Seinbaai-slecht-weer

Om het blog van 2015 af te maken, volgen er nog een aantal berichten die over de terugreis van onze zeiltocht gaan naar Lelystad. Dus deze keer begin september 2015.

Caen – Ouistreham – Fecamp – Dieppe – Duinkerken – Vlissingen

Zaterdagmorgen leveren we ons cabriootje DS3 weer in en rond de middag varen we van Caen via het kanaal naar Ouistreham. De volgende morgen om half negen door de sluis naar buiten en in een lange steek tussen de ankeraars door bij Le Havre naar Fécamp.

Nao Victoria

Onderweg komt de Nao Victoria uit de mist opdoemen, we hadden haar ook al in Rochefort in de haven gezien. Bij Etretat zien we de Olifantrotsen nevelig aan de horizon opdoemen. In Fécamp blijkt er een groot bloemencorso op de kant te zijn. Een drukte van belang.

Hoogste tijverschil van het jaar

’s Maandags plenst het van de regen en we blijven een dagje liggen. Als we dinsdagmorgen om negen uur willen vertrekken, maken de buren ons attent op het erg lage water, de hoogste coefficient van het jaar: 114!  Ja hoor we zijn in de modder gezakt en liggen muurvast. Dus moeten we een uurtje wachten tot er weer voldoende water staat en we de box uit kunnen.

Gebroken D-sluiting op zee

Net buiten de pieren zetten we de zeilen en tot onze schrik horen we een knal en breekt de D-sluiting die de grootschoot aan de giek vastzet. Hans, de held, zoekt een nieuwe D-sluiting op en met vereende krachten zet hij die erop. Alles weer vast en in orde, we zeilen verder langs de kust naar Dieppe. De golfslag is vervelend maar wordt later gelukkig wat minder vervelend. We komen goed in Dieppe aan.

Leuver uit Scharendijke

Daar komt de Leuver crew aan boord voor een borrel. Ze liggen in Scharendijke waar wij bijna 20 jaar onze thuishaven hadden en we hebben voldoende te bespreken.

Noordwaarts met wind- en waterhozen

We varen op woensdag uit Dieppe weg met een zonnetje. Op zee pakken na anderhalf uur om ons heen de donkere wolken zich samen. Er is te weinig wind om lekker te zeilen dus staat de motor bij en hebben we het grootzeil op.

Op afstand zien we een windhoos ontstaan. Gelukkig slinkt de slurf weer en is er geen probleem. Dan zien we een waterhoos langzaam onze kant opkomen….

Hoever is dat eigenlijk weg? We hebben geen idee. We leggen snel alle losse spullen naar binnen, zetten het luik in de kajuitingang en sluiten af, zelf uiteraard de reddingsvesten aan. Aangelijnd in de kuip wachten we af wat komen gaat.Pff best even spannend maar de waterhoos vult zichzelf op een afstandje op en lost op. Dat is maar weer goed afgelopen.

Regen en prachtige dreigende wolkenluchten

Dan volgt de regen, rechte pijpenstelen naar beneden. Hans trotseert de nattigheid en Suzan schuilt in de kajuitingang. Na een uurtje wordt het droog. Om ons heen zien we overal donkere wolken en buien maar het blijft aardig droog. De golfslag van gisteren is compleet verdwenen, dat vaart lekker door.

Stroming sleurt ons langs Cap Griz Nez

Een paar mijl voor Boulogne krijgen we de stroming mee en vanwege de nog vrij hoge coefficient gaan we al snel 9 knopen. Ondertussen ligt er in het Kattegat boven Denemarken een lagedrukgebied dat de Noordzee af gaat zakken en over twee dagen veel Noordwestenwind op de Belgische en Nederlandse kust gaat geven. Dan is het lage wal en dat vinden we niet echt fijn.

Doorvaren naar Duinkerken wordt het

We besluiten door te varen en gebruik te maken van die stroming om snel Cap Gris Nez om te komen en dan Calais of Duinkerken aan te lopen. Het wordt Duinkerken waar we ’s avonds om 22:45 vastmaken na 15 uur uur varen en 97 mijl verder.

In Vlissingen raakt Sobat Kras Nederland weer aan

Vanuit Duinkerken zeilen we de volgende dag met ruime Westnoordwestenwind kracht 4-5 Bft en wel wat meer golven dan gisteren richting Zeebrugge. Hier krijgen we de stroming mee de Westerschelde op naar Vlissingen. Om 19:00 maken we vast. We zijn in Nederland!

Na het eten duiken we vroeg ons bed in om bij te komen van twee lange dagen varen.

Zondag 30 augustus – vrijdag 4 september 2015

Andere blogs

Suzan Groeneveld

Suzan zeilde sinds 1983 met Hans in Europa. Eerst met een oude Wibo die ze samen opknapten maar bij de koop van hun eerste huis weer verkochten. Begin jaren negentig kwam er na een zeilvakantie op een gehuurde Compromis 777 de Friendship 26, Sobat Kras waarmee ze samen met een peuter en een kleuter enkele jaren veel tijd doorbrachten . Van eind april tot eind oktober in de weekeinden op de Grevelingen. En zomers door Zeeland naar de Oosterschelde en het Veerse Meer.

Pas met de Contest 31 HT AC die daarna kwam, leerde Suzan zeilen. Daarmee zeilde het hele gezin jarenlang in de zomers van de Waddeneilanden tot Noord Frankrijk en de overkant van het Kanaal naar Ramsgate. De kinderen inmiddels tieners wilden wel vriendjes meenemen in de weekeinden. Dat leverde wat ruimteproblemen op en de Contest verwisselde van eigenaar. Na een tijd zoeken kwam de Moody 425 in zicht. Ook daarmee zeilden ze nog enkele jaren rond.

Met de kinderen de deur uit werd de Moody verkocht en kwam er na lang nadenken een stevige langkieler waarmee lange reizen gemaakt konden worden. De Island Packet 45 diende als stevige thuisbasis voor verdere zeilreizen van Oost Zweden tot en met Oost Spanje en de Balearen. De kusten België, Normandië, Bretagne, Westkust Frankrijk, Noord Spanje, Portugal, Algarve, Zuid Spanje en Oost Spanje werden in een zestal zomers aangedaan. Na thuiskomst in Lelystad in 2015 werd de directe omgeving verkend en de Island Packet verkocht.

Eind 2016 kwam er nog een snelle Salona 37 op hun pad en zeilden ze diverse zomers in Nederland op het Ijsselmeer en de Waddenzee. Na een medische diagnose met consequenties is ook deze zeilboot in 2020 verkocht. Maar het water blijft trekken en in 2022 doet de Kent 33 motorboot genaamd Kentering haar intrede.