zaterdag 28 juni – vrijdag 11 juli

Oversteek naar Menorca

Rond 10.00 uur anker op, 1e rif in het grootzeil, genua uit en zeilen naar Menorca. Een heerlijke tocht die door de windvaan wordt gestuurd. De nieuwe onderdelen die Hans er dit voorjaar ingezet heeft, laten de windvaan als een veertje sturen en omdat de wind iets ruimt, varen we comfortabel naar het Oosten.

Onderweg naar Menorca
windvaan aan het werk
Onderweg naar Menorca
Pelikaan zeilt naast ons

Ciutadella

Bij het ankeren in de cala Degollador onder Ciutadella gaat het direct al beroerd. Er is niet veel ruimte en we liggen pal tussen de rotsen in. Vorig jaar hebben we hier twee keer uitstekend gelegen maar de Sobat Kras crew houdt ankerwacht en moet ’s nachts verleggen omdat het anker over de rotsbodem stuitert. Dan maar in de volle wind, gelukkig draait die tegen de ochtend en liggen we vrij van de harde rotsen. Weer liggen we te krabben en dus besluiten we nog een poging te doen. Nu naast de Pelikaan die al vanaf de eerste poging prima vast ligt. ’s Middags nog een keer 10 meter naar voren en dan liggen we eindelijk goed vast. Nu kunnen we weer voetballen kijken in de stad en we winnen weer! Nu van Mexico.
Cala Degollador ankerpogingen beeld OpenCPN

Klotsbak

De volgende middag, als de was gedaan is in de wasserette en droog in de kast, begint de swell binnen te lopen. Verwachting is dat het ’s avonds minder moet worden maar dat is niet het geval. We liggen de hele nacht te klotsen en te rollen. Pelikaan vertrekt vroeg naar de haven van Ciutadella en blijft drie nachten. Sobat Kras vaart naar de visserskade om water te tanken en te fourageren en vertrekt rond twee uur naar de Noordkant van Menorca.

Naar Cala s'Esalada
Cabo Nati vuurtoren

Noordkust

Het anker valt in de Cala s’Escala een ruige ruime onbedorven cala waar we heerlijk zwemmen en een lange nacht heerlijk slapen. Slechte 3G ontvangst in deze cala. Halverwege de dag zeilen we op de genua aan de wind naar Fornells om op 4 juli uit eten te kunnen en op 5 juli voetballen te kijken.

Kust richting Fornells
Onder zeil aan de wind
Bizarre verschijning
SolarPlanet boot in Cala Fornells

Bustour

Sobat Kras ligt tegen betaling aan een zomer meerboei en dus besluiten we een bustour naar Mahon te maken. De toeristische route langs alle stranden en cala’s duurt anderhalf uur en geeft een goed beeld van de rest van de kust. In Mahon wandelen we rond, herkennen de plekken van vorig jaar toen Per erbij was en na een terraslunch nemen we de bus weer terug.

Menorca Fornells
Fornells doet aan Engelse zuidkust denken
Mahon smalle straatjes
Smalle straatjes Mahon

Feestdag

Pelikaan is inmiddels in Fornells aangekomen en in restaurant Es Pla aan de waterkant vieren we onze trouwdag en we proosten op de verjaardag van Leny.

Trouwdag Sobat Kras crew
Verrukkelijke afsluiting van het special menu Es Pla

Windveld in het Noorden

Het is nog steeds niet echt lekker warm zomerweer. Iedere paar dagen zit er weer een gigantisch windveld noordelijk van de Balearen in de Golf de Lion en dat veroorzaakt ook op deze kust wind met golven, die kunnen oplopen naar enkele meters. Daar willen we wel van wegvaren. Dus met één overnachting in Addaya, dat in werkelijkheid toch minder ruimte heeft dan we dachten varen we naar Mahon.

Cala Addaya
Cala Addaya lijkt ruimer dan het is
Addaya naar Mahon
Vroeg varen met lage zon
Cabo Favaritx
Cabo Favaritx vuurtoren
Cabo Favaritx
Punta s’Espero

Mahon

Pelikaan vaart naar het eerste ponton Isla del Rey van de Marina Menorca en Sobat Kras gaat voor anker in de cala Teulera. Na twee nachten willen we naar een bewoonde cala om ’s avonds de halve finale te bekijken. Maar dat pakt anders uit. Draaiende wind en donkere dreigende luchten brengen de beslissing om terug te gaan. Nu liggen beide schepen aan het ponton.

