Meestal hebben we de keuze, gaan we varen en zeilen of gaan we de kant op. Vanmorgen kiezen we voor zeilen. We hebben de bijboot op dek, alles opgeruimd en vast, maar het anker blijft op een meter of 20 ketting steken.

Na twee uur rondjes varen met een strakke ketting de ene en de andere kant op, trekken, van alles proberen we, maar geen beweging in te krijgen, geven we het op.

We blazen de bijboot weer vol, varen naar de kant en zoeken het duikcentrum op. Hier vinden we twee duikers die het wel willen proberen. We halen de bijboot op en pikken de duikers bij het strand op. Dan zijn we tot half vijf bezig en het is ook nu niet gelukt om de ankerketting weer vrij te krijgen.

Stel je voor: je komt met je boot in een ankerbaai aan. Als de diepte ongeveer een meter of 6 is, niet minder want met laag water kan er nog maximaal 3 meter water weglopen en niet meer want dan moet je heel veel ketting steken, laat je het anker vallen, de ketting loopt af tot het anker de grond raakt.

Dan vaar je een stukje achteruit om het anker in te laten graven, daarna laat je nog twee keer de diepte aan extra lengte ketting vieren zodat de ketting het anker op zijn plaats houdt. Dit doe je allemaal met de kop van de boot op de wind. Als de wind draait, draait de boot ook, dit kan ook door de eb en vloed gebeuren en dan loopt de ketting over de grond met de draai mee.

Hier is het fout gegaan. Er blijkt hier een oud stuk beton met een soort van vissersanker te liggen waarop en omheen vissersnetten en nog drie of vier andere ankers vastliggen. En onze ankerketting is met draaien in die kluwen terecht gekomen. Niet te ontwarren en niet los te krijgen, dus vandaag muurvast in Cascais….. De zon schijnt en het is mooi (zeil-)weer 🙂

Gelukkig ligt ons Rocna anker een paar meter verderop los van de rest dus morgen laten we de twee duikers het anker losmaken van de ketting. Dan kunnen we die alvast bergen. Dan willen we met een vijfloper die Hans in elkaar gezet heeft of met hulp van een vissersboot met een sterke lier die kluwen ankers op laten tillen zodat we onze ketting kunnen ontwarren. Als dat niet lukt zagen we de ketting zo kort mogelijk door en varen we met 85 i.p.v. 100 meter ankerketting, dat is geen probleem verder.

Zo zie je dat je soms niet weet wat de dag voor je in petto heeft en leren we los te laten………

Hopelijk lukt het allemaal en kunnen we dan morgen of overmorgen toch van Cascais verder naar het Zuiden zeilen. De duikers en de visser mogen dan met elkaar vechten wie de andere ankers bergt en er wat geld aan verdient door ze te verkopen.

Andere blogs

Suzan Groeneveld

Suzan zeilde sinds 1983 met Hans in Europa. Eerst met een oude Wibo die ze samen opknapten maar bij de koop van hun eerste huis weer verkochten. Begin jaren negentig kwam er na een zeilvakantie op een gehuurde Compromis 777 de Friendship 26, Sobat Kras waarmee ze samen met een peuter en een kleuter enkele jaren veel tijd doorbrachten . Van eind april tot eind oktober in de weekeinden op de Grevelingen. En zomers door Zeeland naar de Oosterschelde en het Veerse Meer.

Pas met de Contest 31 HT AC die daarna kwam, leerde Suzan zeilen. Daarmee zeilde het hele gezin jarenlang in de zomers van de Waddeneilanden tot Noord Frankrijk en de overkant van het Kanaal naar Ramsgate. De kinderen inmiddels tieners wilden wel vriendjes meenemen in de weekeinden. Dat leverde wat ruimteproblemen op en de Contest verwisselde van eigenaar. Na een tijd zoeken kwam de Moody 425 in zicht. Ook daarmee zeilden ze nog enkele jaren rond.

Met de kinderen de deur uit werd de Moody verkocht en kwam er na lang nadenken een stevige langkieler waarmee lange reizen gemaakt konden worden. De Island Packet 45 diende als stevige thuisbasis voor verdere zeilreizen van Oost Zweden tot en met Oost Spanje en de Balearen. De kusten België, Normandië, Bretagne, Westkust Frankrijk, Noord Spanje, Portugal, Algarve, Zuid Spanje en Oost Spanje werden in een zestal zomers aangedaan. Na thuiskomst in Lelystad in 2015 werd de directe omgeving verkend en de Island Packet verkocht.

Eind 2016 kwam er nog een snelle Salona 37 op hun pad en zeilden ze diverse zomers in Nederland op het Ijsselmeer en de Waddenzee. Na een medische diagnose met consequenties is ook deze zeilboot in 2020 verkocht. Maar het water blijft trekken en in 2022 doet de Kent 33 motorboot genaamd Kentering haar intrede.