Aanlegsteiger rubberboot en zonbeton lokale bevolking

Van Menorca naar de oostkant Mallorca

Per vertrekt van Menorca, wij naar oostkant Mallorca
Per wordt naar de wal gebracht

Een uur nadat Per weg is, halen we anker op. We willen langs de oostkant van Mallorca verder naar het zuiden varen. We weten allebei dat de voorspelde wind 5 Bft met windstoten van 6-7 met de zeegang van 2-3 meter niet echt een comfortabele trip beloofd. Redvesten aan, alle patrijspoorten en luikjes dicht en zelfs twee van de drie waterkerende luiken in de ingang. Gelukkig krijgen we onderweg alleen twee keer wat spetters in de kuip. Alles gaat heel goed: genua uit, windinval tussen de 120 en 140 graden en Hans stuurt de hele tocht zelf om de Sobat Kras goed op de achterop lopende golven te houden. We zien regelmatig een SOG van 7,5 knoop en na vijf uur zijn we weer op Mallorca. Ruim twee mijl voor de lage wal halen we het zeil om en we scheuren zuid uit de hoek van de Punta d’es Pinar om naar de beschutting van de Costa de los Pinos.

Costa de los Pinos,oostkant Mallorca
Costa de los Pinos

Hier is het water bijna vlak en liggen we prima in de luwte. ‘Equinox’ arriveert een uurtje later maar is wel drie uur later dan de Sobat Kras vertrokken….

Genua

De wind neemt langzaam af en de volgende dag is de zeegang de helft van de dag ervoor, een stuk lekkerder varen. Op dezelfde ruime koers zeilen we langs de oostkant Mallorca naar het Zuiden. Als in de middag de golven aan het opbouwen gaan, krijgen we een prachtige dolfijnenshow vlak achter en naast de Sobat Kras te zien die wel een half uur duurt.

Dolfijnenshow

In de achterop lopende golven komen ze aanzwemmen om in de top om hun as te draaien, door te zwemmen langs de Sobat Kras en overnieuw te beginnen. Als deze grote Bottlenose dolfijnen, van zo’n drie, vier meter dan ook nog gaan springen en duiken is onze dag helemaal goed. Wat een cadeautje….. Jammer dat het zo moeilijk is om mooie foto’s of filmpjes te maken op een slingerende boot.

Porto Petro en meerboeien

Porto Petro diner, oostkant Mallorca
Zalm en gamba’s met een glas witte wijn…

Als we na ruim 20 mijl in de buurt van Porto Petro een cala zoeken, komen we in de baai van Porto Petro aan de oostkant van Mallorca terecht. We pikken een meerboei op en mogen aan de PortsIB 20 euro betalen. Op de wal halen we brood en drinken een caña op een terras, terwijl Suzan de toegang tot de website probeert op te lossen en alle updates van programma’s en app’s lopen. Aan de haven eten we zalm en langoustines met een lekker glaasje witte wijn. Als het donker is komen we voldaan aan boord. Snel het ankerlicht ophangen.

Posidonia

Op de Balearen is sinds een aantal jaren een beschermingsbeleid toegepast voor zeegras, de Posidonia. Dat betekent dat er een flink aantal plaatsen zijn waar niet meer geankerd mag worden maar waar je van te voren een meerboei kunt reserveren om het zeegras, dat het water zo helder maakt en houdt te beschermen. Tot nu toe vonden we nog altijd een plek met zandgrond of gemengd met rotsen waar we konden ankeren, maar in Port Petro ging dat niet.

Playa es Trenc

Het es Trenc strand staat bekend als het strand met het helderste water van Mallorca. Dat klopt. Als we de Punta Salines omzeilen zien we de bodem op een diepte van 17 meter zich voor ons uitstrekken. Ongelofelijk. We ankeren op zandgrond op 5 meter diep water en liggen hier twee nachten. Wat een ruimte vergeleken met het Formentera strand waar we met Dasja en Lars waren. Natuurlijk ook omdat het hoogseizoen officieel voorbij is, want het is inmiddels begin september.

Baai van Santa Ponsa

Aanlegsteiger rubberboot en zonbeton lokale bevolking
Aanlegsteiger rubberboot en zonbeton lokale bevolking

Omdat Suzan de bemensing van een aantal bekende schepen heeft uitgenodigd voor de borrel op 8 september in de baai van Santa Ponsa, varen we motorzeilend die kant op. In de baai van Palma zien we twee keer een springende oftewel jagende zwaardvis! Als we een uurtje voor anker liggen in de baai, komen ineens de ‘Svalin’ en de ‘Tartaan’ binnenvaren vanaf Mallorca. Wat een verrassing.

Fiesta

santa ponsa vuurwerk
Vuurwerk tijdens Suzan’s verjaardag

Het is deze week feest in Santa Ponsa want de christenen hebben 784 jaar geleden de Moren verdreven. Middeleeuwse markt, een mis, een processie, schijngevechten op strand… Erg leuk om te zien allemaal. Afsluitend een prachtig vuurwerk waarvan we van ons achterdek, vanuit de kuip dus, genieten nadat we Suzan haar verjaardag vierden met Han en Ingrid van de ‘Twins’.

31/8 – 8/9/2013

 

Andere blogs

Suzan Groeneveld

Suzan zeilde sinds 1983 met Hans in Europa. Eerst met een oude Wibo die ze samen opknapten maar bij de koop van hun eerste huis weer verkochten. Begin jaren negentig kwam er na een zeilvakantie op een gehuurde Compromis 777 de Friendship 26, Sobat Kras waarmee ze samen met een peuter en een kleuter enkele jaren veel tijd doorbrachten . Van eind april tot eind oktober in de weekeinden op de Grevelingen. En zomers door Zeeland naar de Oosterschelde en het Veerse Meer.

Pas met de Contest 31 HT AC die daarna kwam, leerde Suzan zeilen. Daarmee zeilde het hele gezin jarenlang in de zomers van de Waddeneilanden tot Noord Frankrijk en de overkant van het Kanaal naar Ramsgate. De kinderen inmiddels tieners wilden wel vriendjes meenemen in de weekeinden. Dat leverde wat ruimteproblemen op en de Contest verwisselde van eigenaar. Na een tijd zoeken kwam de Moody 425 in zicht. Ook daarmee zeilden ze nog enkele jaren rond.

Met de kinderen de deur uit werd de Moody verkocht en kwam er na lang nadenken een stevige langkieler waarmee lange reizen gemaakt konden worden. De Island Packet 45 diende als stevige thuisbasis voor verdere zeilreizen van Oost Zweden tot en met Oost Spanje en de Balearen. De kusten België, Normandië, Bretagne, Westkust Frankrijk, Noord Spanje, Portugal, Algarve, Zuid Spanje en Oost Spanje werden in een zestal zomers aangedaan. Na thuiskomst in Lelystad in 2015 werd de directe omgeving verkend en de Island Packet verkocht.

Eind 2016 kwam er nog een snelle Salona 37 op hun pad en zeilden ze diverse zomers in Nederland op het Ijsselmeer en de Waddenzee. Na een medische diagnose met consequenties is ook deze zeilboot in 2020 verkocht. Maar het water blijft trekken en in 2022 doet de Kent 33 motorboot genaamd Kentering haar intrede.