eilanden west frankrijk Oleron

Eilanden West Frankrijk hoppen

De eilanden West Frankrijk

Voor de kust van West Frankrijk liggen een aantal grotere eilanden die de kust beschermen tegen de oceaan en dus ligt hier een ideaal zeilgebied voor kleine en grote schepen. De eilanden zijn van Zuid naar Noord: Ile d’Oléron, Ile de Ré, Ile de Yeu en Ile de Noirmoutier. We doen het rustig aan en kunnen daardoor alle beschreven tochten heerlijk zeilen.

eilanden west frankrijk Oleron Laag water StDenis Oleron

St. Denis d’Oléron

We dobberen met 5-8 knopen wind vanachter in vier uur naar het eiland Oléron, waar we gefascineerd door het verschil tussen eb en vloed een paar dagen blijven liggen.

Laag water StDenis Oleron Laag water StDenis Oleron

Pêche à pied

Met laag water lopen we naar de rode tonnen waar we de dag ervoor nog langs gevaren zijn en nemen foto’s van de pêche à pied waarbij schelpen in allerlei soorten en maten opgegraven worden. Palourdes heten de belangrijkste en ze kosten op de markt een euro of 10-12 per kilo, Niet veel als je ziet dat ze met de hand stuk voor stuk opgegraven worden met laag water.

Chassiron StDenis Oleron

Chassiron

De vuurtoren op de Noordpunt van het eiland Chassiron geheten, bezoeken we met de fiets. Een prachtige rond vormgegeven tuin in de lijn van de windstreken er omheen vinden we erg mooi. Op de rand van de rotsen strekken de ondiepe, nu drooggevallen, rotsen en zandbanken zich uit. Geen wonder dat hier veel schipbreuk geleden werd in het verleden. Ook het vogelnatuurpark ten zuiden van St. Denis fietsen we door. Prachtig.

Laag water StDenis Oleron Laag water StDenis Oleron

Les Sables d’Olonnes

Dan wordt het tijd om te gaan en is de windrichting ons goed gezind. De Noord-Oost 6-7 die we drie dagen hebben gehad is over en we vertrekken met Zuid-Oost windkracht 5 Bft en lopen buitenom Ile de Ré met een prima halve wind en een flinke snelheid van gemiddeld 7 knopen naar Les Sables d’Olonnes.

Vertrek Les Sables d'Olonnes

Daar blijven we een nachtje en halen herinneringen op aan een kampeervakantie met Dasja en Per hier in de buurt, 21 jaar geleden. Toen liepen we hier ook op de kade…

Les Sables d'Olonnes

Ile de Yeu, Joinville

Bij het wegvaren uit Les Sables twijfelen we nog of we wel kunnen zeilen, maar met de genua op de boom en het grootzeil aan de andere kant maken we een gemiddelde snelheid van 4-5 knopen en komen we na een rustige zeiltocht aan op Ile de Yeu. Een goedkope haven, het blijkt pas 1 juli hoogseizoen te worden. ’s Avonds raken we aan de praat met een Duits stel op een Berckemeyer 48 de ‘Grey Hound’ die in tegenstelling tot de Berckemeyer 54 die we in 2011  in Portugal tegenkwamen, klassiek is ingetimmerd en een diepstekende kiel heeft.

Voor de wind naar Ile de Yeu Laag water haven Joinville Ile de Yeu

l’Herbaudière, Ile de Noirmoutier

’s Morgens regent het maar als het al snel droog wordt, gaan we toch! Nu kunnen we zeilen en morgen is dat twijfelachtig met de komende Noordenwind die volgens de voorspelling meer dan een week aan gaat houden.

Volle zeilen naar Ile de Noirmoutier Ile de Noirmoutier Nord

Aan de wind zeilen we met een volle genua en grootzeil naar het Canal de Grise bij Noirmoutier. Daar draaien we in en de wind valt terug en naar achter, zo komen we niet vooruit. We zeilen nog een stukje door, draaien de zeilen in en varen l’Herbaudiere binnen.

Ile de Noirmoutier strand naast de haven Ile de Noirmoutier Nord, opgang naar het strand

Wandelen en fietsen op Noirmoutier

Het dorp en het eiland spreken ons aan. Een gezellig front op de kade met winkeltjes, terrasjes en restaurants. Een goede combinatie van vissers en recreatie en wij hebben het naar ons zin.

Noord Oost puntje van Noirmoutier

Het regent helaas weer anderhalve dag maar tussendoor maken we mooie strand-, rotswandelingen met half tij en we fotograferen prachtige vogels, een groep Heilige Ibissen, op de rotsen en  in vlucht.

Heilige Ibis op de rotsen

Heilige Ibis in vlucht

De laatste dag fietsen we rond naar het plaatsje Noirmoutier, door de zoutpannen en de graslanden, de bossen en de duinen. Een mooie tocht. Terug in de haven zien we Amethyst binnenvaren en drinken we met Tricia en Geoff een biertje op het terras.

10-16 juni 2015, we hebben ons uitstekend vermaakt op de eilanden West Frankrijk: Ile d’Oleron, Ile de Yeu, Ile de Noirmoutier en gaan op weg naar La Roche Bernard via La Turballe.