Isla Perdiguera op Mar Menor

Cabo de Palos – Mar Menor – Las Dunas

Na een paar dagen in Cartagena langs de kade gelegen en rondgewandeld te hebben, vertrekken we weer richting het Noord Oosten. Ronden van Cabo de Palos, ankeren op Mar Menor, twee dagen Torrevieja en vijf dagen Guardamar – Las Dunas leren ons ontstressen.

Cartagena

Een wandeling in Cartagena over de stadsmuren leidt ons naar het treinstation dat mooi opgeknapt is. Naast het station treffen we de Lidl die we voor vertrek bezoeken. In de stad bezoeken we terrasjes. De churros gedoopt in chocolademelk kunnen we ook op onze bulletlist afstrepen.

Station-Cartagena
huidige station Cartagena
Loket-station
Nostalgie bewaard in het station
Oude-situatie-station
Het station in vroeger tijden
Grafiti-Cartagena
Grafiti in Cartagena langs de stadsmuur

Muzuni en Burrasca

Langs de haven liggen twee grote zeiljachten de Muzuni en Burrasca die beide nog getuigd moeten worden. De mast van een van beide ligt langs de kade en lijkt gigantisch groot. Net als de giek trouwens.
Voor details van deze grote jachten kijk je op de websites
Muzuni – Nautor Swan Yacht
Burrasca – Perrini Navi Yacht

Eurodam

Op 1 mei maken we ’s morgens los en varen richting de pieren als de Eurodam van de HAL binnenvaart. We voelen ons wel klein maar we houden keurig stuurboordwal en voor we de pieren ruim achter ons laten ligt de Eurodam
al vast.

SobatKras ontmoet Eurodam
Eurodam loopt binnen

Cabo de Palos

We varen bakboord uit richting het Oosten om de Cabo de Palos te ronden. Weer hebben we met het Med fenomeen te maken: te weinig of teveel wind. Deze keer te weinig en gelukkig heeft Sobat Kras voldoende diesel aan boord om de Cabo de Palos te ronden.

Pelikaan, Cabo de Palos - Mar Menor - Las Dunas
Pelikaan bij Cabo de Palos

Voor het eerst varen we over een vissersvlag heen die gelukkig aan de achterkant van ons schip weer fier overeind komt. Een rare gewaarwording als je van elkaar
denkt dat je oplet…..

Midden in het vaarwater bij Cabo de Palos ligt een groep duikers en met moeite ontdekken we de blauw-witte duikersvlag op het bijliggende bootje.

Visser, Cabo de Palos - Mar Menor - Las Dunas
Visser rondt Cabo de Palos

Mar Menor

De genua kan uitgerold en we zeilen anderhalf uur relaxed een knoopje of vier. Dan
moet de motor weer bij in de hoop dat de brug om Mar Menor op te varen om 14.00 uur voor ons draait. Kwart voor twee liggen we kant en klaar, niemand reageert op de VHF, maar om vijf voor twee roept de Torre de Control dat ze over vijf minuten gaan draaien. We geloven het eigenlijk niet maar het werkt.
De eerste brug sinds Lagos die zich voor ons opent. Om vijf over twee varen we de Mar Menor op.

Brug Mar Menor

Isla Perdiguera

Weer met de genua varen we nu Zuid i.p.v. Noord tussen Isla Major en Perdiguera door om onder de laatste ons anker uit te gooien.De Pelikaan blaast onderweg de rubberboot op zodat ze met het ankeren ook hun scheepshondje Bella uit kunnen laten op de kant.

Vliegshow boven Pelikaan
Vliegshow boven Pelikaan op Mar Menor

Na twee nachten en allebei een krabbend anker in het wier vertrekken we op tijd voor de opening van de brug om 11 uur. Dus niet! We moeten vanwege onderhoudswerk wachten tot 14 uur voordat de brug opengaat en we weer vrij zijn om naar de volgende bestemming te varen.

Torrevieja

Aangekomen in Torrevieja willen we bij de Real Club Nautico de Torrevieja een plekje, maar dat gaat niet door. COMPLETOS vanwege een regatta, dus varen we naar Las Salinas. Prima haven niet goedkoop maar goed internet en prima faciliteiten. We blijven ook hier twee nachten om dan door te varen naar Guardamar Puerto Las Dunas.

Guardamar del Segura – Las Dunas

Anderhalve kilometer Noord van Guardamar ligt in de monding van de rivier de Seguar een kleine haven waar weinig plaatsen zijn. We proberen het en worden op pantalan A in de hoek gelegd door een alleen Spaanssprekende marinero. We liggen  in deze rustige en betaalbare haven wel een dag of vijf.

Gamba's voor Henk en Claire, kade Las Dunas
Gamba’s voor Henk en Claire, kade Las Dunas

Henk en Claire

We nodigen Henk en Claire uit voor een Cobb gamba-maaltijd op de kade. Een hele gezellige avond volgt. De volgende dag fietsen we naar Henk en Claire’s huis voor koffie. Lieve Claire neemt Annemieke en Suzan mee naar de Appie Hein en de Lidl voor de grote boodschappen. Wat gezellig en prettig om zo verwelkomd en geholpen te worden.

Las Dunas

De duinen van Guardamar zijn mooi met een goed strand en met prachtige fietspaden waarover je in een kwartier in Guardamar op de markt bent
op woensdagochtend of op de boulevard voor een drankje, tapas of lunch. Ook de supermarkt is per fiets goed bereikbaar. We hebben het hier prima naar ons zin gehad en sluiten af met een Cobb barbeque op de bankjes op de kade voor de boten.

Wel heb je binnen twee dagen een mussennestje tussen de radarsteun en de misthoorn……