Onderweg vanuit Kalskrona naar het Oosten, dachten we vandaag een leuke route te gaan varen en eventueel als we een leuk plekje zouden vinden, te gaan ankeren…………. Dus wij de scheren door.
Er was wel een brug van 18 m. hoog waar we niet onderdoor konden, maar die andere brug die draaide volgens ons. Nou je raadt het al: een prachtige scheer met een vaste brug van 5,5 meter hoog die dus niet aangeroepen kon worden en niet draaide.

Toen hebben we de steven van Sobat Kras 180 graden gewend en van dezelfde route nog een keer genoten.
Geëindigd zijn we toen in een piepklein haventje net binnen de verdedigingswerken van Zweden uit de 17e eeuw. Aspö-Dorttningskor heet het hier. Een prachtig Castelet wat dus een oud vestingwerk is met een Donjon en prachtige ommuring.

Vanuit Ystad zijn we op 3 juli naar Simrishamn half gezeild en half op de motor gevaren, want er was geen wind meer. Maar de volgende dag is dat helemaal goed gekomen. We gingen met twijfels te laat weg en verwachtten 55 mijl op de motor naar Kalskrona te slingeren. Maar na een uurtje eerst een voorzeil uit, toen het tweede voorzeil daarna het grootzeil bij en vervolgens 60 graden schijnbare wind, een knoop of 12-13 gemiddeld en met 6,5 knoop snelheid, 50 mijl op de stuurboordkant gezeild.
Heerlijk, het zonnetje scheen en we kwamen rond 8 uur ’s avonds aan.

Voor de zeilers onder jullie nog even de volgende link Kortweer een prima site die als je even internetverbinding hebt, de mogelijkheid geeft om in 4 gebieden van Nederland tot en met Zweden een kort en krachtige weersverwachting op te halen.

Groet uit een zonnig Zweden
Hans en Suzan a/b Sobat Kras
Aspo

Andere blogs

Suzan Groeneveld

Suzan zeilde sinds 1983 met Hans in Europa. Eerst met een oude Wibo die ze samen opknapten maar bij de koop van hun eerste huis weer verkochten. Begin jaren negentig kwam er na een zeilvakantie op een gehuurde Compromis 777 de Friendship 26, Sobat Kras waarmee ze samen met een peuter en een kleuter enkele jaren veel tijd doorbrachten . Van eind april tot eind oktober in de weekeinden op de Grevelingen. En zomers door Zeeland naar de Oosterschelde en het Veerse Meer.

Pas met de Contest 31 HT AC die daarna kwam, leerde Suzan zeilen. Daarmee zeilde het hele gezin jarenlang in de zomers van de Waddeneilanden tot Noord Frankrijk en de overkant van het Kanaal naar Ramsgate. De kinderen inmiddels tieners wilden wel vriendjes meenemen in de weekeinden. Dat leverde wat ruimteproblemen op en de Contest verwisselde van eigenaar. Na een tijd zoeken kwam de Moody 425 in zicht. Ook daarmee zeilden ze nog enkele jaren rond.

Met de kinderen de deur uit werd de Moody verkocht en kwam er na lang nadenken een stevige langkieler waarmee lange reizen gemaakt konden worden. De Island Packet 45 diende als stevige thuisbasis voor verdere zeilreizen van Oost Zweden tot en met Oost Spanje en de Balearen. De kusten België, Normandië, Bretagne, Westkust Frankrijk, Noord Spanje, Portugal, Algarve, Zuid Spanje en Oost Spanje werden in een zestal zomers aangedaan. Na thuiskomst in Lelystad in 2015 werd de directe omgeving verkend en de Island Packet verkocht.

Eind 2016 kwam er nog een snelle Salona 37 op hun pad en zeilden ze diverse zomers in Nederland op het Ijsselmeer en de Waddenzee. Na een medische diagnose met consequenties is ook deze zeilboot in 2020 verkocht. Maar het water blijft trekken en in 2022 doet de Kent 33 motorboot genaamd Kentering haar intrede.