Mist, een verrassing na al die mooie dagen…

Vanmorgen op tijd opgestaan in Oskarshamn omdat we ook vandaag net als gisteren een flinke tocht wilden maken. Oskarshamn stadshaven ligt iets naar binnen en na een onrustige nacht met kermis naast het schip gingen we om acht uur welgemoed het water op. Bij het aanvaren van de havenuitgang zagen we het al: MIST. Toen zijn we omgedraaid en nog een keer omgedraaid en uiteindelijk bij de havenmond aan een hotelboei gaan liggen. Na een uurtje of twee gingen er een paar zeilers voorzichtig op pad en nadat we een duits schip goed konden volgen, zijn we ook gegaan. In plaats van de mistige open Kalmarsund op te varen zijn we het laatste stuk weer door de scheren gevaren. Hier waren twee plekken zeer nauw en één plek met slalommen om de rode en groene staken heen. Rood aan stuurboord en groen aan bakboord, op de foto kun je zien hoe het eruit zag.

Op de weerkaarten zagen we allerlei fronten aankomen en voor vrijdag en zaterdag werd er heel veel wind voorspeld, dus zijn we vandaag na 30 mijl lekker een haven ingevaren t.w. Monsteras ook door een zeer nauw vaarwater aan te varen. Daar zitten we nu op een bankje blog bij te werken omdat we het wifi op de boot niet ontvangen.

Gisteren zijn we vanuit Visby – Gotland om 8 uur ’s morgens vertrokken, in de haven zeilen gehesen, nou ja uitgerold, en vandaar bijna 70 mijl aan de wind gezeild naar Oskarshamn. Prachtige koers tot boven Olland 60 graden schijnbare wind met windkracht 5 en lopen die Sobat Kras. Door het draaien van de wind door de landinvloeden konden we prima om de kop van Olland heen zeilen en nog steeds met zo’n 60 graden aan de wind doorzeilen naar Oskarshamn. Sobat Kras had het uitstekend naar haar zin en we klokten regelmatig boven de 8 knopen bootsnelheid. Om 6 uur ’s middags arriveerden we al, dat is het voordeel van eerder vertrekken, dan kom je niet zo laat aan. Het is wel verleidelijk om op je gemakje op te staan, te ontbijten en koffie te drinken en dan om half elf een keertje te gaan varen. Maar dan kom je minder ver op een dag of kom je flink laat aan. We hoeven hier niet met stroming, eb en vloed rekening te houden, ook is de golfslag aanzienlijk minder dan op de Noordzee en in het Kanaal.

Morgen eens kijken wat het weer gaat doen. Volgens de weerkaarten drukt een hoog het eerder verwachte laag naar Oost-Dutisland, dus dan kunnen wij morgen weer een stuk terugzakken naar Zuid Zweden.

Groeten vanaf de kaai in Monseras