Alweer een week later en we liggen nog in de Ria Formosa, het natuurgebied Zuid van Olhao en Faro. Na de markt in Olhau zijn we verkast naar het ankergebied iets verder weg van het dorpje. Het blijkt steeds dat we dicht tegen de ondiepere catamarans aan kunnen ankeren omdat we iets minder diep steken dan de vinkieljachten. Af en toe moeten we twee pogingen doen om goed te liggen maar meestal gaat het in één keer goed en liggen we prima.

Na een paar dagen varen we terug naar de ankerplek bij Culatra om met de rubberboot in Olhao boodschappen te gaan doen. Het is ruim voor hoog water en zo kunnen we mooi de ondergelopen plaat oversteken. Op de terugweg is de wind opgestoken en met de stroming tegen levert dat Hans een nat t-shirt en korte broek op. De voorraad blijft goed droog gelukkig.

Als Suzan op internet doorzoekt naar de Light Dues komt ze ook de Circulation Tax tegen. Wat is dat nou weer: als de boot langer dan 183 dagen in een kalenderjaar in Portugal is, in het water of op het droge maakt niet uit, dien je deze Circulation Tax te betalen bij de Belastingdienst. Iets meer dan € 2,15 per kW motorvermogen. Betaal je niet en wordt je door de Maritieme Policia aangehouden levert dat een boete op van honderden Euro’s. Zelfs het niet voeren van de Portugese gastenvlag kost al 150 Euro.

Omdat we erover denken in het najaar weer naar Portugal terug te komen, besluiten we moeite te doen om het uit te zoeken en zoals het ‘brave’ Nederlanders betaamt, te betalen. Ook omdat de Maritima Policia hier om de dag rondvaart en regelmatig zeilers controleert.

Het blijkt uiteindelijk simpeler dan het lijkt. Met identiteitspapieren, bootpapieren, maar vooral ook een officieel document met huisadres in Nederland, naar het kantoor van de Servicios de Finanças in Olhao, daar een Portugees identiteitsnummer aanvragen en vervolgens de tax betalen. Al met al een ochtend verder en 110 Euro armer. Nu varen we wel zoals de ambtenaar het formuleerde in ‘calm waters’, wat de officiele zaken betreft. We denken dat weinig buitenlandse zeilers hier vanaf weten laat staan het gaan betalen?

Volgend jaar gaan we het letterlijk en figuurlijk omzeilen door ervoor te zorgen dat mochten we langer in Portugal zijn, we van eind juni tot half juli richting Spanje of Marokko varen. Deze tax geldt per kalenderjaar voor een aanééngesloten periode van 183 dagen. Zelfs veel Portugezen schijnen op deze manier de ‘Imposto Unico de Velocidade’ te voorkomen.Ankeren in Ria Formosa - Sobat Kras

Andere blogs

Suzan Groeneveld

Suzan zeilde sinds 1983 met Hans in Europa. Eerst met een oude Wibo die ze samen opknapten maar bij de koop van hun eerste huis weer verkochten. Begin jaren negentig kwam er na een zeilvakantie op een gehuurde Compromis 777 de Friendship 26, Sobat Kras waarmee ze samen met een peuter en een kleuter enkele jaren veel tijd doorbrachten . Van eind april tot eind oktober in de weekeinden op de Grevelingen. En zomers door Zeeland naar de Oosterschelde en het Veerse Meer.

Pas met de Contest 31 HT AC die daarna kwam, leerde Suzan zeilen. Daarmee zeilde het hele gezin jarenlang in de zomers van de Waddeneilanden tot Noord Frankrijk en de overkant van het Kanaal naar Ramsgate. De kinderen inmiddels tieners wilden wel vriendjes meenemen in de weekeinden. Dat leverde wat ruimteproblemen op en de Contest verwisselde van eigenaar. Na een tijd zoeken kwam de Moody 425 in zicht. Ook daarmee zeilden ze nog enkele jaren rond.

Met de kinderen de deur uit werd de Moody verkocht en kwam er na lang nadenken een stevige langkieler waarmee lange reizen gemaakt konden worden. De Island Packet 45 diende als stevige thuisbasis voor verdere zeilreizen van Oost Zweden tot en met Oost Spanje en de Balearen. De kusten België, Normandië, Bretagne, Westkust Frankrijk, Noord Spanje, Portugal, Algarve, Zuid Spanje en Oost Spanje werden in een zestal zomers aangedaan. Na thuiskomst in Lelystad in 2015 werd de directe omgeving verkend en de Island Packet verkocht.

Eind 2016 kwam er nog een snelle Salona 37 op hun pad en zeilden ze diverse zomers in Nederland op het Ijsselmeer en de Waddenzee. Na een medische diagnose met consequenties is ook deze zeilboot in 2020 verkocht. Maar het water blijft trekken en in 2022 doet de Kent 33 motorboot genaamd Kentering haar intrede.