motorperikelen

Als we op 7 juli met goede moed Sobat Kras losmaken, weten we nog niet dat we uiteindelijk door motorperikelen en een leuk feest pas ruim twee weken later echt op vakantie gaan.

Boot icoontje staat stil

Vrijdag in de middag maken we los en vertrekken richting Enkhuizen, wat tegenwoordig onze eerste stop is om aan het idee van vakantie te wennen. Het is prachtig weer en dus motoren we die kant op. Nadat we de hoek bij het Commissarislicht al even voorbij zijn zien we dat ons boot icoontje op de kaartplotter stilstaat.

Stuurautomaat kalibreren

Kalibreren is al jaren onze eerste oplossing voor kaartplotter problemen dus we draaien 2-3 ruime rondjes met een snelheid onder de 2 knopen. De stuurautomaat geeft aan dat het klaar is en de deviatie is acceptabel. Opgelost denken we.

Motorperikelen

Hans geeft meer gas en de motor gaat meer toeren draaien en hapert, hapert en stopt ermee. Dit was al een keer eerder gebeurd maar toen dachten we het opgelost te hebben door de ontluchting van de dieseltank schoon te blazen. Er kwam wat vocht uit dus opgelost (dachten we).

Gelukkig start de motor weer en met een vaartje van 2,5 knoop sukkelen we naar de dichtstbijzijnde haven, de Flevo Marina waarvan we weten dat er een goede service verleend wordt.

Lucht in de dieselaanvoer

Het is inmiddels half vijf en de monteur is op zijn vroegst maandag weer beschikbaar. Hans overlegt met Alle: conclusie lucht in de aanvoerleiding van de diesel. Hou dit vast want die lucht houdt ons de komende twee weken bezig.

Vervanging water-dieselfilter

Zaterdagmorgen vervangen we het water-dieselfilter, de grote verdachte van de lucht in de diesel. ’s Middag vertrekken we opnieuw richting Enkhuizen, nu vanuit de Flevo Marina. Op de plotter we dat het boot icoontje nog steeds niet wil meedraaien. Dus vragen we een boot in  de buurt of we wel de goede kant opvaren volgens hun AIS-ontvangst, dat is het geval gelukkig en we motoren verder.

Terug naar huis

Na 10 minuten hapert de motor en het probleem van de lucht in de leiding is dus niet opgelost. Nu keren we linea recta om en motoren op een sukkeldrafje naar huis.

Onmogelijk veel mogelijke oorzaken

Alle motordeskundigen houden het op lucht in de dieselaanvoer, maar in de loop van de week komen er allerlei mogelijke problemen die dit kunnen veroorzaken bij…..

Oplossing nabij en Open Huis party

Uiteindelijk zijn we anderhalve week bezig om het probleem op te lossen en na de open huis party bij Robin en Suzan echt op vakantie te gaan op 23 juli.

Andere blogs

Suzan Groeneveld

Suzan zeilde sinds 1983 met Hans in Europa. Eerst met een oude Wibo die ze samen opknapten maar bij de koop van hun eerste huis weer verkochten. Begin jaren negentig kwam er na een zeilvakantie op een gehuurde Compromis 777 de Friendship 26, Sobat Kras waarmee ze samen met een peuter en een kleuter enkele jaren veel tijd doorbrachten . Van eind april tot eind oktober in de weekeinden op de Grevelingen. En zomers door Zeeland naar de Oosterschelde en het Veerse Meer.

Pas met de Contest 31 HT AC die daarna kwam, leerde Suzan zeilen. Daarmee zeilde het hele gezin jarenlang in de zomers van de Waddeneilanden tot Noord Frankrijk en de overkant van het Kanaal naar Ramsgate. De kinderen inmiddels tieners wilden wel vriendjes meenemen in de weekeinden. Dat leverde wat ruimteproblemen op en de Contest verwisselde van eigenaar. Na een tijd zoeken kwam de Moody 425 in zicht. Ook daarmee zeilden ze nog enkele jaren rond.

Met de kinderen de deur uit werd de Moody verkocht en kwam er na lang nadenken een stevige langkieler waarmee lange reizen gemaakt konden worden. De Island Packet 45 diende als stevige thuisbasis voor verdere zeilreizen van Oost Zweden tot en met Oost Spanje en de Balearen. De kusten België, Normandië, Bretagne, Westkust Frankrijk, Noord Spanje, Portugal, Algarve, Zuid Spanje en Oost Spanje werden in een zestal zomers aangedaan. Na thuiskomst in Lelystad in 2015 werd de directe omgeving verkend en de Island Packet verkocht.

Eind 2016 kwam er nog een snelle Salona 37 op hun pad en zeilden ze diverse zomers in Nederland op het Ijsselmeer en de Waddenzee. Na een medische diagnose met consequenties is ook deze zeilboot in 2020 verkocht. Maar het water blijft trekken en in 2022 doet de Kent 33 motorboot genaamd Kentering haar intrede.