Gereefd zeilen

Onderweg naar Lissabon

13 – 20 augustus

Portugal: onderweg naar Lissabon

Van Ayamonte  varen we ’s morgens rond half tien toch weg na de waarschuwing dat we eigenlijk te laat zijn in het aflopend tij naar buiten. Alles gaat prima en we stromen de Guadiana af, zeilen een uurtje en mogen de motor weer bijzetten om op tijd bij Culatra te zijn.

Portugese gastenvlag
Portugese gastenvlag hijsen

Culatra – Cabo de Santa Maria

We komen halverwege het instromende hoog water aan bij de Cabo de Santa Maria en worden naar binnen gegooid met even iets meer dan 10 knopen snelheid over de grond gemeten. Bij Culatra een paar mijl verder, liggen bekende boten. ‘Lovely Rita’ die we wel gedag zeggen maar helaas niet meer spreken en ‘Spica’ met Wies en Frans die we na twee jaar uitgebreid spreken, leuk. Het ankerplezier is niet meer hetzelfde als eerder dit jaar en we vertrekken weer snel na twee nachtjes,

Gereefd zeilen

Door naar Albufeira

Onderweg naar Lissabon zeilen we gedeeltelijk naar Albufeira waar we op de bekende G-steiger een plek krijgen. Hier is dezelfde avond een grote sunset party op het haventerrein met jawel Armin van Buuren later op de avond. Armin van Buuren in Albufeira Armin van Buuren in Albufeira

Armin van Buuren

Om 1600 start het gebeuren met veel volume maar gelukkig staan de geluidsboxen van de haven afgericht, het is wel hard genoeg voor deze oudere jongeren. Om 2200 komt dan onze Armin op het podium en het echte festijn barst los. We wurmen ons samen met Wim en Annemieke op een prima plek waar we prima zicht op het podium hebben. Swingen, foto’s en filmpjes maken en rondkijken, geweldig om een keer mee te maken.

Mojito en rode wijn

Als exact om middernacht het feest afgelopen is, een heel schappelijke tijd vinden wij, nemen we als afzakkertje een mojito op een terrasje. Die smaakt zo goed dat we ook aan boord met de Pelikaan crew nog een fles wijn soldaat maken en om half vier liggen deze Armin-fans in bed. De volgende dag een etentje in de stad en dan kunnen we gaan.

Obstakel Kaap Sao Vicente

Op de heenreis in 2011 was de kaap Sao Vicente geen enkel probleem maar deze keer onderweg naar Lissabon, hebben we meer aandacht voor weer, wind en golven dan anders. We moeten namelijk tegen de heersende Nortada in varen. Deze wind steekt bijna altijd ’s middags op en kan flink aantrekken met de bijbehorende golven van 2 meter en meer. Zonsonderrgaqng Sao Vicente

Albufeira – Sines

We besluiten een nacht door te varen en 100 mijl in één keer te doen met een korte tankstop in Lagos, wat uiteindelijk Portimao wordt. Bij de havenuitgang van Albufeira ligt een baggeraar midden in het vaarwater en met de op de uitgang staande zeegang maken we direct kennis met de flink staande golven. Op de motor naar Portimao om diesel te tanken, het ligt hier ook vol met ankeraars en om vijf uur ’s middags naar buiten richting de kaap. Tot de kaap Sao Vicente kunnen we mooi zeilen op de genua met een flinke NNW 4-5 Bft, maar dan is het op en gaan we er tegenin. Gelukkig komt de weersvoorspelling uit en neemt de wind voorbij de kaap ’s nachts al snel af naar 2-3 Bft. De zeegang valt mee omdat het ritme langer is en er dus nauwelijks klappers gemaakt worden door de schepen.

Fluorescerend kielzog onderweg naar Lissabon
Fluorescerend kielzog

De halve maan komt op en deze verlicht het kielzog dat door miniscule algen opgelicht wordt, prachtig. Uren kunnen we ernaar kijken: bruisend kielzog met fluorescerende randen van groenachtige koraalstructuren die achter de boot een spoor trekken van oplichtende bewegingen, fantastisch. Helaas komt rond half vier de mist opzetten die gelukkig na een ruim uur weer optrekt en we lopen Sines in het eerste licht aan. Om half acht ’s morgens liggen we vast in de haven. Door de vochtigheid hebben we voor het eerst sinds lange tijd weer veel laagjes kleding aangehad tijdens deze tocht.

Nacht doorgehaald naar Lissabon
Nacht doorgehaald

Naar Lissabon

Het plan is morgenochtend rond vier uur te vertrekken richting Lissabon. Daar hebben we een paar dagen om Sobat Kras winterklaar te maken, ja in augustus al. Volgende week de Taag oversteken naar Seixal waar het schip in winterslaap op de kant gezet wordt tot volgend jaar.

haven van Sines

Sines Vasco da Gama

Naar Nederland

Dinsdag vliegt de Pelikaan crew en vrijdag erna de Sobat Kras crew naar Nederland voor weerzien met familie, vrienden en bekenden. En om aan de komende herfst en winter invulling te geven en natuurlijk nieuwe plannen te maken voor volgend jaar.