S.y. Lunde in La Linea Gibraltar

Anderhalve week geleden zijn Ton en Anneke met s.y. Lunde uit Rabat aangekomen in La Linea – Gibraltar, tijdens een nat en winderig weekeinde. We spenderen een paar gezellige dagen met ze. Vrijdagochtend vertrokken ze weer richting Almerimar om half april even heen en weer naar Nederland te vliegen.

La Linea Gibraltar
Zicht op haven La Linea Gibraltar

Ze vertrekken met flinke regen maar het lijken de enige twee dagen de afgelopen week die je redelijk kunt varen en omdat ze een nacht doorgaan brengt s.y. Lunde ze in een etmaal van La Linea – Gibraltar naar Almerimar.

Depressies volgen elkaar op La Linea Gibraltar

Het voorjaar komt af en toe in zicht als de zon tussen de regenachtige dagen door even schijnt. Zolang het in Noord Europa mooi winters blijft, lopen de depressies verder Zuid dan normaal in maart over het Iberisch schiereiland heen waardoor in La Linea steeds ‘gale warnings’ van 7 Beaufort vanuit het Westen op de Navtex staan.

Cocooning

Wok chinees La Linea
Wok chinees met band, Aeolus en Lunde crew.

Daarbij hevige regenbuien en je begrijpt waarom iedereen cocooned in zijn boot. Maar als de zon doorbreekt kruipt iedereen uit zijn hol en wordt er gewandeld, hard gelopen, gepoetst, geklust, koffie gedronken, ge-internet, gepraat, overlegd en geborreld. Ook resetten van een Ipad en het terugzetten van de reservekopie, wat in theorie eenvoudiger lijkt dan het in de praktijk is, lukt met behulp van thuisfront expertise na twee middagen ook weer.

Geen ‘Stabat Mater’ in La Linea Gibraltar

La Linea Gibraltar
Geen Stabat Mater

Een leuke afleiding lijkt het ‘Stabat Mater’ concert op vrijdagavond maar als Hans kaarten gaat halen, maken veel gebaren duidelijk dat dit onmogelijk is. De dag erna blijkt het hele concert uitgesteld. Naar wanneer en waarom? Geen enkel idee.

Onze ‘new best friends’ (zoals dat in internationale zeilerstermen heet) Koos en Jolanda, lukt het om de kaartjes terug te geven en hun geld terug te krijgen. Geen concert dus uit eten bij het Indiase restaurant in de stad. We nemen alle vier een curry met verschillende inhoud kip, lam, bief en vis. Rijst en naan erbij en we zijn helemaal blij. Koffie en brandy toe in Cafe Modelo en de dag vliegt zo voorbij.

Sobat Kras gereed La Linea Gibraltar te verlaten

Sobat Kras is inmiddels gereed om te gaan! De waterlijn is schoongeschrapt, de lijnen en blokken in de mast gecontroleerd en gesmeerd, alle veiligheidsmiddelen hangen weer op hun plaats, houtwerk binnen en buiten in de Kraska en teakolie. De laatste Gibraltese ponden zijn gespendeerd aan een Imraykaart van het eerste deel van Griekenland en een Italiaans en Grieks vlaggetje.

La Linea Gibraltar
Waterlijn schoonmaken
La Linea Gibraltar
Hans in mast voor controle

Weergat zoeken

We zoeken naar een weergat van minimaal twee dagen.
Op dit moment lijken maandag en dinsdag de drogere dagen te zijn met een windkracht 4 uit Westelijke richtingen. Nu, inmiddels is het maandag, blijven de wind waarschuwingen met West 7 steeds opschuiven en wordt de tijdsperiode voor ons te klein om een flink eind, minimaal tot Almerimar, te kunnen komen. Henk en Claire wachten al twee weken op ons en hebben in Torrevieja de havenprijzen voor ons uitgezocht. Salinas lijkt een logische keuze als we daar ooit aankomen….

Dus doen we kleine klusjes, lezen, schrijven een blog en bewerken foto’s. Als we door de regen binnen blijven, komen de films goed van pas.

Andere blogs

Suzan Groeneveld

Suzan zeilde sinds 1983 met Hans in Europa. Eerst met een oude Wibo die ze samen opknapten maar bij de koop van hun eerste huis weer verkochten. Begin jaren negentig kwam er na een zeilvakantie op een gehuurde Compromis 777 de Friendship 26, Sobat Kras waarmee ze samen met een peuter en een kleuter enkele jaren veel tijd doorbrachten . Van eind april tot eind oktober in de weekeinden op de Grevelingen. En zomers door Zeeland naar de Oosterschelde en het Veerse Meer.

Pas met de Contest 31 HT AC die daarna kwam, leerde Suzan zeilen. Daarmee zeilde het hele gezin jarenlang in de zomers van de Waddeneilanden tot Noord Frankrijk en de overkant van het Kanaal naar Ramsgate. De kinderen inmiddels tieners wilden wel vriendjes meenemen in de weekeinden. Dat leverde wat ruimteproblemen op en de Contest verwisselde van eigenaar. Na een tijd zoeken kwam de Moody 425 in zicht. Ook daarmee zeilden ze nog enkele jaren rond.

Met de kinderen de deur uit werd de Moody verkocht en kwam er na lang nadenken een stevige langkieler waarmee lange reizen gemaakt konden worden. De Island Packet 45 diende als stevige thuisbasis voor verdere zeilreizen van Oost Zweden tot en met Oost Spanje en de Balearen. De kusten België, Normandië, Bretagne, Westkust Frankrijk, Noord Spanje, Portugal, Algarve, Zuid Spanje en Oost Spanje werden in een zestal zomers aangedaan. Na thuiskomst in Lelystad in 2015 werd de directe omgeving verkend en de Island Packet verkocht.

Eind 2016 kwam er nog een snelle Salona 37 op hun pad en zeilden ze diverse zomers in Nederland op het Ijsselmeer en de Waddenzee. Na een medische diagnose met consequenties is ook deze zeilboot in 2020 verkocht. Maar het water blijft trekken en in 2022 doet de Kent 33 motorboot genaamd Kentering haar intrede.