Soller

Na een bezoek met het oude treintje aan Soller eten we ’s avonds op een terras met uitzicht over de haven en baai van Port de Soller, heerlijke Dorade en Zeetong omdat we onze huwelijksverjaardag vieren. Twee dagen later vertrekken we ’s morgens richting Ibiza.

Cala Llamp

Helaas is er deze dag niet veel wind en motoren we met een knoop of 5-6 naar het zuidwestelijke puntje van Mallorca. Port Andraitx ligt vol moorings dus varen we er voorbij, het hoekje om naar de Cala Marmacen. De Cala is schilderachtig, goed beschut en zo klein dat we er met twee motorboten niet bijpassen dus varen we een stukje verder om in de Cala Llamp aan de Oostkant voor het strand te ankeren. Ook hier flink wat motorboten want het is zondag. We springen het water in en zwemmen, snorkelen en genieten van de zonsondergang achter de heuvels.

Mallorca – Ibiza

Als we wakker worden vertrekken we direct want het is een aardige tocht van zo’n 50 mijl naar Ibiza. Al snel ijkt het of we kunnen zeilen en dat is ook zo. Met een halve wind van rond de 8-10 knopen zeilen we op ons gemak het Canal de Mallorca over. Dolfijnen op afstand, een helikopter en een enkele andere zeiler is wat we die dag zien. 16 mijl voor Cala de Portinatx zetten we de motor bij, anders komen we in donker aan.

Cala de Portinatx

De ingang van deze Cala ( bocht of baai) opent zich p als we vlakbij zijn. We halen de zeilen binnen en motoren naar binnen. Het is vrij druk en we vinden achterin nog een hoekje om te ankeren. We zwemmen want uit de wind is het toch wel erg warm! De volgende morgen verkassen we dichter naar het strand en hoteldorp omdat we een reparatie aan het grootzeil willen doen. Dat lukt goed maar toch vragen we Dasja om een nieuw stukje materiaal mee te nemen. We kijken in Portinatx en naast twee kleine winkeltjes zijn er hotels, appartementen en bars. Een groot voordeel dat we regelmatig bemerken is dat de muziek op de terrassen er rond een uur of twaalfm’s avonds mee ophoudt en we dan wat beter kunnen slapen, als er geen muggen zijn die ons wakker houden….

Andere blogs

Suzan Groeneveld

Suzan zeilde sinds 1983 met Hans in Europa. Eerst met een oude Wibo die ze samen opknapten maar bij de koop van hun eerste huis weer verkochten. Begin jaren negentig kwam er na een zeilvakantie op een gehuurde Compromis 777 de Friendship 26, Sobat Kras waarmee ze samen met een peuter en een kleuter enkele jaren veel tijd doorbrachten . Van eind april tot eind oktober in de weekeinden op de Grevelingen. En zomers door Zeeland naar de Oosterschelde en het Veerse Meer.

Pas met de Contest 31 HT AC die daarna kwam, leerde Suzan zeilen. Daarmee zeilde het hele gezin jarenlang in de zomers van de Waddeneilanden tot Noord Frankrijk en de overkant van het Kanaal naar Ramsgate. De kinderen inmiddels tieners wilden wel vriendjes meenemen in de weekeinden. Dat leverde wat ruimteproblemen op en de Contest verwisselde van eigenaar. Na een tijd zoeken kwam de Moody 425 in zicht. Ook daarmee zeilden ze nog enkele jaren rond.

Met de kinderen de deur uit werd de Moody verkocht en kwam er na lang nadenken een stevige langkieler waarmee lange reizen gemaakt konden worden. De Island Packet 45 diende als stevige thuisbasis voor verdere zeilreizen van Oost Zweden tot en met Oost Spanje en de Balearen. De kusten België, Normandië, Bretagne, Westkust Frankrijk, Noord Spanje, Portugal, Algarve, Zuid Spanje en Oost Spanje werden in een zestal zomers aangedaan. Na thuiskomst in Lelystad in 2015 werd de directe omgeving verkend en de Island Packet verkocht.

Eind 2016 kwam er nog een snelle Salona 37 op hun pad en zeilden ze diverse zomers in Nederland op het Ijsselmeer en de Waddenzee. Na een medische diagnose met consequenties is ook deze zeilboot in 2020 verkocht. Maar het water blijft trekken en in 2022 doet de Kent 33 motorboot genaamd Kentering haar intrede.