EPPA havens in Spanje

Havengeld betaald of niet? Na een eerder verhaal van de West Wind worden we in Caleta de Velez nu zelf geconfronteerd met het zogenaamde feit dat we de haven van Garrucha waar we eerder twee nachten lagen, niet betaald zouden hebben. Dat is uiteraard niet het geval. Gelukkig is de kwitantie van de betaling in ons bezit en direct getoond. Probleem uit de wereld geholpen!

Een gewaarschuwd mens…

Omdat we zoiets ook van de Svalin gehoord hadden, betalen we altijd alle havens met de bankpas zodat je kunt bewijzen dat er betaald is, ook achteraf en na lange tijd!

Domme marinero..?

In Garrucha kwamen we na kantoortijd aan en de marinero, waarvan we nog lachend zeiden dat hij waarschijnlijk pas op latere leeftijd schrijven had geleerd, kon waarschijnlijk uitstekend rekenen.

Nee, nee de bankpasautomaat was in een ander kantoor en we konden alleen maar met kasgeld betalen. Hij zal wellicht gedacht hebben dat een kasbetaling voor twee nachten genoeg oplevert om in ‘eigen zak’ te steken en dat Sobat Kras het bonnetje niet zou bewaren?

Aan de ketting

Inmiddels begrijpen we dat Mazagon en Garrucha er in deze streken om bekend staan dit weleens te proberen. De betaling wordt niet geboekt en in de volgende haven kun je als je geen bonnetje of afschrift kunt tonen nog een keer betalen, anders ga je aan de ketting. Dus altijd de havens betalen met de bankpas!

Andere blogs

Suzan Groeneveld

Suzan zeilde sinds 1983 met Hans in Europa. Eerst met een oude Wibo die ze samen opknapten maar bij de koop van hun eerste huis weer verkochten. Begin jaren negentig kwam er na een zeilvakantie op een gehuurde Compromis 777 de Friendship 26, Sobat Kras waarmee ze samen met een peuter en een kleuter enkele jaren veel tijd doorbrachten . Van eind april tot eind oktober in de weekeinden op de Grevelingen. En zomers door Zeeland naar de Oosterschelde en het Veerse Meer.

Pas met de Contest 31 HT AC die daarna kwam, leerde Suzan zeilen. Daarmee zeilde het hele gezin jarenlang in de zomers van de Waddeneilanden tot Noord Frankrijk en de overkant van het Kanaal naar Ramsgate. De kinderen inmiddels tieners wilden wel vriendjes meenemen in de weekeinden. Dat leverde wat ruimteproblemen op en de Contest verwisselde van eigenaar. Na een tijd zoeken kwam de Moody 425 in zicht. Ook daarmee zeilden ze nog enkele jaren rond.

Met de kinderen de deur uit werd de Moody verkocht en kwam er na lang nadenken een stevige langkieler waarmee lange reizen gemaakt konden worden. De Island Packet 45 diende als stevige thuisbasis voor verdere zeilreizen van Oost Zweden tot en met Oost Spanje en de Balearen. De kusten België, Normandië, Bretagne, Westkust Frankrijk, Noord Spanje, Portugal, Algarve, Zuid Spanje en Oost Spanje werden in een zestal zomers aangedaan. Na thuiskomst in Lelystad in 2015 werd de directe omgeving verkend en de Island Packet verkocht.

Eind 2016 kwam er nog een snelle Salona 37 op hun pad en zeilden ze diverse zomers in Nederland op het Ijsselmeer en de Waddenzee. Na een medische diagnose met consequenties is ook deze zeilboot in 2020 verkocht. Maar het water blijft trekken en in 2022 doet de Kent 33 motorboot genaamd Kentering haar intrede.