Camaret s./Mer roept herinneringen bij ons op aan de zomer van 2007 toen we met de African Love, een catamaran van African Cats tot hier gekomen zijn en afgelost werden door Gideon, Elske en hun crew. We liggen aan dezelfde steiger, hebben onze boodschappen binnen en zijn klaar om morgen de Golf van Biskaje te gaan oversteken richting de Spaanse Rias.

Afgelopen donderdag zijn we met een verwachte Westenwind Lezardrieux uitgezeild. Met een paar grote slagen aan de wind hebben we geprobeerd de punt van Bretagne te bereiken. Helaas was er ’s avonds om een uur of acht nog zo weinig wind dat we door de stroming flink terug zouden worden gezet de kant op waar we vandaan kwamen. Dus de motor bij en de koers i.p.v. 180 graden Zuid naar 232 graden richting de kardinale betonning boven L’Aberwrac’h. We kwamen ’s morgens om een uur of drie in de buurt en toen zijn we op de lichtenlijn en m.b.v. de kaartplotter de rivier opgevaren. Gideon bedankt, dat je ons hebt leren vertrouwen op de instrumenten die beschikbaar zijn aan boord! Voor de haven hebben we een meerboei opgepakt. Na een aankomstbiertje zijn we van half vijf tot half negen gaan slapen voor een tijstop.

Om half tien vrijdagmorgen was Sobat Kras weer onderweg richting Camaret, waar ze aan het einde van de middag aankwam. De Robeyne lag er nog en gaat net als wij morgen richting Noord-Spanje. In Camaret hebben we een wandeling over de punt gemaakt met prachtig uitzicht over zee en de baai naar drie kanten.

Inmiddels is het maandagavond en zien de weersvoorspellingen voor de komende dagen er zo goed uit dat we morgen naar Noord-Spanje gaan oversteken. Verwachte tijdsduur tussen de drie en vier dagen voor zo’n 450 mijl. Afhankelijk van de wind zullen we of in La Coruna of in één van de Rias aan de Noord West kust om de hoek uitkomen.

Vanmiddag samen met René van de Robeyne nog Winlink geïnstalleerd op de laptop zodat we voldoende ruimte hebben om onderweg, indien de omstandigheden het toelaten, wat te mailen en om de gribfiles op te halen die ons van de nodige informatie over windverwachting, neerslagverwachting voor een aantal dagen vooruit, voorzien.

In tegenstelling tot de Robeyne hebben we tot nu toe nog geen douane aan boord gehad. Gisteren waren ze wel in de haven, maar toen zijn we gaan wandelen. Later hoorden we dat ze een Kroatisch schip gecontroleerd hebben.

De dolfijn hebben we nog niet in de haven gezien, helaas….

Van Bram en Marianne van de Cadance kregen we een pilot over Galicië te leen. Zij zijn onderweg terug naar Vlissingen vanuit Noord Spanje. Met de belofte deze komende winter langs te brengen als we in Nederland zijn. Straks nog even de laatste gribs ophalen en kijken of de planning kloppen zal………

Andere blogs

Suzan Groeneveld

Suzan zeilde sinds 1983 met Hans in Europa. Eerst met een oude Wibo die ze samen opknapten maar bij de koop van hun eerste huis weer verkochten. Begin jaren negentig kwam er na een zeilvakantie op een gehuurde Compromis 777 de Friendship 26, Sobat Kras waarmee ze samen met een peuter en een kleuter enkele jaren veel tijd doorbrachten . Van eind april tot eind oktober in de weekeinden op de Grevelingen. En zomers door Zeeland naar de Oosterschelde en het Veerse Meer.

Pas met de Contest 31 HT AC die daarna kwam, leerde Suzan zeilen. Daarmee zeilde het hele gezin jarenlang in de zomers van de Waddeneilanden tot Noord Frankrijk en de overkant van het Kanaal naar Ramsgate. De kinderen inmiddels tieners wilden wel vriendjes meenemen in de weekeinden. Dat leverde wat ruimteproblemen op en de Contest verwisselde van eigenaar. Na een tijd zoeken kwam de Moody 425 in zicht. Ook daarmee zeilden ze nog enkele jaren rond.

Met de kinderen de deur uit werd de Moody verkocht en kwam er na lang nadenken een stevige langkieler waarmee lange reizen gemaakt konden worden. De Island Packet 45 diende als stevige thuisbasis voor verdere zeilreizen van Oost Zweden tot en met Oost Spanje en de Balearen. De kusten België, Normandië, Bretagne, Westkust Frankrijk, Noord Spanje, Portugal, Algarve, Zuid Spanje en Oost Spanje werden in een zestal zomers aangedaan. Na thuiskomst in Lelystad in 2015 werd de directe omgeving verkend en de Island Packet verkocht.

Eind 2016 kwam er nog een snelle Salona 37 op hun pad en zeilden ze diverse zomers in Nederland op het Ijsselmeer en de Waddenzee. Na een medische diagnose met consequenties is ook deze zeilboot in 2020 verkocht. Maar het water blijft trekken en in 2022 doet de Kent 33 motorboot genaamd Kentering haar intrede.