Met een hogedrukgebied in aantocht vertrekken we dinsdagmiddag 9 augustus zeilend uit Camaret s/Mer. Tegen de avond is de wind flink afgenomen en gaan we motorend verder. Met het grootzeil strak getrokken om de dwarse beweging van Sobat Kras op de golven een beetje te dempen.  Dit duurt bijna twee dagen. Tussendoor proberen we te zeilen maar dan valt de snelheid erg ver terug en besluiten we verder te motorzeilen.

Dolfijnen onder de boeg van Sobat Kras  De eerste avond, tijdens het eten koken, ineens dolfijnen! Gas uit naar buiten en genieten. Daar worden we allebei heel enthousiast van. Eerst 6 dolfijnen en van ver af zag je er steeds meer bij komen die allemaal, een stuk of 30, wel 20 minuten rond de boeg van Sobat Kras mee zwemmen. Prachtig.

Rond een uur of 10 ’s avonds gaat Suzan slapen tot net over 2-en, waarna ze de wacht van Hans overneemt tot een uur of 6 als het alweer licht wordt. Zo slapen we om de beurt twee keer bijna 4 uur. ’s Middags nog een dutje en daar doen we het mee.

Tijdens een wacht kijk je regelmatig om je heen of er geen andere schepen in de buurt zijn, werk je de positie af en toe bij in het logboek en op de kaart, drink en/of eet je wat, kijk je naar de sterren, de wolken enz. Tot nu toe nog geen tijd gevonden om veel te lezen want door de continue beweging van het schip is bijvoorbeeld naar het toilet gaan al een heel project………

Op woensdagmorgen rond acht uur ziet Hans zo’n 40 meter voor Sobat Kras een egale plek in het zeewater. Wat is dat nou? Dan beweegt het zwarte oppervlak en ziet Hans een rugvin. Een slapende ‘kleine’ walvis die niet van plan was te wijken. Dus de automatische piloot eraf en zelf sturen om achter deze zeebewoner om te varen. Later zien we in de verte nog een keer fonteintjes van walvisachtigen. Helaas te ver weg om het goed te kunnen zien.

De tweede en derde dag hebben we de hele tijd opgevaren met de Harmony II van Lennart en Katherine uit Zweden, die voor een jaar naar de Middellandse Zee onderweg zijn.

Hoogtepunt van de dag is ons mini-radio-netje om 20.00 uur ’s avonds met de Robeyne en de Harmony II. Leuk om van elkaar te horen dat alledrie de schepen te weinig wind hebben en dus in totaal meer dan 40 uur gemotored hebben. Ook Robeyne heeft volop dolfijnen rond de boot.

In eerste instantie is er veel wind op de Noordpunt van Spanje voorspeld maar dat valt reuze mee. Heerlijk zeilt Sobat Kras de laatste 9 à 10 uur naar La Coruna, waar ze om 21.30 uur op donderdag 11 augustus vastligt. Zo’n 20 mijl voor La Coruna komen er nog een keer dolfijnen langs, maar die zwemmen onze Sobat Kras faliekant voorbij, jammer…….

Andere blogs

Suzan Groeneveld

Suzan zeilde sinds 1983 met Hans in Europa. Eerst met een oude Wibo die ze samen opknapten maar bij de koop van hun eerste huis weer verkochten. Begin jaren negentig kwam er na een zeilvakantie op een gehuurde Compromis 777 de Friendship 26, Sobat Kras waarmee ze samen met een peuter en een kleuter enkele jaren veel tijd doorbrachten . Van eind april tot eind oktober in de weekeinden op de Grevelingen. En zomers door Zeeland naar de Oosterschelde en het Veerse Meer.

Pas met de Contest 31 HT AC die daarna kwam, leerde Suzan zeilen. Daarmee zeilde het hele gezin jarenlang in de zomers van de Waddeneilanden tot Noord Frankrijk en de overkant van het Kanaal naar Ramsgate. De kinderen inmiddels tieners wilden wel vriendjes meenemen in de weekeinden. Dat leverde wat ruimteproblemen op en de Contest verwisselde van eigenaar. Na een tijd zoeken kwam de Moody 425 in zicht. Ook daarmee zeilden ze nog enkele jaren rond.

Met de kinderen de deur uit werd de Moody verkocht en kwam er na lang nadenken een stevige langkieler waarmee lange reizen gemaakt konden worden. De Island Packet 45 diende als stevige thuisbasis voor verdere zeilreizen van Oost Zweden tot en met Oost Spanje en de Balearen. De kusten België, Normandië, Bretagne, Westkust Frankrijk, Noord Spanje, Portugal, Algarve, Zuid Spanje en Oost Spanje werden in een zestal zomers aangedaan. Na thuiskomst in Lelystad in 2015 werd de directe omgeving verkend en de Island Packet verkocht.

Eind 2016 kwam er nog een snelle Salona 37 op hun pad en zeilden ze diverse zomers in Nederland op het Ijsselmeer en de Waddenzee. Na een medische diagnose met consequenties is ook deze zeilboot in 2020 verkocht. Maar het water blijft trekken en in 2022 doet de Kent 33 motorboot genaamd Kentering haar intrede.