Onderlangs en tussendoor de Deense eilanden.

Na twee heerlijke dagen in Kopenhagen heeft Sobat Kras dinsdag morgen haar steven gewend naar de zuidpunt van Sjealland. Een flinke klap gemaakt langs Stevn’s Klimt naar Kalvehave een klein haventje langs de Boegestrom. Stevn’s Klimt vonden we indrukwekkender dan Mon’s Klimt waar we op de heenreis langs kwamen, maar dat we nu links laten liggen. De Boegestrom is weer heel precies navigeren om niet op ondieptes te lopen. ’s Avonds komt er een ontzettend dreigend onweer opzetten, maar veel last hebben we er in Kalvehave niet van gehad.

De volgende dag wilden we perse zeilen dus de haven waar we ’s avonds zouden gaan liggen, lieten we aan de wind en koers over. Eiland Omo was een optie en leek bezeild. Maar na de bruggen en betonde vaargeulen kwamen we voorbij Vordingborg op een mooie aan de windse koers te liggen die de laatste paar uur van Femo in de zuidhoek naar boven liep. Omo was ook niet meer bezeild en toen kwamen we terecht in Bisserup op Sjealland. Hier was de aanloop zo smal dat we er net tussendoor konden. Een schat van een lokaal haventje met wat kleine vissertjes, een camping (uit het zicht), dus wandelaars in de haven, een viskraam en een aardige havenmeester die een prachtige plek op de kop van de pier voor Sobat Kras had.

Omdat we toch wel door wilden varen richting Nederland om Dasja en Lars die 6 september naar de andere kant van de wereld vertrekken nog een paar keer te zien en spreken, zijn we donderdags doorgevaren naar Lundeborg. Een zeer geliefd en druk maar leuke haven tegenover Lohals, Langeland op het eiland Fyn (Funen). Bij het oversteken van de Grote Belt was het ons niet geheel duidelijk of we nu wel of niet moesten melden bij het VTS GreatBelt. In de kaarten staan notities dat schepen hoger dan 15 m zich dienen te melden. Aangezien we niet onder de bruggen door zouden gaan en we op het vermelde kanaal uitluisterden en geen enkele zeilboot dat hoorden doen, hebben we er vanaf gezien. In Lundeborg lagen we tegen de buitenpier aan de binnenkant. Bij aankomst konden we er niet overheen kijken, maar ’s avonds ineens wel zicht op Langeland aan de overkant. We vonden het verrassend dat er door de stroom zo’n hoogteverschil in de waterstand optreedt.
Van Lundeborg via de Svendborg sund verder naar het Westen gevaren en een prachtige ankerplek gevonden Oost van Avernako. Dit is duidelijk een bekende ankerplaats want het lag er aardig vol. Een heerlijke rustige nacht en ’s zondags richting het eiland ALS.
Daar kwamen we terecht in Dyvig een stukje naar binnen met wat heuvels om het water heen, heel erg leuk. Omdat de in Kopenhagen ingeslagen voorraden inmiddels aardig geslonken zijn, wil Suzan al twee dagen boodschappen doen maar het blijkt dat ze moet wachten tot in Cuxhaven.

Maandag vaart Sobat Kras al zeilend eerst ruim, dan voor de wind en dan scherp zuidwaarts naar Sonderborg om daar boodschappen te doen. Maar de wind zit in de goede Westhoek om lekker verder te zeilen.

Na de brug in Sonderborg hijsen we de zeilen en varen we met een prettige aan de windse koers van 60 later 45 graden schijnbare wind naar de Kieler Bocht en overnachten voor de sluis in Holtenau. In Holtenau hebben we eerder al eens naar levensmiddelen gezocht en ze niet gevonden. We eten in de plaatselijke kroeg waar je als volwassen vent aan een kinderschnitzel (350 gram) meer dan genoeg hebt. Ook de rumpsteak is onfatsoenlijk groot. ‘Berge Klause’ zoals het heet is al in de 80-er jaren in de Waterkampioen beschreven en Klaus is hier al 33 jaar de kroegbaas. Hij waarschuwt je bij het bestellen dat je wel je bord moet leeg eten want weggooien van eten is zonde. Als je dat niet lukt komt de grote pot op tafel waar je geld in mag doen voor een stichting die kinderen in Ethiopië helpt een leven op te bouwen. De bankafschriften van de stortingen hangen eraan. Klaus zelf stopt er per 1 november 2010 mee maar zijn kok zet de kroeg voort.

Plan voor de komende dagen: overnachten in Rendsburg langs het kieler kanaal en de volgende dag naar Brünsbuttel of Cuxhaven. Maar zoals iedere zeiler regelmatig ervaart zal tijdens het varen van het plan afgeweken worden. De Sobat Kras crew is op tijd op en kan met de eerste schutting mee het kanaal in, dan doet de stuurautomaat het werk en is SB 8 uur later bij de Brünsbuttel sluizen. De sluis gaat direct open en op de volle stroom mee zeilt SB alleen op het voorzeil de Elbe af naar Cuxhaven waar om half zeven vastgemaakt wordt. Met de stroom mee liepen we ruim 11 knopen aan de wind, prachtig. Wel opletten dat we niet de haven voorbij stromen, want zie maar eens terug te varen tegen 3.5 bijna 4 knopen stroom in.

Nu is het weerberichten luisteren, bekijken en beoordelen welk moment het goede is om de Duitse Bocht aan te vallen. De boodschappen zijn gedaan en voor morgenochtend lijkt het weer zo te zijn dat we in ieder geval naar Norderney kunnen varen. Dat betekent vroeg op en bij het eerste licht vertrekken.