven van Roscoff met prima voorzieningen.

Bij nacht en ontij gaan of toch maar wat later?

Stroming mee of tegen scheelt erg veel in beleving, snelheid en aankomsttijd maar dan moet er goed gerekend worden en zoals meestal nemen we het de eerste keer niet al te nauw en moeten we dus een paar uur tegen de stroom invaren. In plaats van dat we de stroming mee hadden gehad als we om half vijf waren gaan varen en niet pas om zeven uur.

Nu dan maar een dagje uitrusten en morgen met het busje op stap in Roscoff.