Over scheren, natural harbours en vertrouwen…

Om in de scheren van Zweden te varen, moet je als zeiler wel kunnen vertrouwen op je kaarten. En eigenlijk gaat dat heel goed. Op de detailkaarten zijn alle sectorlichten en betonning goed aangegeven en als het even onduidelijk is, helpt de kaartplotter met de inzoomfunctie heel goed. Best wonderlijk dat het allemaal zomaar goed gaat want we gaan af en toe langs scheren, er tussendoor of er omheen, niet erdoor natuurlijk want de rotsen zien er ook van afstand heel hard uit.

Op advies van Bob en Helly uit Grouw kochten we in Ystad de Engelse uitgave van een Zweedse pilot die per gebied de havens en een flink aantal natuurlijke havens beschrijft. De havens met luchtfoto’s en de natural harbours met kaartjes waar je zou kunnen hekankeren om op de kant te komen.

Na het succesvol aanleggen met een hekboei, bijna een Duitse Nauticat geramd, wilden we natuurlijk ook dat hek ankeren wel eens proberen. Na de tip van dezelfde Duitser gingen we eerst naar Idö, een oud loodsenstation met radarpost uit de koude oorlog en een dag later naar Schmedvicken, een prachtig baaitje in de scheren boven Vastervik.

De eerste poging hek ankeren lukte uitstekend, alleen lagen we aan een steile rotswand en op de kant komen was nogal een klauter- partij ………….. Na een stukje zwemmen de overkant geïnspecteerd en toch maar los gemaakt en aan de overkant een nieuwe gelukte poging gewaagd.
Maar drie keer is scheepsrecht ………….

Tsja het weerbericht met onweers voorspelling en niet eerder aangekondigde Westenwind maakte de Zweden nogal nerveus. Bijna iedereen ging verkassen naar binnen toe en nu lagen wij als eerste schip pal de Westenwind op te vangen. Dus ook Sobat Kras voor de derde keer hekanker uitgegooid en de punt tussen twee 7 meter boten in gemikt en nu aan een paar bomen in plaats van rotsen vastgemaakt. Na één dag en drie hekanker oefeningen vinden we onszelf al heel volleerd, ahum………..

Voor een 100A zekering gingen we vandaag naar Loftahammar maar daar vonden we wel een Volvo Penta filter maar geen zekering. In de volgende haven nieuwe kansen………….

Hartelijke groet,
Hans en Suzan
a/b Sobat Kras
Loftahammar

P.s. Het Göttakanaal wordt het niet deze reis. Over een weekje draaien we om en afhankelijk van de wind via Bornholm, Noord Duitsland of Denemarken en wie weet Kopenhagen terug. We zien het wel……….

Vergelijkbare berichten