Mahon park
Stadspark Mahon
Mahon
Cruiseterminal Mahon
Baai Mahon
Baai Mahon – Foto speciaal voor Bouke

Cala Teulera

In de cala Teulera mag je volgens de verhalen niet (meer) ankeren. Als Sobat Kras door de cala vaart liggen er wel schepen en we ankeren er met plezier. ’s Avonds komen de marinero’s van Marina Menorca langsvaren met een commercieel aanbod om aan één van de pontons of in de haven te komen liggen en het verhaal dat in juli en augustus de politie mensen wegstuurt van deze ankerplaats. Tot nu toe geen Port Authorities of Politie gezien.

Cala Teulera
Cala Teulera
Baai Mahon
Baai Mahon

Pelikaan

Sobat Kras bereidt zich voor om de sprong naar Sardinië te gaan maken. Eerst moet de Noordwest 8 eruit en de daarbij behorende golven weer gedempt zijn. Pelikaan gaat de andere kant op en de zuidkant van Menorca bezeilen. Na drie maanden intensief optrekken, scheiden onze wegen voorlopig. Een emotioneel afscheid volgt en de Pelikaan vaart de baai uit. Sobat Kras gaat diesel- en watertanks vullen en voor anker totdat het weer er goed uitziet voor de krappe 200 mijl die te gaan is naar Sardinië.

Pontoon Isla del Rey
Pantalan Illa de Rey
Pardella crew
Pardella crew viert feest
Kade Mahon
Kade Mahon
Kade Mahon
Mahon waterfront
159-menorca-DSCN5829
Kathedraal Mahon
Cala Teulera
Cala Teulera zicht op La Mola
Isla del Aire
Ondiep stuk bij Illa del Aire
Isla del Rey hospitaal
Isla del Rey hospitaal
Star Clipper uit Malta
Star Clipper uit Malta

Andere blogs

Suzan Groeneveld

Suzan zeilde sinds 1983 met Hans in Europa. Eerst met een oude Wibo die ze samen opknapten maar bij de koop van hun eerste huis weer verkochten. Begin jaren negentig kwam er na een zeilvakantie op een gehuurde Compromis 777 de Friendship 26, Sobat Kras waarmee ze samen met een peuter en een kleuter enkele jaren veel tijd doorbrachten . Van eind april tot eind oktober in de weekeinden op de Grevelingen. En zomers door Zeeland naar de Oosterschelde en het Veerse Meer.

Pas met de Contest 31 HT AC die daarna kwam, leerde Suzan zeilen. Daarmee zeilde het hele gezin jarenlang in de zomers van de Waddeneilanden tot Noord Frankrijk en de overkant van het Kanaal naar Ramsgate. De kinderen inmiddels tieners wilden wel vriendjes meenemen in de weekeinden. Dat leverde wat ruimteproblemen op en de Contest verwisselde van eigenaar. Na een tijd zoeken kwam de Moody 425 in zicht. Ook daarmee zeilden ze nog enkele jaren rond.

Met de kinderen de deur uit werd de Moody verkocht en kwam er na lang nadenken een stevige langkieler waarmee lange reizen gemaakt konden worden. De Island Packet 45 diende als stevige thuisbasis voor verdere zeilreizen van Oost Zweden tot en met Oost Spanje en de Balearen. De kusten België, Normandië, Bretagne, Westkust Frankrijk, Noord Spanje, Portugal, Algarve, Zuid Spanje en Oost Spanje werden in een zestal zomers aangedaan. Na thuiskomst in Lelystad in 2015 werd de directe omgeving verkend en de Island Packet verkocht.

Eind 2016 kwam er nog een snelle Salona 37 op hun pad en zeilden ze diverse zomers in Nederland op het Ijsselmeer en de Waddenzee. Na een medische diagnose met consequenties is ook deze zeilboot in 2020 verkocht. Maar het water blijft trekken en in 2022 doet de Kent 33 motorboot genaamd Kentering haar intrede.