Vanmorgen op tijd opgestaan in Oskarshamn omdat we ook vandaag net als gisteren een flinke tocht wilden maken. Oskarshamn stadshaven ligt iets naar binnen en na een onrustige nacht met kermis naast het schip gingen we om acht uur welgemoed het water op. Bij het aanvaren van de havenuitgang zagen we het al: MIST. Toen zijn we omgedraaid en nog een keer omgedraaid en uiteindelijk bij de havenmond aan een hotelboei gaan liggen. Na een uurtje of twee gingen er een paar zeilers voorzichtig op pad en nadat we een duits schip goed konden volgen, zijn we ook gegaan. In plaats van de mistige open Kalmarsund op te varen zijn we het laatste stuk weer door de scheren gevaren. Hier waren twee plekken zeer nauw en één plek met slalommen om de rode en groene staken heen. Rood aan stuurboord en groen aan bakboord, op de foto kun je zien hoe het eruit zag.

Op de weerkaarten zagen we allerlei fronten aankomen en voor vrijdag en zaterdag werd er heel veel wind voorspeld, dus zijn we vandaag na 30 mijl lekker een haven ingevaren t.w. Monsteras ook door een zeer nauw vaarwater aan te varen. Daar zitten we nu op een bankje blog bij te werken omdat we het wifi op de boot niet ontvangen.

Gisteren zijn we vanuit Visby – Gotland om 8 uur ’s morgens vertrokken, in de haven zeilen gehesen, nou ja uitgerold, en vandaar bijna 70 mijl aan de wind gezeild naar Oskarshamn. Prachtige koers tot boven Olland 60 graden schijnbare wind met windkracht 5 en lopen die Sobat Kras. Door het draaien van de wind door de landinvloeden konden we prima om de kop van Olland heen zeilen en nog steeds met zo’n 60 graden aan de wind doorzeilen naar Oskarshamn. Sobat Kras had het uitstekend naar haar zin en we klokten regelmatig boven de 8 knopen bootsnelheid. Om 6 uur ’s middags arriveerden we al, dat is het voordeel van eerder vertrekken, dan kom je niet zo laat aan. Het is wel verleidelijk om op je gemakje op te staan, te ontbijten en koffie te drinken en dan om half elf een keertje te gaan varen. Maar dan kom je minder ver op een dag of kom je flink laat aan. We hoeven hier niet met stroming, eb en vloed rekening te houden, ook is de golfslag aanzienlijk minder dan op de Noordzee en in het Kanaal.

Morgen eens kijken wat het weer gaat doen. Volgens de weerkaarten drukt een hoog het eerder verwachte laag naar Oost-Dutisland, dus dan kunnen wij morgen weer een stuk terugzakken naar Zuid Zweden.

Groeten vanaf de kaai in Monseras
Hans en Suzan

Andere blogs

Suzan Groeneveld

Suzan zeilde sinds 1983 met Hans in Europa. Eerst met een oude Wibo die ze samen opknapten maar bij de koop van hun eerste huis weer verkochten. Begin jaren negentig kwam er na een zeilvakantie op een gehuurde Compromis 777 de Friendship 26, Sobat Kras waarmee ze samen met een peuter en een kleuter enkele jaren veel tijd doorbrachten . Van eind april tot eind oktober in de weekeinden op de Grevelingen. En zomers door Zeeland naar de Oosterschelde en het Veerse Meer.

Pas met de Contest 31 HT AC die daarna kwam, leerde Suzan zeilen. Daarmee zeilde het hele gezin jarenlang in de zomers van de Waddeneilanden tot Noord Frankrijk en de overkant van het Kanaal naar Ramsgate. De kinderen inmiddels tieners wilden wel vriendjes meenemen in de weekeinden. Dat leverde wat ruimteproblemen op en de Contest verwisselde van eigenaar. Na een tijd zoeken kwam de Moody 425 in zicht. Ook daarmee zeilden ze nog enkele jaren rond.

Met de kinderen de deur uit werd de Moody verkocht en kwam er na lang nadenken een stevige langkieler waarmee lange reizen gemaakt konden worden. De Island Packet 45 diende als stevige thuisbasis voor verdere zeilreizen van Oost Zweden tot en met Oost Spanje en de Balearen. De kusten België, Normandië, Bretagne, Westkust Frankrijk, Noord Spanje, Portugal, Algarve, Zuid Spanje en Oost Spanje werden in een zestal zomers aangedaan. Na thuiskomst in Lelystad in 2015 werd de directe omgeving verkend en de Island Packet verkocht.

Eind 2016 kwam er nog een snelle Salona 37 op hun pad en zeilden ze diverse zomers in Nederland op het Ijsselmeer en de Waddenzee. Na een medische diagnose met consequenties is ook deze zeilboot in 2020 verkocht. Maar het water blijft trekken en in 2022 doet de Kent 33 motorboot genaamd Kentering haar intrede.