Als we na de eerste nacht wakker worden, hebben we nieuwe buren: de Brittana van P&O Ferries met ongeveer 4800 passagiers en 1400 medewerkers. Dezelfde avond vertrekt ze weer naar Southampton, tegen de Noordwest 8 in. Veel passagiers zullen geen fijne nacht gehad hebben….
Afscheid Pelikaan nadert
Wim en Annemieke laten de Pelikaan zes weken in A Coruna achter en vliegen over een paar dagen naar huis. De zeegang en deining zijn ons niet gunstig gezind, we liggen vijf nachten in deze gezellige stad en dat vinden we helemaal niet erg.
Terrassen en musea
Vrijdagavond eten we in de stad: eerst een bar met heerlijke tapas variados, wat een kleuren en wat een heerlijk eten, van vis tot kaas en vegetarisch tot vlees, allemaal vers en direct uit de keuken. Het is leuk om naar het klaarmaken ervan te kijken.
Dan naar een restaurantje, het is inmiddels bijna 10 uur om Marisco Combinados te eten, schelpdieren: mosselen, berberechas en michas als voorgerecht en een grote schaal met krabbenpoten, langoustines, gamba’s, eendemosselen ( percedes) enz. Lekker broodje en wat olie en een fles koele rode wijn erbij, verrukkelijk!
Het museum van de schone kunsten wordt bezocht met een tentoonstelling van de vroege Picasso die hier als jongeman een aantal jaren op de academie zat.
Fort St. Anton
Het fort van St. Anton bij de zeilers welbekend, tussen de twee marina’s in uit stekend, bezoeken we de dag erna.
Torre de Hercules
En op zondag de Torre de Hercules beklommen. We zijn er maar druk mee want onderweg komen we altijd wel een leuk terras tegen om iets te drinken of te eten.
Zondag Spanjaarden massaal naar buiten
Op zondagmiddag bij de Plaza d’Espana strijken we neer bij een Pulperia en eten we Pulpo, octopuspoten gekookt en in stukken geknipt, warm geserveerd in olie. Een glas bier of witte wijn erbij, een broodje en het is heerlijk. Deze Pulperia is trouwens erg geliefd de gezinnen en oudere echtparen staan in de rij om een tafel te bemachtigen.
Activiteiten
Overal in de stad zijn op deze zondag activiteiten van sport op muziek, een orkest met dans en zanggroep op het Marita Pita plein en later spontaan zingende groepjes ervan in de straatjes.
30 juli – 12 augustus: In lange stukken naar Portugal. Rond Cabo de Gata Van Garrucha motoren we naar Cabo de Gata en eromheen kunnen we nog een mooi stuk zeilen op
Tagus Yacht Center De motor draait, alles is gecheckt en we varen van de werf weg. Rafael en Sergio, de twee neven die de werf runnen, zwaaien ons uit.
Lissabon – Porto Van 21 april – 1 mei 2015 Na een week klussen op de kant kan Sobat Kras 21 april gelukkig weer het water in. Eind van de middag vanwege het hoog water tijdstip en als ook de Pelikaan losmaakt, steken we de Taag over naar Doca de Alcantara in Lissabon.
Zeilen van Cherbourg naar St. Vaast met tij mee, de Seinebaai in Sobat Kras zeilt naar St Vaast, ziet daar op 16 augustus 2015 de fantastische jaarlijkse 8,6 km run naar eiland Tatihou met laag laag water tijdens de run en vaart vervolgens naar Ouistreham.
Als we op 7 juli met goede moed Sobat Kras losmaken, weten we nog niet dat we uiteindelijk door motorperikelen en een leuk feest pas ruim twee weken later echt op vakantie gaan. Boot icoontje staat stil Vrijdag in de middag maken we los en vertrekken richting Enkhuizen, wat tegenwoordig onze eerste stop is om…
Suzan Groeneveld
Suzan zeilde sinds 1983 met Hans in Europa. Eerst met een oude Wibo die ze samen opknapten maar bij de koop van hun eerste huis weer verkochten. Begin jaren negentig kwam er na een zeilvakantie op een gehuurde Compromis 777 de Friendship 26, Sobat Kras waarmee ze samen met een peuter en een kleuter enkele jaren veel tijd doorbrachten . Van eind april tot eind oktober in de weekeinden op de Grevelingen. En zomers door Zeeland naar de Oosterschelde en het Veerse Meer.
Pas met de Contest 31 HT AC die daarna kwam, leerde Suzan zeilen. Daarmee zeilde het hele gezin jarenlang in de zomers van de Waddeneilanden tot Noord Frankrijk en de overkant van het Kanaal naar Ramsgate. De kinderen inmiddels tieners wilden wel vriendjes meenemen in de weekeinden. Dat leverde wat ruimteproblemen op en de Contest verwisselde van eigenaar. Na een tijd zoeken kwam de Moody 425 in zicht. Ook daarmee zeilden ze nog enkele jaren rond.
Met de kinderen de deur uit werd de Moody verkocht en kwam er na lang nadenken een stevige langkieler waarmee lange reizen gemaakt konden worden. De Island Packet 45 diende als stevige thuisbasis voor verdere zeilreizen van Oost Zweden tot en met Oost Spanje en de Balearen. De kusten België, Normandië, Bretagne, Westkust Frankrijk, Noord Spanje, Portugal, Algarve, Zuid Spanje en Oost Spanje werden in een zestal zomers aangedaan. Na thuiskomst in Lelystad in 2015 werd de directe omgeving verkend en de Island Packet verkocht.
Eind 2016 kwam er nog een snelle Salona 37 op hun pad en zeilden ze diverse zomers in Nederland op het Ijsselmeer en de Waddenzee. Na een medische diagnose met consequenties is ook deze zeilboot in 2020 verkocht. Maar het water blijft trekken en in 2022 doet de Kent 33 motorboot genaamd Kentering haar intrede.