Om in de scheren van Zweden te varen, moet je als zeiler wel kunnen vertrouwen op je kaarten. En eigenlijk gaat dat heel goed. Op de detailkaarten zijn alle sectorlichten en betonning goed aangegeven en als het even onduidelijk is, helpt de kaartplotter met de inzoomfunctie heel goed. Best wonderlijk dat het allemaal zomaar goed gaat want we gaan af en toe langs scheren, er tussendoor of er omheen, niet erdoor natuurlijk want de rotsen zien er ook van afstand heel hard uit.

Op advies van Bob en Helly uit Grouw kochten we in Ystad de Engelse uitgave van een Zweedse pilot die per gebied de havens en een flink aantal natuurlijke havens beschrijft. De havens met luchtfoto’s en de natural harbours met kaartjes waar je zou kunnen hekankeren om op de kant te komen.

Na het succesvol aanleggen met een hekboei, bijna een Duitse Nauticat geramd, wilden we natuurlijk ook dat hek ankeren wel eens proberen. Na de tip van dezelfde Duitser gingen we eerst naar Idö, een oud loodsenstation met radarpost uit de koude oorlog en een dag later naar Schmedvicken, een prachtig baaitje in de scheren boven Vastervik.

De eerste poging hek ankeren lukte uitstekend, alleen lagen we aan een steile rotswand en op de kant komen was nogal een klauter- partij ………….. Na een stukje zwemmen de overkant geïnspecteerd en toch maar los gemaakt en aan de overkant een nieuwe gelukte poging gewaagd.
Maar drie keer is scheepsrecht ………….

Tsja het weerbericht met onweers voorspelling en niet eerder aangekondigde Westenwind maakte de Zweden nogal nerveus. Bijna iedereen ging verkassen naar binnen toe en nu lagen wij als eerste schip pal de Westenwind op te vangen. Dus ook Sobat Kras voor de derde keer hekanker uitgegooid en de punt tussen twee 7 meter boten in gemikt en nu aan een paar bomen in plaats van rotsen vastgemaakt. Na één dag en drie hekanker oefeningen vinden we onszelf al heel volleerd, ahum………..

Voor een 100A zekering gingen we vandaag naar Loftahammar maar daar vonden we wel een Volvo Penta filter maar geen zekering. In de volgende haven nieuwe kansen………….

Hartelijke groet,
Hans en Suzan
a/b Sobat Kras
Loftahammar

P.s. Het Göttakanaal wordt het niet deze reis. Over een weekje draaien we om en afhankelijk van de wind via Bornholm, Noord Duitsland of Denemarken en wie weet Kopenhagen terug. We zien het wel……….

Andere blogs

Suzan Groeneveld

Suzan zeilde sinds 1983 met Hans in Europa. Eerst met een oude Wibo die ze samen opknapten maar bij de koop van hun eerste huis weer verkochten. Begin jaren negentig kwam er na een zeilvakantie op een gehuurde Compromis 777 de Friendship 26, Sobat Kras waarmee ze samen met een peuter en een kleuter enkele jaren veel tijd doorbrachten . Van eind april tot eind oktober in de weekeinden op de Grevelingen. En zomers door Zeeland naar de Oosterschelde en het Veerse Meer.

Pas met de Contest 31 HT AC die daarna kwam, leerde Suzan zeilen. Daarmee zeilde het hele gezin jarenlang in de zomers van de Waddeneilanden tot Noord Frankrijk en de overkant van het Kanaal naar Ramsgate. De kinderen inmiddels tieners wilden wel vriendjes meenemen in de weekeinden. Dat leverde wat ruimteproblemen op en de Contest verwisselde van eigenaar. Na een tijd zoeken kwam de Moody 425 in zicht. Ook daarmee zeilden ze nog enkele jaren rond.

Met de kinderen de deur uit werd de Moody verkocht en kwam er na lang nadenken een stevige langkieler waarmee lange reizen gemaakt konden worden. De Island Packet 45 diende als stevige thuisbasis voor verdere zeilreizen van Oost Zweden tot en met Oost Spanje en de Balearen. De kusten België, Normandië, Bretagne, Westkust Frankrijk, Noord Spanje, Portugal, Algarve, Zuid Spanje en Oost Spanje werden in een zestal zomers aangedaan. Na thuiskomst in Lelystad in 2015 werd de directe omgeving verkend en de Island Packet verkocht.

Eind 2016 kwam er nog een snelle Salona 37 op hun pad en zeilden ze diverse zomers in Nederland op het Ijsselmeer en de Waddenzee. Na een medische diagnose met consequenties is ook deze zeilboot in 2020 verkocht. Maar het water blijft trekken en in 2022 doet de Kent 33 motorboot genaamd Kentering haar intrede.