zon-onder-degollador

Mahon, Cala Taulera en Ciutadella

Mahon

Dinsdagmorgen stappen we op de bus naar Mahon. Bij het busstation is Per al aangekomen uit Barcelona en we verkennen de stad. Een leuke oude stad met een prachtige vismarkt en een nog mooiere vleesmarkt in een oude kloostergang! We wandelen langs de havens, waar traditionele scherpe zeiljachten klaargemaakt worden voor de wedstrijden.

Galdana

Met de bus weer naar Galdana en een verlate lunch op ons terras voordat we aan boord gaan.

Cala Taulera

Na anker op hijsen we het grootzeil en zetten de genua. Halve wind zeilt Sobat Kras richting de zuidoostpunt. Bij het eiland del Aire gaat het scherper aan de wind en we kruisen omhoog richting Mahon waar we in Cala Taulera een plek zoeken. Een goed beschutte cala waar ondanks de noordoostenwind 5-6 Bft geen deining binnenloopt en zoals later blijkt onderdeel van de haven van Mahon. We borrelen en eten pasta met Edit en Renzo van de ‘Equinox’. Een te gezellige avond!

T5 haventax

Hier mag je officieel alleen ankeren als de havens vol zijn. We worden door een medewerker van de PortsIB gewaarschuwd. De volgende morgen om tien over negen is hij terug met zijn chef. We moeten viereneenhalve euro T5 tax betalen, daarna wel wegwezen. Dat waren we toch al van plan.

Sightseeing Mahon

Door de achterdeur, het kanaal de San Jordi, varen we de haven van Mahon in voor een sightseeing vanaf het water. Erg mooi om de tegen de heuvel aangebouwde stad achterin deze natuurlijke beschutte haven te zien opdoemen. We draaien om en hijsen, hmmm rollen uit, de genua.

Zuidkust Menorca

Buiten de haven gaan we ruim voor de wind terug naar Isla del Aire. Nu kunnen we er tussendoor zeilen de hoek om. Het is hier ondiep en zo helder dat we onder het varen de bodem zien.
We zeilen dicht onder de kust en zijn onder de indruk van alle cala’s en ankerplekken, maar ook van de rotsen en grotten die vanaf het water goed te zien zijn. Per wil zwemmen in een cala zonder hotels, strandcafe’s en huizen. De Cala Covas lijkt een goede keuze maar is druk, vol en krap dus op naar de volgende de Cala Trebeluijer. Dat is raak, een onbedorven cala met een strand aan de kop en zelfs geen zwemboeienlijn…. We ankeren en blijven een nacht liggen.

Tramontana

Dezelfde noord-noordoostenwind houdt nog even aan en weer zeilen we op de genua halve wind tot aan de Cabo Dartuch, het zuidwestpuntje van Menorca, aansluitend scherp in vier slagen naar de Cala Degollador bij Ciutadella. Flinke windstoten en zeegang hebben we dit laatste stuk.

Ciutadella

In Ciutadella halen we verse boodschappen en krijgt Per zijn café solo na de filterkoffie aan boord een zaligheid, vindt hij. Na een bezoek aan de ‘Equinox’ trimaran van Edit en Renzo, neemt Per ons mee uit eten aan de haven. Heerlijk….

Ferry terminal verplaatst

De ferry terminal is nog niet erg lang geleden verplaatst naar de nieuwe commerciële haven van Ciutadella. Op Google maps of in de stad is geen informatie te vinden dus zet Hans Per ’s morgens af op de rotsen van de cala. Hij loopt naar de terminal en komt na een hobbelig ritje goed aan in Barcelona.