Cala Tarida

Ibiza in een week

Aankomst voor een week op Ibiza

Maandagochtend foerageren we in de Lidl en als alles net opgeruimd is, ontvangen de sms dat Dasja en Lars geland zijn. Ze nemen de bus van het vliegveld naar San Antonio waar we ze rond tweeën ophalen. Alle vier met de handbagage in de rubberboot op naar Sobat Kras. Het is goed ze te zien.
Aan boord halen we anker op en zeilen bovenlang Isla de Conejera terug naar de Cala Tarida waar de Aeolus crew ons ontvangt.

Barbeque in Cala Tarida

Zwemmen in het heldere water is heerlijk, jammer dat er net een kwalletje in de weg zwemt en Lars zijn hand raakt.
Omdat de wind een flinke branding op het strand zet, barbecuen we aan boord! Koos en Jolanda komen in hun nieuwe rubberboot aangeroeid, “Misschien ie een zitbankje wel handig met roeien, Koos…..?”
Heerlijke salades, spijzen op de Cobb, brood met en dipje en lekkere koude rosado cava zorgen samen met het gezelschap voor een prima avond.
Helaas zijn nog niet alle muggen verdreven en is het wennen met slapen.

Zeilen naar Formentera

’s Morgens halen we anker op en gaan richting Formentera of Espalmador. Naar beneden naar Isla Vedra en Vedranell zeilen met een lichte wind. In het gat bij Isla Vedranell valt de wind weg en starten we de motor, wel komen er vier grote dolfijnen even voor de boeg om gedag te zeggen, maar we laten ze achter in het windhozen gat. Geen wind nieuwe plannen om Cala Port Roig of Cala Yondal aan te varen en te ankeren, onderweg ernaartoe gaat het weer waaien, de zeebries?, uit het Zuiden. We kruisen aan de wind in vier slagen naar Playa de ses Illetes bij Sabina, Formentera waar we vlakbij de haven het anker laten vallen.

Stad Amsterdam

We zien de Stad Amsterdam met vol tuig zeilen en ankeren halverwege het strand. Een prachtig gezicht en als ’s avonds de Nederlandse driekleur wappert, voelen we plaatsvervangende trots op ons landje! Dasja, Lars en Suzan roeien nog naar het strand om op het land achter de duinen te kijken, maar ze stuiten op een weg. Dan maar terug en ondanks het donker vinden ze het lichtje op het voordek van Sobat Kras snel.

Bezoek eiland Formentera

Woensdagmiddag aan land in de haven van Sabina huren we een autootje en crossen van de oostelijke naar de zuidelijke vuurtoren, bezoeken Cala Saona, St. Francesco de hoofdstad met een vesting-/schuilkerk en rijden een rondje via San Ferran rondom de meren en zoutpannen op zoek naar de Ca Na Costa.

Ca Na Costa

De neolithische zeven stenen van Ca Na Costa is het oudste overblijfsel van het eiland, een grafkelder die bewijst dat er ook prehistorische bewoners op Formentera waren. Het is een klein bordje dat de weg wijst over een ‘dirty road’ er naartoe. Maar we moesten wel het hele rondje terugrijden omhet te vinden.

Xeroni grot

Dan nog op zoek naar de Xeroni grot die pas in 1975 ontdekt werd. We vinden de ingang maar de grot blijkt gesloten. Dat is wel een teleurstelling voor Lars die zich op een bezoek aan de grot verheugd had.

Sabina

Terug in Sabina leveren we het autootje in en nemen een terrasbiertje met uitzicht op het gedoe van de vertrekkende veerboten. Een komisch spektakel.
Aan de kade waar ons ‘Krasje’ aan een ketting vastligt, krijgen we op ons kop! Zo kunnen ze de rubberboot natuurlijk niet verleggen als de boot van de toezichthoudende instantie ’s avonds op zijn plek wil liggen. Motorpolitie is aanwezig, gelukkig geen prent.

Playa Ses Salines

Donderdag dobberen we op het voorzeil naar Espalmador waar meerboeien liggen die je kunt reserveren, maar ook hoorden we dat je er in de Noordelijke hoek dichtbij het strand op zand mag ankeren. Daar is de rubberboot met toezichthouder het absoluut niet mee eens en hij verjaagt ons met het schrikbeeld van een boete van 3000 euro. Dus varen we door richting het Noorden waar de Ensenada de la Canal een aardige baai lukt te zijn. Als Sobat Kras achter het anker ligt en we de kaart nog eens goed bekijken, blijken we bijnhet beroemdste strand van Ibiza voor de deur te liggen. Wat leuk…. Dasja en Lars gaan naar de kant en vinden de bushalte naar Ibiza.

Eivissa, Ibiza Stad

We nemen de bus naar Eivissa en binnen 30 minuten zijn we er. Kop koffie op het terras van de Hostal Parque en op naar de Dalt Vila, letterlijk de hoge stad. Dalt Vila is een vestingwerk met een oude kathedraal waar vanwege een opleuking in de 17e eeuw weinig gotisch van over is, nu is de stijl vooral Barok. We lopen de wandelroute die in ons reisdoel staat aangegeven en zo zien Hans en Suzan een hele andere kant van de vesting dan vorige week.
We lunchen een menu del dia vlakbij de haven en nadat we die ook bekeken hebben, nemen we de bus terug naar Ses Salines waar ‘Krasje’ onaangedaan in de hete zon op ons ligt te wachten.

Plannen veranderen

Het plan voor de laatste dagen is om naar Puerto de San Miguel te varen en de laatste dag terug naar San Antonio. Maar dat loopt anders. We hijsen de zeilen nog voor het ontbijt en varen met een mooie halve wind naar de zuidwest punt van Ibiza. Rond de kaap valt de wind dood en als die weer oppikt, zeilen we scherp aan de wind in vier slagen naar boven.

Beugel

In de baai van San Antonio, het is inmiddels een uur of vier, de zee is bokkig en niet fijn en we zijn onderweg naar het alternatief Cala Salada, breekt de beugel waarmee de achterkant van het grootzeil in de giek vastzit spontaan. Een knal gevolgd door een wapperende grote lap zeil laat ons schrikken. Al snel kunnen we het zeil op dek laten zakken en bergen met een paar lijntjes. Op naar San Antonio waar we deze week begonnen zijn.
’s Avonds gaan we de beroemdste zonsondergang van Ibiza bekijken en eten wat op het terras van Rita’s Cantina, ondertussen kunnen we mooi al die verschillende mensen bekijken….

Zondag

Hans is niet lekker en slaapt de dag door. Dasja, Lars en Suzan zwemmen, lezen, praten en genieten van het niets hoeven…..
Tegen het avondeten rond acht uur is Hans er ook weer bij en praten we de week door. We hebben een fijne week met elkaar gehad en vinden het alle vier jammer dat het zo snel voorbij is. Reden om een andere keer terug te komen……

Afscheid

Om 10 uur stappen Dasja en Lars op de bus naar het vliegveld, we zwaaien en ze zijn weg. Tot bels, mails, skypes…..