Tour Richelieu in aanloop geleidelijn

Oversteek Golf van Biskaje

Weervenster Golf van Biskaje

In Ribadeo zien we al dat het de hele komende week mooi weer blijft met voornamelijk oostelijke winden, zodat we besluiten hier even te blijven. Eind volgende week lijkt er een weervenster te ontstaan waarin we naar Frankrijk kunnen oversteken.

Ribadeo-Gijon

26 mei 2015: Van Ribadeo naar Gijon is de wind net niet ruim genoeg om te kunnen zeilen, dus wordt het weer motorzeilen. We komen om een uur of zes in Gijon aan en vullen de dieseltank zodat we weg kunnen als we willen.

Gijon

Gijon Marina

In het havenkantoor zijn de dames welwillend om ons tegemoet te komen, maar omdat ze alles moeten vragen, we direct moeten beslissen én betalen is het aanbod 4 dagen blijven 3 dagen betalen geen optie. We betalen 2 nachten nadat we overlegd hebben met Geoff en Tricia van de Amethyst die ook willen oversteken naar Frankrijk.

Meteo Golf van Biskaje

Het weervenster komt een dag eerder dan gedacht en in plaats van vrijdag einde van de middag vertrekken we uit Gijon op donderdag 28 mei om 14.15 uur. We zullen weinig kunnen zeilen maar goede zeilwind zonder die vervelende zeegang zit er voorlopig niet in.

Vertrek uit Gijon, 28 mei

Buiten de pieren staat de wind direct stevig langs de kust en we besluiten het grootzeil met een rif te zetten. Nadat we de ankeraars achter ons gelaten hebben, kunnen we zo scherp mogelijk aan de wind zeilen met de Genua bij, pal Noord uit.

Amethyst gaat ook

Amethyst motort eerst een uurtje tegen de wind in voordat ze gaat zeilen en dat veroorzaakt een afstand van een mijl of 8 waardoor het afgesproken marifooncontact moeizaam of helemaal niet tot stand komt. Soms horen we elkaar niet, later de volgende dag hoort Amethyst ons wel maar wij alleen maar gekraak en geruis.

Zeilen – motoren

Na vier uur zeilen wordt de wind minder en al snel hebben we niet voldoende windkracht om te blijven zeilen, we rollen de genua in, trekken het grootzeil strak, zetten de motor bij op 2200 toeren en verleggen de koers rechtstreeks op La Rochelle van 358 naar 52 graden. De snelheid loopt zo rond de 6 tot 6,5 knoop een beetje afhankelijk van de zeegang die nog resteert uit het Noordwesten.

Eerste nacht in golf van Biskaje, 28-29 mei

Zo gaan we de nacht in. Halverwege de nacht breekt de bewolking en komt de maan erbij, er zijn sterren en net boven de horizon ziet Suzan Jupiter staan. 02.00 uur: wisseling van de wacht, Hans aan het roer. ’s Morgens vroeg ziet hij kleine dolfijnen langs Sobat Kras komen, ze hebben weinig belangstelling en zijn snel weer weg.

Dolfijnen Golf van Biskaje

Dolfijnen Golf van Biskaje, 29 mei

Gedurende de dag komen er twee keer grote dolfijnen die een minuut of wat bij de boeg van Sobat Kras blijven spelen. Wat een prachtig gezicht iedere keer weer en wat moeilijk om goed beeld te schieten van deze intelligente zoogdieren.

Motoren – zeilen

Rond vijven is er weer VHF-contact met Amethyst. Ze varen een mijl of 8 Zuid van ons. Even later steekt de wind op en kunnen we zeilen tot een uur of één ’s nachts. Snelheid tussen de 4,5 en 6 knopen en een koers van 40 graden. Als om één uur de wind inkakt en we de motor weer bijzetten gaat de koers naar 54 graden en minderen we het toerental omdat we met licht en na laag water met opkomend tij de geul van La Rochelle willen aanlopen.

Kaartplotter-Golf-van-Biskaje

Geen zonnige aankomst in Frankrijk, 29-30 mei

Als Suzan gaat slapen zijn er een paar regenbuitjes gepasseerd en bij het bovendeks komen om een uur of negen, krijgt Hans de miezerregen over zich heen. We hadden de aankomst in Frankrijk in gedachten in de zon met een prachtige zeilende koers gewenst, maar dat is niet het geval. Slecht zicht, inmiddels droog maar volledig bewolkt.

Zuid kardinaal Chauveau aanloop LR Tour Richelieu in aanloop geleidelijn

Port de plaisance, Les Minimes, La Rochelle, 30 mei

Om 10.30 uur maken we op zaterdagmorgen 30 mei vast in La Rochelle, Port de Plaisance les Minimes na 258,4 nautische mijlen vanaf Gijon. Een totaal van 44 uur waarvan 10 uur gezeild en 34 uur gemotorzeild. Helaas is dat laatste noodzakelijk gebleken als je onderweg bent naar een bepaalde bestemming.

Vanaf nu proberen we zoveel mogelijk te zeilen.