La Corme met laag water

Roscoff naar St Malo zeilend

Roscoff naar St Malo zeilend in dagtrajecten

In Roscoff nemen we bij de haven de Navette gratuit naar het centrum en we slenteren door de straatjes, over de pier en langs de rotsen met laag water.

Een leuke plaats waar door het grote getijdenverschil tussen laag en hoog water veel te zien is.

Roscoff oude haven leeggelopen

De Marina van Roscoff is een paar jaar geleden geopend en van prima kwaliteit met behulpzaam personeel. Een spectaculaire rijzing en daling van het water levert het ene moment een horizontale en het andere moment een bijna verticale trap naar de kade op. Op de bezoekerssteigers liggen de jachten wel flink in de stroming die door de haven heenloopt. Iets om met aankomen of wegvaren terdege rekening mee te houden.

Roscoff en Ile de Batz

Van Roscoff naar Treguier

Na twee nachten gaan we verderop naar de marina van Treguier de rivier op. We vertrekken om 06.00 uur en beleven een prachtige zeiltocht. Aan de 12-15 knopen wind lopen we een mooie snelheid door het water van zo’n 6,5 – 7 knopen.

Roscoff naar St Malo zeilend via Treguier

De stroming waar we nu wel goed naar gekeken hebben en dus mee krijgen, levert snelheden over de grond van 11 knopen op. Deze kust heeft ook regelmatig flinke zeegang die uit oude weersystemen  voortkomt. Ook deze eerste tocht in het traject van Roscoff naar St. Malo zeilend, hebben we achterop lopende golven.

Dit is een toptocht. Golven van af en toe 2,5 – 3 meter lopen van achter onder ons door, de stroming mee en voldoende wind om goed te kunnen zeilen. 42 mijl in 5,5 uur levert een mooi gemiddelde op.

Krabben tentoonstelling in kloostergang Treguier

In Treguier houden we een landdag en we bezoeken de kathedraal, wandelen door deze sympathieke bretonse stad en zien in een paar uur tijd een circus opgebouwd worden. Wel zielig dat er nog kooien met leeuwen en andere wilde dieren bij horen.

Kleurige schelpjes  Treguier circusdieren

Roscoff naar St Malo zeilend - Trequier naar St. Quay de Pontrieux  Roscoff naar St Malo zeilend - Cap Frehel oost van St. Malo

We supporten de ‘Anna’-crew bij hun “Hoe krijg ik zo snel mogelijk een nieuwe schroef in Treguier afgeleverd, -project” en hopen dat ze ’s zondags weer kunnen zeilen.

Treguier terras Anna crew  Treguier straatje

St Quay de Portrieux

Vanuit Trequier maken we een tussenstop in St Quay de Portrieux. Een badplaats zonder indrukwekkende gebouwen, maar wel met prachtige stranden en een mooi wandelpad langs de kust.

Met een mooie aan de windse slag zeilen we naar buiten en na overstag een slag naar het Zuiden lopen we zo de marina aan. De volgende dag proberen we het zeilen te herhalen, maar dat lukt helaas niet. Motorzeilend komen we in St. Malo aan.

Diverse dagen van Roscoff naar St Malo zeilend

Zeilend van Rosoff naar St Malo hebben we drie verschillende dagtochten, één met een hoge gemiddelde snelheid, golven en stroming mee en voldoende wind om lekker te kunnen zeilen, de tweede zeildag met iets minder wind en snelheid maar heerlijk op tijd in St. Quay de Pontrieux en de laatste dag wordt het motorzeilen naar St Malo.