Nadat de duikers ons anker los hebben gemaakt en we deze aan dek hebben gehesen met een lijn, blijkt de ankerketting los te hangen. We zijn weer vrij, maar de dag is half voorbij. Dus gaan we op de kant met de duikers een biertje drinken. Heel leuk.

De volgende dag halen we het anker zonder problemen op en starten de dag op de motor richting Sesimbra. Na een uur of twee krijgen we voldoende wind om te zeilen. We varen met een knoop of 4,5 naar Sesimbra haven. Daar krijgen we de geest oftewel gaan we huishouden. Bed verschonen, was in de machine, ’s avonds om elf uur nog een was erin. Boot schoonmaken, opruimen, zelf douchen en de volgende morgen nog een keer. Alle batterijen van apparaten laden, skypen enz.

Vanuit Sesimbra hetzelfde verhaal eerst weinig wind achterlijk dus motoren en de tweede helft van de dag zeilen richting Sines. Hier willen we ankeren in het baaitje voor de haven. Als we met de eerste poging bezig zijn, krijgen we commentaar. Het anker houdt toch niet dus verkassen we. Weer niet vast. We worden het niet eens waar we wel willen vastmaken. De derde poging lukt het en hebben we door het idee of we wel goed vast liggen en het rollen van de deining een lichte slaap.

Maandag. 26 sep. Toch redelijk uitgerust staan we om half acht op om een lange dag te zeilen, ehhhhhhh motoren… Van Sines tot de Cabo Sao Vicente motoren we zo’n 50 mijl. Eenmaal om de kaap komt de wind half in en kunnen we de laatste 7 mijl met 10 knoopjes zeilen op het voorzeil. Hans laat de vlag zakken en hijst deze weer, schijnt een oude zeemansgewoonte te zijn die geluk brengt.
Dit is wel een dag die niet stuk kan want vanmorgen dolfijnen bij de boeg, onderweg drie keer dolfijnen op afstand en het laatste stukje zeilend ook nog twee keer eventjes dolfijnen bij de boot. SUPER.
We laten het anker vallen voor het strand van de Ensenadea de Sagres, een plaatsje net om de hoek van de kaap Sao Vicente waar het fort op de Cabo de Sagres ligt. Dit fort hebben we in 2007 met Ellie en Gert bezocht en ook in Sagres een nachtje geslapen. Een aparte belevenis, helemaal omdat we heerlijk beschut voor de Noord Oosten wind geweldig liggen te rollen op het getij. De rinkelende glazen zijn allemaal voorzien van handdoeken en papier, zodat die ons niet wakker houden. Zometeen maar weer proberen te slapen……. Morgen op naar Lagos.

Andere blogs

Suzan Groeneveld

Suzan zeilde sinds 1983 met Hans in Europa. Eerst met een oude Wibo die ze samen opknapten maar bij de koop van hun eerste huis weer verkochten. Begin jaren negentig kwam er na een zeilvakantie op een gehuurde Compromis 777 de Friendship 26, Sobat Kras waarmee ze samen met een peuter en een kleuter enkele jaren veel tijd doorbrachten . Van eind april tot eind oktober in de weekeinden op de Grevelingen. En zomers door Zeeland naar de Oosterschelde en het Veerse Meer.

Pas met de Contest 31 HT AC die daarna kwam, leerde Suzan zeilen. Daarmee zeilde het hele gezin jarenlang in de zomers van de Waddeneilanden tot Noord Frankrijk en de overkant van het Kanaal naar Ramsgate. De kinderen inmiddels tieners wilden wel vriendjes meenemen in de weekeinden. Dat leverde wat ruimteproblemen op en de Contest verwisselde van eigenaar. Na een tijd zoeken kwam de Moody 425 in zicht. Ook daarmee zeilden ze nog enkele jaren rond.

Met de kinderen de deur uit werd de Moody verkocht en kwam er na lang nadenken een stevige langkieler waarmee lange reizen gemaakt konden worden. De Island Packet 45 diende als stevige thuisbasis voor verdere zeilreizen van Oost Zweden tot en met Oost Spanje en de Balearen. De kusten België, Normandië, Bretagne, Westkust Frankrijk, Noord Spanje, Portugal, Algarve, Zuid Spanje en Oost Spanje werden in een zestal zomers aangedaan. Na thuiskomst in Lelystad in 2015 werd de directe omgeving verkend en de Island Packet verkocht.

Eind 2016 kwam er nog een snelle Salona 37 op hun pad en zeilden ze diverse zomers in Nederland op het Ijsselmeer en de Waddenzee. Na een medische diagnose met consequenties is ook deze zeilboot in 2020 verkocht. Maar het water blijft trekken en in 2022 doet de Kent 33 motorboot genaamd Kentering haar intrede.