Met auto, trein, vliegtuig en wandelend onderweg naar Sobat Kras

Vandaag gaan we bepakt en bezakt weer onderweg naar Sobat Kras. Eerst met de auto naar het station, dan de trein naar Schiphol, vliegtuig naar Londen en vliegtuig naar Gibraltar.

Ruimbagage slepen we onderweg naar Sobat Kras

Wel weer met twee ruimbagage tassen volgepropt met opblaasbare stootwillen ( via African Cats), pilots van Imray van de Balearen, Griekenland e.d. en allerhande losse dingen die echt nog perse mee moeten. Maar inmiddels krijgen we ervaring met het inschatten, boeken en inpakken van de tassen.

Als we dinsdagmorgen landen, lopen we 10 minuten en zijn we bij de boot. Dan begint het poetsen en ruimen van voren af aan. Nu zijn we er thuis klaar mee maar aan boord gaan we gewoon verder.

Het weerbericht voorspelt nog wel wat nattigheid de eerste week maar daarna hopen we snel te kunnen gaan zeilen met als doel medio april in Barcelona aan te komen.

Afscheid

Het afscheid van onze familie en vrienden blijkt iedere keer weer bijzonder: een Indische maaltijd bij Beer en Madee met lieve buren, een door Rien en Leny klaargemaakte rijstmaaltijd met Jaco en Thijs en een heerlijke kaasfondue bij Ruud en Ineke zorgen ervoor dat we altijd graag weer thuis komen!

Maar voorlopig gaan we eerst ZEILEN aanslaan, boot poetsen, bevoorraden en La Linea – Gibraltar onveilig maken en zijn we straks echt onderweg naar Sobat Kras.

Verhalen en foto’s volgen

Andere blogs

Suzan Groeneveld

Suzan zeilde sinds 1983 met Hans in Europa. Eerst met een oude Wibo die ze samen opknapten maar bij de koop van hun eerste huis weer verkochten. Begin jaren negentig kwam er na een zeilvakantie op een gehuurde Compromis 777 de Friendship 26, Sobat Kras waarmee ze samen met een peuter en een kleuter enkele jaren veel tijd doorbrachten . Van eind april tot eind oktober in de weekeinden op de Grevelingen. En zomers door Zeeland naar de Oosterschelde en het Veerse Meer.

Pas met de Contest 31 HT AC die daarna kwam, leerde Suzan zeilen. Daarmee zeilde het hele gezin jarenlang in de zomers van de Waddeneilanden tot Noord Frankrijk en de overkant van het Kanaal naar Ramsgate. De kinderen inmiddels tieners wilden wel vriendjes meenemen in de weekeinden. Dat leverde wat ruimteproblemen op en de Contest verwisselde van eigenaar. Na een tijd zoeken kwam de Moody 425 in zicht. Ook daarmee zeilden ze nog enkele jaren rond.

Met de kinderen de deur uit werd de Moody verkocht en kwam er na lang nadenken een stevige langkieler waarmee lange reizen gemaakt konden worden. De Island Packet 45 diende als stevige thuisbasis voor verdere zeilreizen van Oost Zweden tot en met Oost Spanje en de Balearen. De kusten België, Normandië, Bretagne, Westkust Frankrijk, Noord Spanje, Portugal, Algarve, Zuid Spanje en Oost Spanje werden in een zestal zomers aangedaan. Na thuiskomst in Lelystad in 2015 werd de directe omgeving verkend en de Island Packet verkocht.

Eind 2016 kwam er nog een snelle Salona 37 op hun pad en zeilden ze diverse zomers in Nederland op het Ijsselmeer en de Waddenzee. Na een medische diagnose met consequenties is ook deze zeilboot in 2020 verkocht. Maar het water blijft trekken en in 2022 doet de Kent 33 motorboot genaamd Kentering haar intrede.