Jersey Guernsey

St Malo – Jersey Guernsey – Cherbourg

Van 10 – 15 augustus 2015 zeilt Sobat Kras via de Kanaaleilanden, Jersey Guernsey in drie dagtochten naar Cherbourg. Beschutting zoekend in St Helier voor Noordoost 7 en Noordwest 6 in St Peter Port op Jersey en Guernsey.

St Malo zonsopkomst

Nipt de sluis door Port Vauban uit

Bij het vroege vertrek uit St Malo om de laatste sluis naar buiten te halen, dreigen we door een vrachtschip niet mee te kunnen, maar uiteindelijk is de sluis groot genoeg en varen we om half zeven met de opkomende zon richting Jersey.

Donker vertrek St Malo   St Malo sluis groot genoeg

St Helier Marina – Jersey

We kunnen het grootste deel zeilen en steken het plateau des Minquiers aan de westkant af naar St Helier Marina. Deze marina is druk door de verwachte Noordoostenwind 6-7 en krap. We gooien de dieseltank vol aan het ponton aan stuurboord voor de drempel van de haven en vinden binnen een plekje.

St Malo naar Jersey, Plateau Minquiers

Jersey St helier Marina

Jersey per bus

Omdat het overmorgen Noordoost 6-7 voorspelt, blijven we liggen, want in St. Peter Port lig je naar zeggen te schudden met wind uit het oostkwadrant. De volgende dag regent het veel en we maken een halve dag bustour over het eiland. Erg jammer dat het regent. Ook de dag erna blijven we in de beschutting van de marina liggen i.v.m. de harde Noordooster die twee dagen later  naar Noordwest zal draaien.

La Corbiere

St Peter Port – Guernsey

Tegen die tijd zijn we op een regenachtige donderdag naar Guernsey gezeild. Een tocht met aanvankelijk Oost 5 en later Zuidzuidoost 3, maar we kunnen zeilen en komen na 5 vaaruren, waarvan 4 gezeild op Guernsey aan. Ook hier volgt een dag met veel regen, dus blijven we liggen.

Jersey Guernsy Jersey Guernsy

Sobat Kras en Jersey Guernsey…

Sobat Kras en de Kanaaleilanden Jersey Guernsey lijkt nooit meer goed te komen. Na drie bezoeken op eigen kiel in 2007, 2011 en 2015 hebben we er weinig van kunnen genieten door vooral heel veel harde regen. We worden er dan ook niet enthousiaster van. In tegenstelling tot Nederlanders die we tegenkomen die hier al 20 jaar hun vakantie op de zeilboot doorbrengen. Wie weet zal het ons in de toekomst nog eens lukken….

Snel zeilen of rustig motoren naar Cherbourg

De windvoorspelling is Noordwest 5 met een hoge coëfficiënt in het getij, dus veel stroming mee of als je niet op het goede moment vertrekt, tegen . We besluiten de volgende dag door de Little Russel  en de Race of Alderney naar Cherbourg te varen.

Alderney race gaat snel

Scheuren door Little Russel en Race of Alderney

De keuze is zeilen met windkracht 5 halve wind en maximale stroming mee of een dag later ook veel stroming maar te weinig wind om te zeilen en motoren maar dan wel met rustiger weer en geen vervelende golven.. We kiezen het eerste en scheuren in 5 uur van St Peter Port naar Cherbourg.

Alderney Race

Little Russel

Achteraf blijkt dat The Little Russel iedereen een beetje overvalt met forse stroomrafelingen, draaikolken en choppy golfslag maar daar eenmaal door, zeilen we fantastisch met halve wind rond de 20 knopen en 10-11 knopen SOG (snelheid over de grond gemeten door de GPS) naar de Raz Blanchard zoals de fransen zeggen. Niet slecht voor een langkieler met volle bepakking.

Snelle tocht naar Cherbourg

Race of Alderney: SOG record voor Sobat Kras

In de Race of Alderney gaat de SOG nog omhoog naar een stabiele ruime 13 en af en toe zelfs iets meer dan 14 knopen, een snelheidsrecord voor Sobat Kras. We zien Alderney aan bakboord heel snel achter ons verdwijnen en ruimen met een mooie boog naar het Oosten. Na een stormrondje gijpen we over de andere boeg en zeilen tot in de Grande Rade van Cherbourg.  Wat een prachtige tocht! In vijf uur van St Peter Port naar  Port Chantereyne, Cherbourg betekent een gemiddelde van boven de 8 knopen per uur.

Afscheid Pelikaan

Afscheid Pelikaan met Wim en Annemieke

’s Avonds eten we in de stad met Wim en Annemieke en we nemen gepast afscheid omdat ze de volgende dag terug gaan varen naar Nederland. Wat een mooie momenten, intensieve en gezellige tijden hebben we met elkaar doorgemaakt.

Pelikaan en Sobat Kras crew

Pelikaan crew bedankt!

 

Andere blogs

Suzan Groeneveld

Suzan zeilde sinds 1983 met Hans in Europa. Eerst met een oude Wibo die ze samen opknapten maar bij de koop van hun eerste huis weer verkochten. Begin jaren negentig kwam er na een zeilvakantie op een gehuurde Compromis 777 de Friendship 26, Sobat Kras waarmee ze samen met een peuter en een kleuter enkele jaren veel tijd doorbrachten . Van eind april tot eind oktober in de weekeinden op de Grevelingen. En zomers door Zeeland naar de Oosterschelde en het Veerse Meer.

Pas met de Contest 31 HT AC die daarna kwam, leerde Suzan zeilen. Daarmee zeilde het hele gezin jarenlang in de zomers van de Waddeneilanden tot Noord Frankrijk en de overkant van het Kanaal naar Ramsgate. De kinderen inmiddels tieners wilden wel vriendjes meenemen in de weekeinden. Dat leverde wat ruimteproblemen op en de Contest verwisselde van eigenaar. Na een tijd zoeken kwam de Moody 425 in zicht. Ook daarmee zeilden ze nog enkele jaren rond.

Met de kinderen de deur uit werd de Moody verkocht en kwam er na lang nadenken een stevige langkieler waarmee lange reizen gemaakt konden worden. De Island Packet 45 diende als stevige thuisbasis voor verdere zeilreizen van Oost Zweden tot en met Oost Spanje en de Balearen. De kusten België, Normandië, Bretagne, Westkust Frankrijk, Noord Spanje, Portugal, Algarve, Zuid Spanje en Oost Spanje werden in een zestal zomers aangedaan. Na thuiskomst in Lelystad in 2015 werd de directe omgeving verkend en de Island Packet verkocht.

Eind 2016 kwam er nog een snelle Salona 37 op hun pad en zeilden ze diverse zomers in Nederland op het Ijsselmeer en de Waddenzee. Na een medische diagnose met consequenties is ook deze zeilboot in 2020 verkocht. Maar het water blijft trekken en in 2022 doet de Kent 33 motorboot genaamd Kentering haar intrede.