Grootzeilbeugel

Wapperend grootzeil

Met het grootzeil strak motorzeilen we zaterdagmiddag na 25 mijl aan de wind gekruisd te hebben naar de Cala Salada om daarvandaan zondagavond terug te gaan naar San Antonio.
Plotseling een knal, we schrikken wat is dat? Een los wapperend grootzeil op een bokkige zee…, dat moeten we bergen.
Stuur op de automaat met de kop op de wind, snelheid eruit, redvesten om en met zijn drieën aan dek om het zeil dat naar beneden komt te bergen en met lijnen op dek vast te zetten. Pfff, het lukt eigenlijk vrij vlot.
Dan richting San Antonio alhoewel we weten dat de winkels die wij nu nodig hebben pas maandag weer open zijn.

Gebroken beugel

Achter ons onvolprezen Rocna anker onderzoeken we de schade. Het valt mee het zeil is zoals we in eerste instantie wel dachten, niet kapot. De rvs-beugel waarmee de achterhoek van het zeil in de giek vastgezet en het onderlijk gespannen wordt is spontaan gebroken. Dus op zoek naar een nieuwe beugel.

Oplossingen

Hans bedenkt allerlei oplossingen van een nieuwe beugel gemaakt van een sterke d-sluiting, nieuwe beugel vanuit Denemarken of Nederland laten bezorgen, nieuwe beugel zien te vinden tot een nieuwe beugel laten maken.

Stainless steel workshop

‘S Maandags bij de watersportwinkel worden we verwezen naar Herreria Mariano de s.s. workshop ter plaatse. Als we die na anderhalve kilometer langs Ibiza Road in de warmte lopen, vinden, mogen we ’s middags terugkomen omdat er dan iemand beschikbaar is die kan bepalen of ze het na kunnen maken. Aan boord maakt Hans een specificatie tekening en die komt van pas. H.M. maakt twee nieuwe beugels van 4 ipv 3 mm roestvaststaal. Lekker sterk dus. Volgende dag om vier uur kunnen we ze ophalen.

Klapkrat op wielen

Bij de wandelingen naar de workshop komen we langs de Lidl en daar maken we gebruik van om onze voorraden aan te vullen. Met de klapkrat op wielen slepen we al vier jaar drinkwater, bier, wijn en voer naar de rubberboot en vervolgens aan boord. Helaas gaat een wieltje een eigen leven leiden en kunnen we het hele ding bij de vuilnisbak neerzetten. Nu op zoek naar een nieuwe opvouwbare boodschappenkar.

Grootzeil in de giek

Aan boord past de beugel gelukkig prima en binnen een uur is alles weer in orde en het grootzeil keurig opgerold zoals het hoort in de giek en ligt het niet meer als een vod aan dek. Als we water kunnen innemen morgen, kunnen we weer verder. 20 – 24 juli 2013

Andere blogs

Suzan Groeneveld

Suzan zeilde sinds 1983 met Hans in Europa. Eerst met een oude Wibo die ze samen opknapten maar bij de koop van hun eerste huis weer verkochten. Begin jaren negentig kwam er na een zeilvakantie op een gehuurde Compromis 777 de Friendship 26, Sobat Kras waarmee ze samen met een peuter en een kleuter enkele jaren veel tijd doorbrachten . Van eind april tot eind oktober in de weekeinden op de Grevelingen. En zomers door Zeeland naar de Oosterschelde en het Veerse Meer.

Pas met de Contest 31 HT AC die daarna kwam, leerde Suzan zeilen. Daarmee zeilde het hele gezin jarenlang in de zomers van de Waddeneilanden tot Noord Frankrijk en de overkant van het Kanaal naar Ramsgate. De kinderen inmiddels tieners wilden wel vriendjes meenemen in de weekeinden. Dat leverde wat ruimteproblemen op en de Contest verwisselde van eigenaar. Na een tijd zoeken kwam de Moody 425 in zicht. Ook daarmee zeilden ze nog enkele jaren rond.

Met de kinderen de deur uit werd de Moody verkocht en kwam er na lang nadenken een stevige langkieler waarmee lange reizen gemaakt konden worden. De Island Packet 45 diende als stevige thuisbasis voor verdere zeilreizen van Oost Zweden tot en met Oost Spanje en de Balearen. De kusten België, Normandië, Bretagne, Westkust Frankrijk, Noord Spanje, Portugal, Algarve, Zuid Spanje en Oost Spanje werden in een zestal zomers aangedaan. Na thuiskomst in Lelystad in 2015 werd de directe omgeving verkend en de Island Packet verkocht.

Eind 2016 kwam er nog een snelle Salona 37 op hun pad en zeilden ze diverse zomers in Nederland op het Ijsselmeer en de Waddenzee. Na een medische diagnose met consequenties is ook deze zeilboot in 2020 verkocht. Maar het water blijft trekken en in 2022 doet de Kent 33 motorboot genaamd Kentering haar intrede.