Oploper in het N.O.Zeekanaal naar Denemarken

Sobat Kras is gisteren aangekomen op Fehmarn een eiland langs de Noord Duitse Oostzeekust. Liggend in Lemkenhafen genieten we van het mooie weer. Het Azorenhoog en de uitloper daarvan heeft Europa bereikt. Ook in Nederland is het genieten, begrijpen we………..HEERLIJK!

Vandaag een dagje poetsen, boot-schappen op de fiets naar een 5 km verder gelegen dorp en de eerste klus gedaan. Er bleek water te lekken door de aansluiting van de koperen gasleiding vanuit de gasbun naar de voeder-voorraden. Aangezien natte crackers niet lekker zijn……….en we geen water, zoet of zout, binnen willen krijgen, heeft Hans de aansluitingen in de gasbun schoongemaakt en opnieuw gekit. Ondertussen heb ik de voorraden gecontroleerd, droog gemaakt, de ruimtes achter de stuurboord bank droog gemaakt en direct maar een keer gesopt. Wat voor bende er dan in zo’n boot ontstaat zie je op de foto. Nu maar hopen dat het gefixed is.

Vanaf zondag zijn we inderdaad van Groningen naar Delfzijl en maandag via het Wad onder Juist door naar Norderney gevaren. De Overems oversteek was best lastig, die tonnen liggen verder uit elkaar dan je verwacht en we waren vrij vroeg in het opkomend tij. Voordeel: als Sobat Kras vastloopt dan komt ze weer los omdat het stijgend water is, nadeel: op de dieptemeter zagen we even 1.50 langskomen en dat is ook de diepte die de kiel van SB onderwater steekt. Voor ons motorde een Moody die twee keer moest wachten op voldoende water en wij konden rustig aan doorvaren.

Bij het Memmert WFW is het laatste stuk het leukst omdat daar prikken staan en daar moet je pal langsvaren om de geul te volgen.

Norderney was voor ons de eerste keer. Prima haven. Dinsdag rond HW om 09.15 eruit en de Duitse Bocht in. Weinig wind dus met grootzeil op en motor aan richting Elbe 1, de aanloopton voor de Elbe, die je met LW ongeveer moet aanlopen zodat je de stroom mee hebt de Elbe op.

Maar voordat we daar waren met net de Jade oversteek achter ons, ineens een zeilende boot langszij, die dus vanwege weinig wind niet hard ging, met allerlei zwaaiende mensen. ‘Hans kennen we die mensen of zo?’, vroeg Suzan nog.

En ja hoor dat was de Robeijne van René uit PH. Met Bernard, Huib en Henk bracht hij de Robeijne naar de Oostzee zodat Marijke vandaag aan boord kan stappen om van de vakantie te gaan genieten in Denemarken. Dat ziet er goed uit. René en Marijke fijne vakantie.

In de loop van de avond de Elbe opgestroomd (9,5 knoop) naar Brunsbüttel, waar we achter de sluizen voor de nacht gelegen hebben.

Woensdag Noord Oostzee Kanaal (NOK) oftewel Kielerkanaal gevaren met tussenstop in Rendsburg om te tanken. ’s Avonds door de sluizen aan de andere kant bij Holtenau geslapen.

Donderdag, gisteren, was het plan om naar Fehmarn te zeilen met West 2-3 konden we mooi de gennaker uit proberen, dachten we………. Maar eerst geen wind, toen variabel en daarna Oost……….. Toch maar richting Fehmarn gegaan.

Morgen gaan we kaarten kopen van de Oostkant van Denemarken in ieder geval en dan eens kijken of de wind West wil blijven en misschien een 3-4 kan worden, dan wordt het herenkoers richting Zweden. Maar ja we willen zeilen en niet motoren voorlopig, dus het kan zomaar anders worden.

Bedankt voor jullie reacties, dat vinden we heel leuk.
Lieve groeten,
Suzan en Hans
a/b Sobat Kras – Fehmarn

Andere blogs

Suzan Groeneveld

Suzan zeilde sinds 1983 met Hans in Europa. Eerst met een oude Wibo die ze samen opknapten maar bij de koop van hun eerste huis weer verkochten. Begin jaren negentig kwam er na een zeilvakantie op een gehuurde Compromis 777 de Friendship 26, Sobat Kras waarmee ze samen met een peuter en een kleuter enkele jaren veel tijd doorbrachten . Van eind april tot eind oktober in de weekeinden op de Grevelingen. En zomers door Zeeland naar de Oosterschelde en het Veerse Meer.

Pas met de Contest 31 HT AC die daarna kwam, leerde Suzan zeilen. Daarmee zeilde het hele gezin jarenlang in de zomers van de Waddeneilanden tot Noord Frankrijk en de overkant van het Kanaal naar Ramsgate. De kinderen inmiddels tieners wilden wel vriendjes meenemen in de weekeinden. Dat leverde wat ruimteproblemen op en de Contest verwisselde van eigenaar. Na een tijd zoeken kwam de Moody 425 in zicht. Ook daarmee zeilden ze nog enkele jaren rond.

Met de kinderen de deur uit werd de Moody verkocht en kwam er na lang nadenken een stevige langkieler waarmee lange reizen gemaakt konden worden. De Island Packet 45 diende als stevige thuisbasis voor verdere zeilreizen van Oost Zweden tot en met Oost Spanje en de Balearen. De kusten België, Normandië, Bretagne, Westkust Frankrijk, Noord Spanje, Portugal, Algarve, Zuid Spanje en Oost Spanje werden in een zestal zomers aangedaan. Na thuiskomst in Lelystad in 2015 werd de directe omgeving verkend en de Island Packet verkocht.

Eind 2016 kwam er nog een snelle Salona 37 op hun pad en zeilden ze diverse zomers in Nederland op het Ijsselmeer en de Waddenzee. Na een medische diagnose met consequenties is ook deze zeilboot in 2020 verkocht. Maar het water blijft trekken en in 2022 doet de Kent 33 motorboot genaamd Kentering haar intrede.