Fehmarn – Noord Duitsland

Sobat Kras is gisteren aangekomen op Fehmarn een eiland langs de Noord Duitse Oostzeekust. Liggend in Lemkenhafen genieten we van het mooie weer. Het Azorenhoog en de uitloper daarvan heeft Europa bereikt. Ook in Nederland is het genieten, begrijpen we………..HEERLIJK!

Vandaag een dagje poetsen, boot-schappen op de fiets naar een 5 km verder gelegen dorp en de eerste klus gedaan. Er bleek water te lekken door de aansluiting van de koperen gasleiding vanuit de gasbun naar de voeder-voorraden. Aangezien natte crackers niet lekker zijn……….en we geen water, zoet of zout, binnen willen krijgen, heeft Hans de aansluitingen in de gasbun schoongemaakt en opnieuw gekit. Ondertussen heb ik de voorraden gecontroleerd, droog gemaakt, de ruimtes achter de stuurboord bank droog gemaakt en direct maar een keer gesopt. Wat voor bende er dan in zo’n boot ontstaat zie je op de foto. Nu maar hopen dat het gefixed is.

Vanaf zondag zijn we inderdaad van Groningen naar Delfzijl en maandag via het Wad onder Juist door naar Norderney gevaren. De Overems oversteek was best lastig, die tonnen liggen verder uit elkaar dan je verwacht en we waren vrij vroeg in het opkomend tij. Voordeel: als Sobat Kras vastloopt dan kom ze weer los omdat het stijgend water is, nadeel: op de dieptemeter zagen we even 1.50 langskomen en dat is ook de diepte die de kiel van SB onderwater steekt. Voor ons motorde een Moody die twee keer moest wachten op voldoende water en wij konden rustig aan doorvaren.
Bij het Memmert WFW is het laatste stuk het leukst omdat daar prikken staan en daar moet je pal langsvaren om de geul te volgen.
Norderney was voor ons de eerste keer. Prima haven. Dinsdag rond HW om 09.15 eruit en de Duitse Bocht in. Weinig wind dus met grootzeil op en motor aan richting Elbe 1, de aanloopton voor de Elbe, die je met LW ongeveer moet aanlopen zodat je de stroom mee hebt de Elbe op.

Maar voordat we daar waren met net de Jade oversteek achter ons, ineens een zeilende boot langszij, die dus vanwege weinig wind niet hard ging, met allerlei zwaaiende mensen. ‘Hans kennen we die mensen of zo?’, vroeg Suzan nog.

En ja hoor dat was de Robeijne van René uit PH. Met Bernard, Huib en Henk bracht hij de Robeijne naar de Oostzee zodat Marijke vandaag aan boord kan stappen om van de vakantie te gaan genieten in Denemarken. Dat ziet er goed uit. René en Marijke fijne vakantie.

In de loop van de avond de Elbe opgestroomd (9,5 knoop) naar Brunsbüttel, waar we achter de sluizen voor de nacht gelegen hebben.

Woensdag Noord Oostzee Kanaal (NOK) oftewel Kielerkanaal gevaren met tussenstop in Rendsburg om te tanken. ’s Avonds door de sluizen aan de andere kant bij Holtenau geslapen.

Donderdag, gisteren, was het plan om naar Fehmarn te zeilen met West 2-3 konden we mooi de gennaker uit proberen, dachten we………. Maar eerst geen wind, toen variabel en daarna Oost……….. Toch maar richting Fehmarn gegaan.

Morgen gaan we kaarten kopen van de Oostkant van Denemarken in ieder geval en dan eens kijken of de wind West wil blijven en misschien een 3-4 kan worden, dan wordt het herenkoers richting Zweden. Maar ja we willen zeilen en niet motoren voorlopig, dus het kan zomaar anders worden.

Bedankt voor jullie reacties, dat vinden we heel leuk.